Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
25 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Een eiland om het Midden Oosten-conflict op te lossen…

Gepubliceerd: 20 June 2014 • Leestijd: 2 minuten en 1 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Een schiereiland voor de kust van de Gazastrook om het conflict daar op te lossen. Het klinkt te simpel en dat is het eigenlijk ook. Studenten civiele techniek deden een poging, en werden geconfronteerd met de gevoeligheden die er rond de Gazastrook zijn.

Gazastrook

De internationale klas met derdejaars studenten civiele techniek (met vijf Amerikaanse studenten) boog zich de afgelopen tijd over het ontwerpen van havens in Israël. Vandaag werd het project afgesloten met een design-ochtend met als onderwerp: ontwerp een kunstmatig eiland voor de kust van de Gazastrook.

Geen vrede, geen eiland
Op en rond het eiland moet er aandacht zijn voor natuur én het eiland moet een bijdrage leveren aan de oplossing van het conflict tussen Israël en de Palestijnse Autoriteit over de Gazastrook waar de Palestijnen wonen. Vooral dat laatste was de uitdaging, blijkt al Ambassadeur Abuznaidtijdens het gesprek dat enkele studenten hebben met Nabil Abuznaid, de Palestijnse ambassadeur. Samen met Israël aan landwinning doen? Zolang de vrede niet is getekend, gaat dat niet gebeuren, luidt het stellige relaas van Abuznaid. ‘Israël moet als bezetter eerst de Palestijnse gebieden verlaten. En áls we zouden samenwerken dan zou Israël dat op haar manier willen.’

De Israëlische kant van het verhaal kwam vanmorgen niet echt naar voren. Docent Leo van Gelder had ook een uitnodiging gestuurd naar de Israëlische ambassade; er was contact maar het leidde niet tot de komst van iemand. Het ligt allemaal toch wat te gevoelig, vermoedt Van Gelder die hoopt dat volgend jaar – hij gaat door met het project – wél beide partijen zijn vertegenwoordigd.

Strand, eb en vloed
Na te zijn bijgepraat door Abuznaid en door mensen uit het vakgebied die zich bezighouden met landwinning, water en natuur, gingen de studenten aan de slag. Met als resultaat: vier groepjes met vier eilanden, waarbij de ene groep net even wat meer had nagedacht over het Palestijnse conflict dan de andere. Bij elke groep was er strand, was er nagedacht over natuur en de getijdewerking en lag het eiland zo ongeveer bij de grens tussen Israël en de Gazastrook.

Maak van het eiland, bedacht een van de groepen, een neutrale zone waar zowel Israëli’s als Palestijnen wonen en die wordt gecontroleerd door de Verenigde Naties. Om de samenwerking tussen Palestijnen en Israëli’s te bevorderen, moet je een universiteit op het eiland zetten, was het idee van een andere groep. ‘Daar kunnen jonge mensen leren en ervaren hoe het is om met elkaar samen te werken.’ Een mooi idee, vond Wouter Kersten, een van de uitgenodigde deskundigen. ‘Het heeft iets van nieuwe hoop, nieuwe mogelijkheden. Interessant!’

Waterzuiveringsinstallatie
Weer een andere groep kwam tot het nogal defensieve idee om op het eiland een haven aan te leggen met op ongeveer dezelfde plek een waterzuiveringsinstallatie. Waarom op ongeveer dezelfde plek? De student: ‘In het verleden heeft Israël havens in de Gazastrook gebombardeerd. Dat zullen ze met het voorstel dat wij hebben gemaakt niet doen omdat het water bedoeld is voor zowel de Israëli’s als de Palestijnen’, aldus een van de studenten die ook in gesprek was gegaan met Abuznaid. De student: ‘Maar ja, de Palestijnen willen het eiland niet. Ze willen eerst vrede.’

Jos van Nierop

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top