Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
19 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Bekeerd tot de islam

Gepubliceerd: 20 May 2015 • Leestijd: 5 minuten en 24 seconden • Het Grote Interview Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Jaap van Elst is docent aan de lerarenopleiding biologie van de HR. Zijn zoon Maarten van Elst studeert medische hulpverlening op de hogeschool. Samen vertellen ze over Maartens bekering tot de islam.

Jaap en Maarten

Jaap (63) is de eerste schok te boven
‘Naar mijn idee was Maarten als kind helemaal niet met welk geloof dan ook bezig. Wij zijn thuis niet gelovig, ik heb er eigenlijk niet zo veel mee. Dat Maarten zich bekeerde tot de islam, kwam voor mij dan ook totaal onverwacht.
‘Ik vond het moeilijk. Het is nu grimmiger, maar ook drie jaar geleden hoorde je al genoeg verhalen over de islam die niet positief zijn, verhalen over geweld en terrorisme. Dat vind ik eng. Ik vroeg aan Maarten tijdens dat gesprek: wat moet jij hiermee als Europeaan? Ik snapte het echt niet. Ik denk wel steeds meer te begrijpen waarom hij zich heeft bekeerd. Maarten was als kind een vrij gesloten jongen. Toen hij in groep 3 zat, verhuisden we naar een ander dorp en achteraf denk ik dat dat moeilijk voor hem is geweest. Op school is hij altijd een beetje een eenling geweest. Dus ik denk dat Maarten op zoek is gegaan naar een groep om bij te horen en dat heeft gevonden in de moslimgemeenschap.
‘In het begin was het lastig om met elkaar te praten. Maarten wilde me duidelijk maken wat hij in de islam vond en waarom hij was bekeerd. Hij ging preken. Daar kon ik echt helemaal niks mee, ik ben zelfs een keer heel kwaad geworden toen hij dat deed. Maarten is behoorlijk streng in de leer. Hij is op traditionele wijze getrouwd, hij bidt vijf keer per dag, gaat vaak naar de moskee en drinkt niet. Hij is zelfs al op bedevaart naar Mekka geweest.
‘Ik denk dat het bij jonge bekeerlingen hoort, dat fanatieke. Maarten spreekt zich stevig anti-Amerikaans uit, de nuancering ontbreekt nog. Natuurlijk ben ik bang geweest dat hij radicaliseert, ik heb momenten gehad waarop ik dacht: straks zit hij ook in Syrië. Maar na een aantal gesprekken over het fundamentalisme ben ik gerustgesteld. Maarten is geen terrorist, ook hij keurt af wat daar gebeurt.’

Jaap: ‘Hij is gelovig. Ik kan het wel afwijzen, maar daar wordt niemand gelukkig van.’

Geen kerst
‘Een paar momenten hebben me wat meer vertrouwen gegeven. Ten eerste was er de dag waarop ik werd voorgesteld aan de schoonouders van Maarten. Dat werd een heel ontspannen middag en de vader van mijn schoondochter kon goed uitleggen hoe het werkt in hun cultuur. Het tweede moment was toen ik Maartens imam in de gebedsruimte ontmoette. Dat bleek een jonge, weldenkende vent.
‘Het contact tussen Maarten en mij trekt nu op een positieve manier aan. Dat Maarten geen kerst meer wil vieren, geen verjaardagen, dat hebben we te accepteren. Maar er zijn wél grenzen. Vorig jaar wilde ik kerst graag vieren met mijn moeder van negentig erbij. Dat vonden Maarten en zijn vrouw al lastig, maar ze stemden toch in. Toen ik merkte dat ze nog steeds twijfelden en doorvroeg waarom, zei Maarten: “Jullie drinken wijn.” Dat maakte me kwaad. Ik wil met alle liefde het juiste vlees voor ze bereiden en rekening houden met zijn gewoontes, maar je kunt mij niet voorschrijven dat ik in mijn eigen huis geen wijntje meer mag drinken. Uiteindelijk hebben we het opgelost door te lunchen, dan werd er in elk geval geen wijn geschonken. Maar dit voorjaar ben ik hertrouwd en daar waren Maarten en zijn vrouw wél bij, ook toen er tijdens het etentje na afloop wijn werd gedronken. Dat waardeer ik zeer.
‘Hij is gelovig. Ik kan het wel afwijzen, maar daar wordt niemand gelukkig van. Het is zijn leven. De enige zorg die ik nog heb, is hoe hij zich gaat handhaven in de Nederlandse samenleving. Want hij loopt wel rond met een baard en soms ook in zo’n jurk. En dat terwijl de antimoslimgeluiden steeds harder klinken met alles wat er rondom IS gebeurt.’

Maarten (21) ziet zichzelf als bruggenbouwer
‘Ik was het al tijdenlang niet eens met de manier waarop de Nederlandse samenleving is vormgegeven. Ik dacht: dat moet beter kunnen, rechtvaardiger. Ik ben me gaan verdiepen in politieke systemen zoals het socialisme en communisme. Telkens als ik langer over deze systemen nadacht, vond ik wel weer ‘gaten’, zaken die in mijn ogen niet kloppen. Tot ik tegen het ideaal van een islamitische staat aanliep. Dát klopte voor mij helemaal. Dit zijn natuurlijk niet de idealen die sommige groeperingen vandaag de dag ten uitvoer brengen.
‘Ik was dus eerder met een politieke zoektocht bezig dan met een religieuze. Hoe meer ik over de islam las, hoe enthousiaster ik werd. Het werd voor mij steeds helderder dat zoiets moois niet door mensen kon zijn bedacht, dus ging ik geloven dat het iets goddelijks is en was het een logische stap om ook in Allah te gaan geloven.’

‘In het begin was ik erg fanatiek. Nu heb ik wat meer wijsheid in mijn omgang met de islam.’

Man-vrouwrelatie
‘Een voorbeeld van wat ik goed vind aan de islam, is de manier waarop er met de relatie tussen mannen en vrouwen wordt omgegaan. Naar mijn idee lossen veel problemen op als je de seksualisering in de maatschappij wegneemt. Vooral voor vrouwen, zo worden ze beoordeeld op hun echte waarde in plaats van op de diepte van hun decolleté. Nadat ik me bekeerde, ben ik vrij snel de regels van de Koran gaan volgen. Ik ging bidden, bezocht dagelijks een moskee en deed al na twee maanden mee aan de ramadan.
‘Ik heb eerst mijn moeder verteld over mijn bekering, zij is ook spiritueel aangelegd en met haar deelde ik altijd al meer dan met mijn vader. Mijn vader is heel wetenschappelijk ingesteld, dus ik wilde eerst zelf groeien en me inlezen zodat ik met een goed verhaal zou komen.
‘Ik vond het lastig. Niet dat ik me schaamde voor mijn geloof, maar ik durfde het gewoon niet te vertellen. Mijn beide ouders hebben nooit echt gevraagd naar het waarom. Het was vooral de angst die er meteen inschoot. Mijn moeder is feministe en was bang dat ik vrouwen zou gaan onderdrukken en mijn vader was bang voor het geweld. Ik snap dat heel goed, hoor. Ze kennen het niet en horen er alleen maar gekke dingen over. Daarbij hebben ze allebei slechte ervaringen met het geloof, in hun geval met het christendom.’

‘Praten had niet zo veel zin. Daarom heb ik mijn ouders een keer meegenomen naar een moskee in Rotterdam. Ook mijn bruiloft en mijn vrouw hebben veel positiefs gebracht. Door haar zagen mijn ouders ook de leuke kanten van de islam.
‘Zeker in het begin was ik erg fanatiek. Voor mijn gevoel had ik de waarheid gevonden. Het is net als wanneer je een nieuwe hobby hebt, dan wil je alleen maar daarmee bezig zijn. Ik heb nu het gevoel dat ik wat meer wijsheid in mijn omgang met de islam heb gevonden. In het begin zou ik bijvoorbeeld nooit een vrouw de hand hebben geschud. Nu doe ik het ook liever niet, maar als het echt niet anders kan, maak ik een uitzondering.’
‘Mijn vader en ik deden vroeger leuke dingen samen, maar we praatten nooit echt met elkaar. Het is niet dat de islam ons dichter bij elkaar heeft gebracht, maar wel het feit dat ik bekeerd ben. We merkten allebei dat we een eigen weg waren ingeslagen en dat we ons best moesten doen om ervoor te zorgen dat we niet uit elkaar zouden drijven. Dat heeft ervoor gezorgd dat we nu veel meer delen.

‘Ik zie mezelf in de toekomst als bruggenbouwer. Nederlanders kunnen van de islam leren en moslims andersom ook van de Nederlanders. Ik hoop dat ik een tijd in een Arabisch land een islamitische studie kan volgen. Daarna kom ik weer terug, want er valt in Nederland veel winst te behalen. Wat we nodig hebben, zijn moslimbestuurders en moslimbeleidsmakers. Maar als de islamitische staat in de puurste vorm zich ergens aandient, dan vestig ik me daar.’

Tekst: Lieneke van der Fluit
Fotografie: Teska Overbeeke

Dit artikel verscheen eerder in Quest Psychologie #1 2015 in de serie Dubbel Gevoel.

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

36 Responses to Bekeerd tot de islam

  1. Waarom heeft Nederland moslimbestuurders en moslimbeleidsmakers nodig? Nederland is geen Islamitisch land, dus waarom je geloof willen opdringen? Dit is een land waar iedereen gelijk is, of je nou man, vrouw, homo, hetero, blank of zwart bent. En dat zou ik graag zo houden.

  2. Ik ben het eens met Anne. Dat zoiets “nodig” is, voel ik totaal niet. Om eerlijk te zijn heeft dit artikel mij verre van gerust gesteld.. ik ben super trots dat homo’s in dit land kunnen en mogen trouwen, en dat ik als vrouw gelijk ben aan mijn vriend/man. Ik moet er niet aan denken dat het in dit land normaal gevonden gaat worden dat mensen mij de hand niet meer willen schudden, of dat ik bepaalde kleding niet meer zou mogen dragen. Nee, nogmaals, verre van gerust gesteld..

  3. De islam is bijna perfect , maar zeker niet volmaakt. Dit maakt het misleidend. Ik mis de liefde naar de medemens en de liefdes relatie met God. Iemand die in een islamitische staat wil wonen voelt zich beter als een ongelovigen. Jezus zegt; haal eerst de balk uit je eigen oog voordat je de splinter uit het oog van de ander verwijderd en wie zonder zonden is, gooit de eerste steen. Niemand behalve God heeft het recht om te oordelen over zonden en dood. In de God van Abraham, Izaak en Jacob vind de ware wijsheid naar vrede en geluk. Tip: lees een hoofdstuk uit de bijbel en kijk wat er met je gebeurd.

  4. De islam mist een heel belangrijk punt ze geloven niet dat Jezus Christus de zoon van god is en dat hij gestorven is voor onze zonden.

  5. Mooie reactie Wilbert! Ben het helemaal met je eens. Allah roept in de Koran op tot haat tegen alle niet-moslims, terwijl Jezus in de Bijbel zegt: ‘vergeef degenen die jou onderdrukken, heb je vijanden lief’. Dat maakt het christelijk geloof zo mooi!

  6. Harm, dat over haat naar niet-moslims in de Koran staat klopt niet. Graag eerst de Koran zelf lezen en niet klakkeloos overnemen. Je bent nu aan het liegen en dat mag ook niet. 🙂

  7. Anne, in de Islaam is iedereen gelijk en moet iedere moslim alle medemensen gelijk behandelen. Zowel moslims als niet-moslims houden zich hier niet aan. Jij roept dat je dat graag wilt houden, maar er is op dit moment geen sprake van in Nederland. Een wat meer religieus bestuurd zou daar wellicht aan kunnen bijdragen.

  8. @FZ
    Zijn homo’s gelijk aan hetero’s in de Islam? Volgens mij niet. In de Koran staat dat homo’s van de hoogste berg naar beneden gegooid moeten worden. En wat Harm ook zegt: in de Koran wordt opgeroepen tot haat tegen alle niet-moslims. Op welke manier is iedereen dan gelijk volgens de Islam?

  9. @ Anne
    In je 1e reactie zei je: “Waarom heeft Nederland moslimbestuurders en moslimbeleidsmakers nodig? Nederland is geen Islamitisch land, dus waarom je geloof willen opdringen?”

    Nederland zou er zeker goed aan doen om bestuurders/beleidsmakers te hebben die demografisch afgespiegeld zijn t.o.v. de Nederlandse bevolking. Dit heeft niets met opdringen te maken. Maarten, de zoon van Jaap wilt zich juist inzetten voor Nederland op politiek en sociologisch gebied. Jij vind hem daar echter niet geschikt voor omdat hij Moslim is. Ik snap dan ook wel dat je de groep “moslims” niet opneemt in je opsommende rijtje over het ‘gelijk zijn’. Verder vind ik het ook raar dat je de gelijkwaardigheid van zwarten t.o.v. blanken benoemt in de context van huidig Nederlandse samenleving. Dit klopt niet en dat hebben wij afgelopen jaren maar al vaak genoeg mogen aanschouwen in het nieuws.

    In Islam is niemand gelijk en verhouden personen anders tot elkaar. Net zoals een man niet gelijk staat aan een vrouw, staat een oudere persoon niet gelijk aan een jongere. Dit is niet alleen vanuit Islamitisch optiek het geval. Ik denk dat je jouw vraag heb gesteld in het kader van gelijkwaardigheid.

    Om je vraag te beantwoorden, ja, homoseksuelen/lesbiennes zijn gelijkwaardig aan heteroseksuelen in de Islam. Zowel vanuit Islamitische doctrine als context gesproken moeten zowel homoseksuelen als heteroseksuelen aangesproken worden op daden die niet toegestaan zijn in het kader van de Islamitische wetgeving. De discussie over een persoon die zijn/haar identiteit ontleent aan zijn/haar seksuele voorkeur en dit publiekelijk praktiseert in een Islamitisch land waar Islamitisch normen/waarden gelden, is een andere discussie die niets te maken heeft met de punten die FZ opnoemde.

    Verder ben ik ook niet bekend met de passages die jij zojuist geparafraseerd hebt als zijnde: “In de Koran staat dat homo’s van de hoogste berg naar beneden gegooid moeten worden.”. Dus hieromtrent volg ik je niet echt.

  10. @HARM & ANNE

    Beste Anne en Harm jullie beweren dat “Allah roept in de Koran op tot haat tegen alle niet-moslims”.
    Ik ben zelf moslim en lees de Koran. Kunnen jullie misschien iets persoonlijk voor mij onderzoeken?
    Probeer in de gehele Koran een vers te vinden over hetgeen wat jullie beweren met de juiste context (oproepen tot haat tegen alle niet-moslims).
    Graag zou ik van jullie willen weten waar jullie dat hebben gevonden, omdat ik zelf niet achter deze standpunt sta die jullie benoemen. Ik kan het juist heel goed vinden met niet-moslims zonder enige vorm van haat.
    Ik ben het zelf nooit tegengekomen, misschien kunnen jullie mij ermee helpen.

  11. Beste mensen; elk geloofsboek is door mensenhanden geschreven en door politiek beïnvloed, dus plaats het geschreven woord in de juiste context!! En dus is het ook nuttig om het boek te lezen als je er iets over te zeggen wilt hebben, daarnaast natuurlijk ook handig om de geschiedenis die erbijhoort door te nemen zodat je het geschreven woord in context kunt plaatsen (al snel zo’n 2000 jaar geleden) voordat je er iets van gaat begrijpen. Ja in elk geloofsboek roept met op tot naastenliefde en respect, maar ook elk boek heeft zijn donkere kanten (ja christenen ook jullie bijbel!).

    Daarnaast is het een geloofsboek, dus geen wetenschap en daarmee irrelevant voor de voortgang, ontwikkeling en ontplooiïng van de mens/mensheid. Natuurlijk doen er nog steeds meer mensen goed in naam van een god dan dat er idioten mensen doodschieten in naam van god. Nodeloos te zeggen dat als al deze geloofstijd in persoonlijke ontwikkeling en wetenschappelijk onderzoek waren gestopt wij wellicht al wereldwijde vrede hadden gesticht en er wellicht al een geneeswijze voor kanker was ontdekt……. hoewel natuurlijk ook veel gelovigen in naam van hun barmhartige god graag met de collectebus rond gaan en zo ook hun steentje bijdragen.

    Tsja en dan de politiek, volgens mij hebben we in Nederland een regeltje dat ervoor zorgt dat kerk en staat zijn gescheiden. Dus een moslimpartij lijkt mij niet nodig, evenals de SGP, CU en het CDA. Maar meer moslims in de politiek zou wel goed zijn voor de demografische verhouding, wellicht ook meer vrouwen, antilianen enz. enz.

    Tsja ik besef mijzelf dat vrij van god leven ook zo zijn problemen heeft; zelfverantwoordelijkheid, maar goed dat is dan een mooie opdracht voor mijn zelf-ontplooiïng.

    Veel leesplezier allen

  12. @ Anne
    Het gros van de verzen in die artikel gaan over gevolgen voor de ‘ongelovigen’ in het ‘hiernamaals’ door de God van Islam. Als een ongelovige niet gelooft in die God van Islam alsook de Koran, is het onnodig om bezig te houden met deze verzen, daar er toch niet geloofd word in de Koran.

    Wat betreft de teksten over geweld, die zijn uit context genomen en dienen in de juiste context geplaatst te worden. Hier zijn talloze artikelen over geschreven en ik raad u aan om hier een simpele google search uit te voeren voor dit uitgeput onderwerp. Mijn vermoedens zijn dat u dit toch niet zult doen en verzen uit context zult halen/citeren en uzelf en anderen blijft voorliegen over het gooien van homoseksuelen van bergen, waarvan u nog steeds geen referentie van heeft opgegeven.

    Graag zou ik van je willen weten waarom jij vind dat moslims niet geschikt zijn als beleidsmakers/bestuurders. Alsook zie ik je referentie tegemoet waarin jouw bewering van het gooien van homoseksuelen van bergen in de Quran zou staan.

  13. @ M
    Bedankt voor uw genuanceerde bijdrage, verfrissend.

    U zei: “elk geloofsboek is door mensenhanden geschreven en door politiek beïnvloed, dus plaats het geschreven woord in de juiste context!!”

    Graag zou ik u kort willen vertellen dat de Koran onveranderd is gedurende de tijd van haar openbaring en codificatie daarvan. De massatransmissie van de Koran is geen nieuw onderwerp en daar is genoeg materiaal over te vinden. Deze vorm van massatransmissie is zelf ook erg interessant vanuit wetenschappelijk perspectief m.b.t. empirisch en kwantitatief onderzoek en wordt vaak ook gebruikt door geschiedenisdeskundigen.

    Een massatransmissie dat wat wordt doorgegeven door zoveel vertellers rechtstreeks van de bron, dat het ondenkbaar is dat ze zouden kunnen komen tot een samenzwering met betrekking tot de informatie die ze verzameld hebben uit de primaire bron. Daarom is de juistheid van wat er wordt verteld/overgeleverd door hen onbetwistbaar.

    De Koran heeft ons bereikt via een mondelinge overdracht en een schriftelijke vorm van overdracht. Er was dus niet alleen een schriftelijke codex uit de tijd van de profeet, maar ook een krachtige massatransmissie in orale vorm. Dit is tevens de reden waarom in Islam het er iedereen mee eens is van de authenticiteit van de Koran, terwijl er grote onenigheid bestaat tussen de sekten m.b.t. de juistheid van andere soort overleveringen die niet via massatransmissie tot ons zijn gekomen.

  14. Hou gewoon op over de Islam,

    Hou je bezig met je zelf, elke keer is het weer islam islam islam..
    is er geen ander onderwerp… ik lees letterlijk geen krant meer..
    Islam dit… terrorisme dat.. allochtoon zus of zo niet kunnen solliciteren of geen kans op baan..

    Ik word er moe van… ik ben ook een moslim en vraag me af of er geen ander onderwerp is.
    Wij moslims willen helemaal niet een onderwerp of probleem zijn. Zeker niet opvallen.

    Groeten Db

  15. En precies DIT soort gevallen kunnen we in Nederland niet gebruiken. Een opmerking: Op profielen.hr.nl lees ik alleen maar islam islam islam islam, TOTAAL niet-studiegerelateerd. Gelieve dit achterwege te laten en niet als herhaaldelijk topic omhoog te laten komen alstublieft dank u wel.

  16. Ik heb een soortgelijke verkenning gehad maar dan met het christelijke geloof, elke zondag naar de kerk, zingen en samen bidden etc. etc.

    Ik lees dit eigenlijk meer als een herkenning. Wat grappig dat hij het ook doet. Ik hoop alleen dat deze Maarten het minder serieus neemt met de tijd. Of je nou christelijk bent of islam het draait om hetzelfde, een boek wat je wat houvast geeft in je leven omdat je te klein van geest bent om zelf zoiets te bedenken, normen en waarden te creëren en je doelen te stellen.

    Maar als je er gelukkig mee bent, wie ben ik om te zeggen dat het niet mag!

  17. Religion is like a penis.

    It’s fine to have one.

    It’s fine to be proud of it.

    But please don’t whip it out in public and start waving it around.

    And PLEASE don’t try to shove it down my children’s throats.

  18. Ik moet wel zeggen dat Maarten er op de foto nogal belast uitziet. Bleek gelaat, dikke wallen onder de ogen. Lijkt me een heftige keuze op die jonge leeftijd. Wel fijn om te weten dat zijn ouders hem ondersteunen en accepteren in zijn keuze. Wel weer jammer dat hij dat minder doet door te prediken. Is hij blijkbaar toch iets van tolerantie verloren voor de keuzes van zijn medemens. Kan toch ook prima zonder prediken?

  19. @20 “Ik moet wel zeggen dat Maarten er op de foto nogal belast uitziet. Bleek gelaat, dikke wallen onder de ogen.”

    Misschien had Maarten gewoon slecht geslapen?

  20. Kan inderdaad van alles zijn, daarom speculeer ik daar verder ook niet over. Dat is ook lastig met slechts twee momentopnames. Het viel me alleen op.

  21. @ DB

    Ik vind het juist goed dat Profielen aandacht besteed aan levensovertuigingen van studenten die op de Hogeschool zitten. Vooral als het gaat om de Islam is dit vooral een onderwerp dat leeft bij mensen en dit is een platform waar dat op kan. Zolang het in verhouding blijft, is het geen probleem.

    Ga zo door Profielen en bezwijk niet onder eventuele druk van mensen die het hier niet mee eens zijn.

  22. Wel jammer dat het een erg oppervlakkig artikel is, ik vraag mij bijvoorbeeld af wat Maarten met:

    “Daarna kom ik weer terug, want er valt in Nederland veel winst te behalen” bedoelt? of “Maar als de islamitische staat in de puurste vorm zich ergens aandient, dan vestig ik me daar.”

    Bovendien vind ik de opmerking over “seksualisering wegnemen” nogal vreemd. Een te diep decolleté of een hand roept verleiding op bij de man. Waarom moet de vrouw daar wat tegen doen, is het niet effectiever om elke man een cursus zelfbeheersing te laten volgen? En wat als vrouwen van baarden houden, moet dan elke man zijn baard scheren of bedekken.

    Overigens ben ik geen voorstander van een moslimbestuur of moslim beleidsmakers, daar lijkt het me zeker nu niet de juiste tijd voor.

    @GEEN KERST ZONDER MEKKA

    Ik wil graag een aantal van die wetenschappelijke artikelen willen lezen over massatransmissie van de koran.

  23. @ YO

    Fijn dat je je interesse toont in een onderwerp als deze. Het boek van Mustafa Azami (Engelstalig) volstaat om je vragen te beantwoorden. Hij refereert ook naar andere wetenschappelijke artikelen/boeken.

    Al-Azami, M.M. The History of the Quranic Text: From Revelation to Compilation. Leicester: UK Islamic Academy, 2003. Print.

    Dit artikel illustreert zijn werk o.a.: http://lostislamichistory.com/how-do-we-know-the-quran-is-unchanged/

    Gr.

  24. Ik zie een hoop mooie reacties, waarvoor dank.

    Verder wil ik toevoegen: uit reacties van sommige zie ik wat ik ook terug zie in de Nederlandse maatschappij: een verdraait beeld over de islam en zijn essenties.

    Verder lees ik daarbij een hoop frustratie en irritatie.

    Mijn opmerking mbt islamitische volksvertegenwoordigers, want moslims zijn een onderdeel van het Nederlandse volk, is gericht op deze boven genoemde problemen. Het is geen opdringen van mijn geloof, maar het bevorderen van de coëxistentie van onze bevolkingsgroepen.

    Als er mensen de mening dragen dat de moslims in dit land niet toebehoren tot het Nederlandse volk, dan heeft dat individu een persoonlijk probleem waar hij/zij zelf maar een oplossing voor moet zoeken.

  25. Als Berber, liberale moslim, Nederlander en Marokkaan, zit ik niet te wachten op dit soort bekeerde randdebielen. Ik heb nog nooit een normale bekeerling gezien, het zijn allemaal gekke Eppies die op zoek naar familiegevoel of vriendschap. Extremistische moslims halen dit soort zielige kaaskoppen als trofeeën binnen op de bekeerlingenmiddag van de moskeeën om aan autochtone moslims te laten zien dat ze aan de goede kan van de heldeur staan, want als zelfs een blanke man of vrouw overstapt op de islam dan weet je dat het goed is, Keurmerk Kaaskop.Minderwaardigheidscomplex van moslims zit diep. Marokkaanse ouders zitten ook niet op een Abdullah de Vries te wachten, het zorgt voor veel ellende in de Marokkaanse gemeenschap. Met name omdat het een feit is dat 75% van de bekeerlingen de islam rap weer verlaat, krijg je je dochter weer terug met kind van een ongelovige kaaskop. Vroeger was het relaxt in de moskee, ging je daar met je vriendjes spelen en beetje je vader nadoen met knielen en buigen, het was meer een buurthuis voor Marokkanen. Nog nooit een Nederlander gezien tot een jaar of 10 geleden. Nu komen er Hollandse gasten met baarden groter dan die van de imam, praten ook nog eens met zwaar Marokkaans accent. Marokkaan of Nederlander, met zo een haatbaard uiterlijk en identiteitscrisis zou ik je niet aannemen als baas, het is geen porem.

    NB. Ik wens geen commentaar op mijn post van Bijbelpredikers, stelletje dwazen.

  26. correctie: “allochtone moslims” ipv “autochtone moslims” moet dat zijn.

  27. Extreem liberaal in vergelijking met jouw salafi en wahabi soortgenoten die 1400 jaar terug in de tijd willen. Homo’s onthoofden en van gebouwen gooien, ma malakat aymanakum regels toepassen waarmee slavernij en bezit van vrouwen als objecten gelegitimeerd zijn. Ik ben als moslim opgevoed en ga niet schijnheilig zitten doen over de achterlijke onderdelen van de islam, want daar heb ik als kind te veel klappen voor gehad van bekrompen imams die van mij een kleine Arabfascist wilde maken en mijn Amazigh taal en cultuur wilde vernietigen. Jij als bekeerling mag nog even met je roze bril rondlopen en wat ayas uit de Koran en bizarre hadith voor je eigen gemoedsrust nog even overslaan, ook een Hollander koopt niet graag een kat in de zak. Je vader lijkt me een verstandige symphatieke man, treurig dat zijn zoon veel weg heeft van een stereotype ISIS bekeerling. Dit is NL, gebruik je hersens toch knul, dat mag hier. Denk je nou echt dat er oneindig veel maagden met grote ogen en grote borsten in de hemel op je aan het wachten zijn of dat je oneindig kunt drinken uit rivieren van alcohol? Denk het niet hè…Wat als Mo nu had geleefd? Dan had hij shisha en Facebook verboden met de belofte dat jihadi’s oneindig aan een shishapijp mogen zuigen in de hemel met ongelimiteerd 4G internet als ze hun leven geven voor de islam. Moderne moslims willen islam light, dus lekker chillen en eten op de feestdagen en een beetje vasten voor de detox. Wij willen geen nieuwe lading haatbaarden. Maak iets van je leven, hier en nu.

  28. ”Tussen ons en u, is vijandigheid en haat VOOR ALTIJD totdat u gelooft in Allah alleen! (Koran 60.4)”…Dus,er kan geen vrede bestaan tussen het Islamitische geloof en een niet-islamitische samenleving….”Islam is in een eeuwige oorlog met de niet-islamitische wereld”(Koran 4:76, 60:4)..”Bestrijdt hen die niet geloven in Allah.”(Koran 9:29)…

  29. De meeste mensen denken dat de islam een godsdienst is, zoals elke andere, met een vooral spirituele boodschap die elke gelovige naar beste vermogen probeert in te vullen.Niets is minder waar!…De ISLAM is eerder een totalitaire machtsideologie, dan een godsdienst, die het hele leven van de burger raakt en bepaalt,waarin God slechts een bijrol speelt.Ongeveer 67% van de Koran die geschreven werd in Mekka gaat over de ongelovigen of politiek. Van de Koran van Medina is 51% gewijd aan de ongelovigen. Rond 20% van Bukhari’s Hadith gaat over jihad en politiek. Religie is dus het kleinste deel van de Islamitische grondteksten.Deze kleinste godsdienstige elementen in de islam hebben als doel, de moslims samen te smeden tot een hechte militante eenheid, die de hele wereld moet veroveren en onderwerpen….De Vlaamse professor Urbain Vermeulen, de voormalige president van de European Union of Arabists and Islamicists, benadrukt ook, dat ”de islam in de eerste plaats veelmeer een rechtssysteem, een wet” is, dan een religie…

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top