Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
28 maart 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Hoge opkomst bij eerste MeetUp010

Gepubliceerd: 20 March 2015 • Leestijd: 2 minuten en 44 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Amper anderhalve maand geleden was er een tweet die gisteren resulteerde in de eerste @meetup010, een event over onderwijsinnovatie. Een inspirerende avond met ruim 200 aanwezigen, en een wachtlijst met nog eens 150 belangstellenden die er ook graag bij hadden willen zijn.

'We don't need no education'- optreden van leerlingen van CSG Scala Rietvelden

Soms is er weinig voor nodig om mensen in beweging te krijgen. VPRO’s Tegenlicht van 1 februari dit jaar is zoiets. De uitzending luisterde naar de titel ‘De onderwijzer aan de macht’ en zette menig docent aan het denken, en aan het twitteren. Claire Ohlenschlager, docent bij de lerarenopleiding van de HR, is een van die twitteraars en met zeven anderen initiatiefnemer van de MeetUp010 in de Albeda College-locatie aan het Zuster Hennekeplein. Met verhalen over initiatieven, en muziek en dans van leerlingen van CSG Scala Rietvelden en van het Albeda College.

Behoefte
‘De opkomst is gigantisch’, reageert Ohlenschlager na afloop enthousiast. ‘Kennelijk hebben we in Rotterdam heel erg de behoefte om kennis en ervaring over onderwijs te delen.’

Gisteravond ging het vooral om het centraal stellen van de leerling, over een relatie aangaan met die leerling en over het eigenaarschap dat de docent, de ouder en ook de leerling over het onderwijs zouden moeten hebben.
Ohlenschlager: ‘Het gaat er ook om dat mensen de durf hebben om het anders aan te pakken. Veel mensen durven dat, en dát moeten we delen.’ Een leerkracht met een eigen Montessorischool (met 50 leerweken en leerkrachten en leerlingen die zelf hun vakanties mogen bepalen) vertelde haar verhaal, een ouder die in Rotterdam-West een vrije school aan het opzetten is, deed hetzelfde.

Groene kaart
Op het Wolfert Lyceum heeft een aantal vwo-leerlingen inmiddels het heft in handen genomen. Mogen nemen. Ze kwamen met het idee van een groene kaart die de leraar mag uitdelen als een leerling bijvoorbeeld een 7,5 staat. Tijdens de les mag zo’n leerling dan aan een ander vak werken waar hij minder goed in is.

Leren met muziek aan
‘Leuk’, reageert Arjan Spruit, student lerarenopleiding geschiedenis en actief voor Mentoren op Zuid, na afloop van de MeetUp. ‘Ik zou dat tijdens mijn les ook toestaan, bijvoorbeeld als een leerling moeite heeft met wiskunde. Bij mijn stage stel ik ze in de tentamenweek nu al voor de keus of ze aan de Koude Oorlog of aan de Republiek van de Verenigde Nederlanden willen werken. Iemand die al genoeg over de Koude Oorlog weet, kan aan het andere werken. En als een leerling beter leert met muziek vind ik dat ook best.’

De student aan de lerarenopleiding vindt het belangrijk om een klik met de leerling te krijgen. ‘Daar ga ik na vanavond nog meer over nadenken, maar dat probeerde ik in mijn stage al voor elkaar te krijgen. Dat doe je met kleine gesprekjes. Je vraagt bijvoorbeeld wat iemand in het weekend heeft gedaan; zo probeer je een band te creëren waardoor zij, als ze zelf een vraag hebben, naar jou toe komen. En dat kan dan ook gaan over hoe het thuis gaat.’

Band met elkaar
Daar kan de laatste spreker van de avond Luc Stevens het alleen maar mee eens zijn. Hij is directeur van het NIVOZ, een onafhankelijk onderzoeksinstituut ten dienste van goed onderwijs. ‘Je hebt een leerplan en je hebt toetsen maar als leerkracht weet je heel goed dat dát er niet toe doet. Het gaat om de band met de leerlingen en de studenten.’
Stevens is zeer te spreken over de groene kaart van de vwo-leerlingen van het Wolfert Lyceum. ‘Zij porren de leraren op om op een efficiënte manier onderwijs te geven’, aldus de NIVOZ-directeur die van mening is dat de leraar vooral zelf het initiatief moet nemen. Stevens: ‘Als jullie, leraren, morgen voor jullie klas staan, moeten jullie je leerlingen vragen: wat hebben jullie van mij nodig? Ga met elkaar in gesprek.’

Jos van Nierop

Meer weten over MeetUp010?
-Bij de acht initiatiefnemers zitten docenten van het voortgezet onderwijs, het Albeda College en vier docenten van de HR: Corine Brouwer, Jet Houwers, Claire Ohlenschager en Monique van den Heuvel.
-Er volgen waarschijnlijk meer Meet Ups, vertelt Ohlenschlager. ‘Als er weer iets nieuws te vertellen is.’
-Op de hoogte blijven? Volg http://docent247.nl , en op Twitter: @meetup010 en/of #meetup010

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

3 Responses to Hoge opkomst bij eerste MeetUp010

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top