Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
24 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Wat doe jij nou? Met die modelbouwbrug…

Gepubliceerd: 22 January 2015 • Leestijd: 2 minuten en 6 seconden • Wat doe jij nou? Dit artikel is meer dan een jaar oud.

In de Maassilo presenteerden ongeveer 250 minorstudenten vandaag, tijdens het event ‘Zuid Inspireert’, hun onderzoeksresultaten. Bij een van de stands zetten studenten een houten brug in elkaar…

Brug in elkaar zetten

Amanda, Raoul, Siebe (allen industrieel product ontwerpen) en Nicole (gezondheidszorgtechnologie) volgden de minor innovation, engineering & design en moesten net als de andere groepen op de een of andere manier een bijdrage leveren aan Rotterdam-Zuid. Zo te zien hebben ze iets gemaakt voor het basisonderwijs.

Maar jullie doen niet de pabo?
Amanda: ‘Nee, maar onze opdrachtgever is wel van de pabo. In 2020 moet op het basisonderwijs techniek worden gegeven.’
Nicole: ‘Omdat de basisscholen op Zuid dicht bij elkaar staan, was de opdracht om lesmateriaal te maken dat makkelijk te delen is. Aan ons is gevraagd om een mobiel techniek lab (MTL, een kar) te maken en te adviseren wat er in dat lab moet komen.’
Amanda: ‘Ook moesten we onderzoeken hoe leerkrachten en leerlingen reageren op het materiaal.’

Ik lees dat jullie aan twee concepten hebben gewerkt…
Siebe: ‘Ja, bij het ene concept hebben we gekozen voor duurzaamheid waarbij de materialen worden hergebruikt; alles bestaat uit bouwpakketten. Bij het andere concept wordt er onder andere hout gebruikt dat je moet zagen.’

En hoe werkt dat dan met die brug?
Raoul: ‘De brug is een van de bouwpakketten. Ik heb ‘m gemaakt en als je ‘m goed in elkaar zet, kun je er 12 kilo aan hangen. Aan leerlingen wordt de opdracht gegeven om een zo’n sterk mogelijke brug te bouwen en als leraar kun je daarbij aanwijzingen geven. De sterkste constructie is die met driehoeken maar dat weet in eerste instantie alleen de leerkracht.’

Groep minor

Jullie hebben het bij leerlingen getest?
Raoul, ‘Ja. Het bleek dat er best veel bijsturing nodig was van leraren, in dit geval van mij.’
Siebe: ‘Leraren gaven aan dat deze opdracht misschien te saai is en te moeilijk. Als ze mogen zagen, zijn er meer handelingen en hebben ze meer het gevoel echt iets te maken. Dat wat ze gemaakt hebben, mogen ze dan ook mee naar huis nemen. Het bouwpakket niet.’

Maar welk concept moet het dan worden?
Nicole: ‘Als het ons ligt een combinatie van de twee. De gemeente en EMI (Centre of Expertise Social Innovation Rotterdam-Zuid, opgezet door de HR, red.) moeten er nog een beslissing over nemen. Maar de kans is groot dat ons project als pilot wordt uitgevoerd op vier scholen in Rotterdam-Zuid.’

Beschouwen jullie het echt als bijdrage aan Zuid?
Nicole: ‘Ja. Het is goed als kinderen zien dat techniek leuk is. En dat ze met kennis over techniek ook aan een baan kunnen komen, bijvoorbeeld in de haven.’

Wat hebben jullie geleerd tijdens de minor?
Nicole: ‘Ik wilde graag zien hoe een ontwerpproces in z’n werk gaat met onderzoeken en testen enzo. Ook heb ik leren samenwerken.’
Raoul: ‘Ik heb meer geleerd over het lesgeven, het didactische waar je bij dit product mee te maken hebt. Hoe zorg je ervoor dat het voor leerlingen te behappen is, maar dat het ook nog uitdagend is…’

Jos van Nierop

Van september tot februari vonden 12 minoren plaats in Rotterdam-Zuid. Tijdens deze middag presenteerden ongeveer 250 studenten van meer dan 30 opleidingen de uitkomsten van hun minor.

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top