Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
25 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Voor de draken gegooid

Gepubliceerd: 11 July 2016 • Leestijd: 3 minuten en 2 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Op de vijfde etage van de locatie Wijnhaven lag de rode loper uit. Een tiental cmi-studenten stond, enthousiast maar zenuwachtig, klaar om over die loper te wandelen. En aan het einde van die loper? Daar zaten vijf draken met gouden amuletten.

rode loper ligt uit voor Dragons' Den op de hogeschool rotterdam

De vijf ‘draken’ waren in het echt ondernemers en strategen die plannen van studenten gingen beoordelen op haalbaarheid en commercieel perspectief. Dat deden ze tijdens Dragons’ Den 2016, een evenement georganiseerd door de afdeling Events & Communicatie van CMI. Studenten konden aan de dragons een idee of ontwerp pitchen dat zij in teamverband hadden uitgewerkt. Het meest veelbelovende idee werd niet alleen beloond met een oorkonde, maar ook met een geldbedrag van € 250,-.

Serieuze aangelegenheid

Het klinkt simpel: je presenteert je idee en loopt met een geldprijs naar buiten. Zo simpel was het niet. Het ene goede idee na het andere vloog het publiek om de oren: een verbeterde winkelhulp voor bij de Media Markt, speciaal ‘Rotterdams’ bier en een platform voor copywriters. Dat laatste was een idee van Bart Versteegen, derdejaars communicatie. ‘Winnen ga ik niet, maar daar kwam ik ook niet voor. Ik ben hier vooral om te horen wat de dragons van mijn idee vinden.’ Versteegen was één van de studenten die zich vrijwillig aanmeldden om deel te nemen aan de Dragons’ Den. ‘De meeste andere studenten doen mee vanuit het honours program, waar dit evenement een belangrijk onderdeel van is. Ik wilde graag nuttige feedback om mijn idee te verbeteren.’

Die nuttige feedback kwam zeker: de dragons waren zeer kritisch. Ze luisterden aandachtig en gaven strenge, maar rechtvaardige feedback. ‘Zo serieus had ik het allemaal niet verwacht’, vertelt Valerie Zuijdgeest. Zij verbeterde met haar team de Media Marktrobot ‘Trusty’, die winkelend publiek naar de juiste aankoop moet begeleiden. ‘De organisatie heeft het groot aangepakt. Kijk maar om je heen: een rode loper, een groot publiek en een echte wedstrijd. Dat had ik in het begin niet verwacht. Ik dacht dat je in een kamer bij de dragons moest komen en dan snel je idee mocht presenteren. Ze nemen echt de tijd voor je, ik vind het heel bijzonder.’

Amuletten

Elke dragon mocht meerdere (maar maximaal zes) amuletten aan een pitcher geven. Alleen van de voorzitter – dragon Marcel Jongmans, ambtenaar binnen de gemeente Rotterdam en daarnaast zelfstandig ondernemer – werd pas bij de uitreiking bekendgemaakt hoeveel amuletten hij per team had uitgereikt. Maar tegen die tijd was het niet spannend meer, want er was één team dat qua amuletten ver op de rest voorliep. Het team van Sean Cui won dan ook de award voor het meest veelbelovende idee en mocht de geldprijs mee naar huis nemen.

Zij pitchten een VR (virtual reality)-spel voor meisjes op de middelbare school. Cui: ‘Onze opdrachtgever was de gemeente Rotterdam. Zij willen meisjes motiveren om voor technische opleidingen te kiezen.’ Cui ontwikkelde met zijn team een spel waarbij de jongedames hun eigen wereld kunnen creëren. ‘Vergelijk het met de Sims. Meisjes zijn vaak al bezig met technische aspecten: inrichten, opbouwen, de juiste materialen bij elkaar matchen. Ze hebben het alleen zelf niet door. Onze app maakt ze meer bewust van waar ze precies mee bezig zijn.’ De app zit nu nog in de prototype-fase, maar kreeg lovende reacties van de jury. ‘Vooral het feit dat jullie niet alleen bezig zijn met de oplossing, maar ook het probleem grondig hebben benoemd vind ik heel goed,’ zei voorzitter Jongmans.

winnaars dragons' den Hogeschool Rotterdam

Ibiza

Volgens Jongmans is het simpel: ‘Volgend jaar wil ik heel veel geld uitgeven op Ibiza. Het mooiste zou zijn dat jullie dat geld voor mij verdienen. Ik investeer in jullie ideeën en vervolgens levert het mij als ondernemer weer geld op. Zo gaat het cirkeltje rond.’

Echte ondernemingsdeals werden er niet gesloten tijdens de Dragons Den 2016, maar de organisatie was tevreden. Sara Wessel, een van de organisatoren en medewerkster van het instituut cmi, kijkt voldaan terug. ‘We hebben prachtige ideeën gehoord en gezien. Het is een geweldige manier om het jaar af te sluiten en voor de studenten om feedback te krijgen op hun harde werk. Wat mij betreft organiseren we dit volgend jaar weer!’

Bas Koedood

Meedoen aan Dragons’ Den 2017 kan. Het evenement is niet alleen voor cmi-studenten, maar voorwaarde is wel dat er minimaal één cmi-student in het team zit. Die student voert ook de pitch uit. Meer informatie? Kijk eens op de website van Dragons Den.

Correctie: Het event werd georganiseerd door de afdeling Events & Communicatie van CMI, niet door docenten. En de dragons mochten geen vijf amuletten per persoon uitdelen, maar zes. 

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top