Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
20 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Heimwee naar de Pieter de Hoochweg

Gepubliceerd: 14 November 2012 • Leestijd: 2 minuten en 53 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Afgelopen zomer verhuisden de mediaopleidingen van locatie Pieter de Hoochweg naar Wijnhaven 99 en 107. Daar zitten ze nu samen met informatica en communicatie maar het bevalt nog niet iedereen, onder andere vanwege ruimtegebrek.

‘Op elke verdieping op locatie Wijnhaven 99 is er stroomtekort’, klaagt Antonie Hogewoning, tweedejaars mediatechnologie. ‘Daarnaast kan wifi het aantal laptops niet aan. Met vijftig laptops op een verdieping zegt internet vaak: ik stop ermee.’ Vaste internetaansluitingen zijn volgens Antonie de oplossing. ‘Op de Pieter de Hooch hadden we dat, en ik begreep dat ze er nu iets aan gaan doen’, aldus de student die ook ervaart dat er weinig ruimte is om aan projecten te werken. ‘Je moet nogal eens naar andere verdiepingen lopen, of naar de andere vestiging aan de Wijnhaven. Ook daarom verlang ik weer terug naar de Pieter de Hoochweg.’

Leefruimte
Directeur Hans Maas van CMI (communicatie, media en informatietechnologie) herkent de klachten en baalt vooral van het ruimtegebrek. ‘Onze opleidingen (onder andere informatica, cmd en communicatie, red.) komen van drie locaties, en qua ruimte zijn we er wel iets op vooruitgegaan. Maar ja, op Academieplein en Kralingse Zoom is de ruimte van de hele locatie veel groter. Mijn grootste zorg is de beperkte leefruimte, de ruimte waar studenten bijvoorbeeld aan groepsopdrachten kunnen werken.’ De directie krijgt niet zoveel klachten van studenten communicatie en informatica, maar vooral van degenen die vorig jaar nog aan de Pieter de Hoochweg zaten. Maas: ‘Wat we daar hadden, is eigenlijk ons streven. Een locatie met voldoende ruimte, waar je met studenten en docenten een leergemeenschap hebt. Waar je elkaar tegenkomt.’

Openbare bibliotheek
Afgelopen kwartaal was het passen en meten, vertelt de directeur. ‘Af en toe zat er een klas in een onmogelijk lokaaltje, we hebben ruimten in de openbare bibliotheek gehuurd en één minor zat op de Pieter de Hooch. In kwartaal twee past alles iets beter en roosteren we nog iets vaker dan voorheen op de randen van de dag, maar nog steeds moet er extern worden gehuurd.’ Dat laatste vindt de directeur voor dit studiejaar oké maar per september 2013 moet er een structurele oplossing zijn, zo heeft hij inmiddels ook aan het collegebestuur laten weten. Mogelijk wordt een deel van het bedrijfsverzamelgebouw tussen Wijnhaven 99 en 107 gehuurd, en anders een andere vaste locatie in de buurt.

Tekenles
Een van de pijnpunten is het studielandschap op de bovenste verdieping van Wijnhaven 107, weet ook Erwin Hofman, tweedejaars cmd (communicatie & multimedia design). ‘Daar is het een enorme rotzooi, zo staan er nu in het midden tekentafels en wordt er ook les gegeven.’ Ook deze ruimte is te beperkt, ervaart hij. Erwin: ‘Op de Pieter de Hooch waren er altijd wel een paar plekken over.’ De tekenles van cmd is naar deze plek verhuisd omdat het bedoelde lokaal te klein bleek, reageert Maas. ‘En op zo’n manier verovert cmd ook een beetje deze vloer terug’, vertelt de directeur die wil dat de ruimte door alle opleidingen wordt gebruikt. ‘Eerst zaten er vooral communicatie-studenten.’

Onrustig
In het bewuste studielandschap probeert Raphaël Joesri, donderdagmiddag half vier, met een paar collega-studenten een presentatie voor te bereiden. Ze kunnen zitten, maar voor hun neus wordt er dus tekenles gegeven. ‘Het is niet alleen vol maar ook onrustig’, moppert de tweedejaars cdm (communicatie, specialisatie digitale media) die net als de andere studenten klaagt over te weinig stopcontacten en slecht internetbereik. ‘Terwijl we een digitale opleiding doen…’

Parkeerplaatsen
Raphaël gaat nog even door: ‘Op Wijnhaven 99 is de lift continue kapot, en in de buurt van Wijnhaven is er nergens een parkeerplaats. Ik kom uit Ouddorp, met het openbaar vervoer ben  je heen en terug drieënhalf uur onderweg.’ En dan te bedenken dat de student onder andere vanwege het prettige gebouw, locatie Pieter de Hoochweg, voor deze opleiding koos. Raphaël: ‘Da’s echt een sfeervol gebouw, en er was altijd ruimte.’ Klagen bij de docenten heeft tot nu toe weinig geholpen, vertelt hij.

Drie keer op wifi
Directeur Hans Maas vindt het vervelend dat de docenten ‘de klappen’ moeten opvangen maar geeft aan dat alle problemen zo mogelijk worden aangepakt. Over wifi en de stopcontacten: ‘Dat is een beetje het lot van onze opleidingen, studenten gaan met drie apparaten op wifi; het zijn klachten die we op de andere locaties ook hadden. Maar als we er iets aan kunnen doen, zullen we dat zeker niet nalaten.’

Jos van Nierop

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

16 Responses to Heimwee naar de Pieter de Hoochweg

  1. Wel weer jammer dat een van de voornaamste problemen onderuit wordt gehaald in de de laatste alinea door onze directeur. “Het zijn klachten die we op andere locaties ook hadden”. Ja dat klopt misschien wel, maar op de PdH hadden we studielandschappen waar er meer dan 10 laptops aangesloten konden worden per verdieping. Ooit stil gestaan bij het feit dat stekkerdozen in de buurt van een studielandschap niet een overbodig iets is?

    Het is gewoon erg jammer dat er hier (weer?) wordt gesproken over het lot van de opleidingen. Volgens mij is het een verplicht gegeven dat een MT, CMD en IT student een laptop moet aanschaffen. Kom dan niet met een excuus als: “Zo is het lot” Als een gemiddelde student 800eu of meer uitgeeft aan laptop, voor (veelvuldig) gebruik op school, is het dan teveel verwacht als je het meer dan een uur kan gebruiken?

    En 3 apparaten per student? Een laptop: check. Maar goh die is verplicht. Een smartphone: Check. Maar is dat niet iets wat bijna elke student tegenwoordig heeft?

    Het derde is dus een.. Tablet waarschijnlijk? Mijn persoonlijke ervaring geld dat nog niet een derde van de tweedejaars MT klas een tablet of enig andere vorm van derde apparaat heeft. Het komt er weer op neer dat we nul komma nul hulp krijgen vanuit de directie, die simpelweg alles met lieve woordjes wegwimpelt.

    Maar wat maakt het allemaal toch uit? Het is niet alsof we 2000eu en meer betalen elk jaar voor studiegeld en boeken en al het andere wat je nodig hebt.

  2. In de mediatheek (op Wijnhaven 61) zijn vaak nog wel wat tafels vrij. Alleen rond 12u ‘s middags is het meestal druk. We zijn op weekdagen open van 8 tot 21u (vrijdag tot 17u).

    Qua beschikbare stopcontacten kan het echter nog wel wat beter.

  3. Ach ze kunnen niet eens de organisatie op zich goed runnen, laat staan zorgen voor een goede studie-omgeving.

    Dingen als dit laten eens te meer zien dat studenten er alleen maar zijn om geld in het laatje te brengen. Geld waar de studenten vervolgens niks van terugzien in hun opleiding. Studenten worden geregistreerd met een nummer om vervolgens enkel en alleen behandeld te worden als een nummer.

    Als je echt serieus mensen wilt opleiden dan pomp je alle inzet in je opleiding. Dan zorg je voor een goede studie-omgeving, goede docenten, menselijke behandeling, begeleiding waar dat nodig is en zorg je bovenal voor je studenten.

    Maar goed, de HRO vind het belangrijker om van gebouwen te wisselen en mooie folders uit te brengen die je (houten) gouden bergen beloven.

  4. Ben eerlijk gezegd blij dat die verhuizing is gebeurd nu ik in de 3e zit, laatste twee jaar van de opleiding breng je beduidend minder tijd op school door.
    Sterkte toegewenst aan de huidige 1e/2e jaars en de docenten

  5. Dat gaat wat worden als de 3e jaars weer terug komen van stage. Nog meer mensen om de nu al te kleine ruimte te vullen!

    Ik had al zo mijn twijfels bij het nieuwe gebouw (heb het nog niet gezien daar ik in het buitenland stage loop) maar heb nu helemaal geen zin meer om terug te komen! Ook ik heb onder andere vanwege het gebouw (PdH) ervoor gekozen om CMD in Rotterdam te gaan doen, dit is echt een stap terug!

  6. Ik wil toch wel even benadrukken dat niet alleen studenten van de CMD, MT en IT problemen hebben met ruimte tekort. Ook studenten én docenten van Communicatie/CDM ervaren dit als een energie vretend probleem, omdat lessen moeten worden gegeven op onmogelijke plekken. Ooit een rollenspel tussen de computers en 3D printers gespeeld?
    Het is niet alleen een probleem van studenten, maar ook zeker van docenten, want die willen goed lesgeven in een geschikte ruimte.
    Ik vind dat we met elkaar het probleem moeten aanpakken en oplossen en naar passende en creatieve oplossingen moeten zoeken.
    Dit probleem had voorzien kunnen worden, kwestie van rekenen. En dan niet denken, het zal wel meevallen, maar in dit geval al oplossingen achter de hand houden. Die indruk wordt nu niet gewekt.

  7. En o ja, de studenten Communicatie verlangen terug naar de Kralingse Zoom, waar het mogelijk was om een groep van 250 studenten in 1 ruimte te ontvangen.

  8. Hans Maas wekt een beetje de indruk dat hij deze problemen niet zag aankomen, maar voor de vakantie (tijdens een studiedag) was het alle docenten duidelijk: ‘dit wordt een ramp’, maar de directie wil het (nog) niet zien. De grote schuif zoals deze verhuisoperatie heette, was geen verhuizing maar pure vernietiging van waarde, wat de afgelopen jaren met bloed, zweet en tranen is opgebouwd. Hogeschool Rotterdam mag dan wel zo’n mooie slogan op de gevel hebben: “Overtref jezelf”, maar kan dat eigenlijk op geen enkele wijze waar maken, want er zijn amper faciliteiten om te studeren. Ik vind eigenlijk dat het CvB en directie ontslagen moet worden, want deze puinzooi is het resultaat van wanbestuur.

  9. Wel typisch dat ze dit nu pas concluderen. De plannen zijn al lange tijd van te voren aangekondigd, Hans Maas had volledige inzet kunnen tonen tijdens het maken van de plannen. Maas komt nu op mij over van: ik wist het eigenlijk wel, maar ja er moet geld komen.

    Overigens is niet alleen het ruimtegebrek een probleem: ook het aantal stekkerdozen en met name de kennis van de leraren. Leraren doen wel alsof ze uiterste hun best doen om les te geven aan studenten, maar als je in je vrije tijd knutseld wil dat nog niet zeggen dat je een goede interaction designer bent oid. Slecht onderwijs, slechte lokatie (die overigens wel fris eruit ziet, maar simpelweg te klein en onpraktisch is met die verschillende vestigingen) en slechte voorbereidingen op werk ná de studie.

  10. Het feit dat Meneer Maas weinig tot geen klachten krijgt van o.a. informatica / technische informatica studenten komt vooral omdat wij die strijd al een tijdje geleden achter ons hebben gelaten. We weten hoe onze directie het speelt en zien geen nut in het steken van tijd en energie in iets wat verspilde moeite is. Maar om dan toch ook op te komen voor ons instituut, ook wij balen er zeer van dat de voorzieningen waar Hogeschool Rotterdam bij de verbouwing rekening zou houden niet tot nauwelijks aanwezig zijn. Het punt alleen al dat er niet voor iedereen een fatsoenlijk, makkelijk benaderbaar stopcontact is voor persoonlijk gebruik (lees: de laptop aan te sluiten of inderdaad een wat luxer artikel) geeft al aan dat ze er een beetje met de pet naar gegooid hebben.

    Het meest vervelende is nog dat ons schoolgebouw (Wijnhaven 99) 9 van de 10 keer niet bereikbaar is voor de minder validen onder ons. Nou zal de begaande grond de meesten nog wel lukken om te bereiken maar voor wie hoger op wil een een fysieke beperking heeft komt het vaak voor dat je gewoon voor niks naar de opleiding bent gekomen want de lift is stuk, en laat dat nou toch ook gelijk de enige lift zijn in het hele gebouw. Ik snap dat er geen ruimte is voor nog een lift, maar deze lift heeft zeer zeker weten het einde van zijn Latijn bereikt. Maar net als de nuts voorzieningen is ook hier geen rekening mee gehouden. Ik geloof dat ik de monteur afgelopen weken vaker heb gezien dan mijn docenten.

    Het grootste nadeel voor projectmatig werken is inderdaad de ruimte. En als je al ergens kan zitten dan is het eigenlijk zo compact dat je niet comfortabel kan werken en bijna gegarandeerd last hebt van de hersenspinsels van je blerrende buren. Op dat punt zijn de opleidingen op Wijnhaven verreweg het meest achteruit gegaan. Het gebrek aan ruimte leidt tot irritatie en demotivatie. Hans Maas kan gezellig zeggen dat het zijn streven is om te zorgen voor ruimte op de locaties, maar van een kale kip kan je niet plukken. Er is niet meer plek op Wijnhaven om nog even een handjevol studenten in te proppen.

    De directie zou wat meer tijd genomen moeten hebben in het luisteren naar wat wij te zeggen hadden en ook wat meer nagedacht mogen hebben over keuzes. In dat kader kan ik voor de mensen die dit meegemaakt hebben namelijk een netelige kwestie naar voren brengen over Marco H. toen de rollen omgedraaid waren en wij ook maar gewoon geluisterd hebben omdat in het voordeel van de school én de directie was. Maar het is net als in de politiek, elke taxi chauffeur weet hoe het land geregeerd moet worden maar de personen die aan de macht zijn zijn alleen maar bezig met geld.

    Bij deze de mening van een student TI.

  11. Ik ben het eens met de reactie van ThomasV, veel studenten die al langer op de opleiding zitten merken dat er weinig met de klachten gedaan word en zien dan ook niet het nut om langer te blijven klagen.

    Ik heb in middels 3 keer vast gezeten in de lift, ik kon toen niet altijd met de trap omdat ik erge last van mijn been had en het dan niet fijn is om een aantal trappen op en af te moeten.

    Ook vind ik het jammer dat we niet eens meer een plek hebben waar je kan gaan zitten en mensen tegen komt. Op Academieplein hadden we hier een leer plein voor en een ruime kantine, momenteel hebben we hier alleen een paar tafeltjes voor in de gangen. Maar dit is niet perse noodzakelijk en aangezien er weinig ruimte is snap ik dat dit er niet is.

    Wat wel echt noodzakelijk is, zijn meer stop contacten en beter internet. Aangezien laptops verplicht zijn en we ze ook nodig hebben, zou het wel handig zijn als we hier ook stopcontacten voor zouden hebben en je niet telkens je verbinding met internet verliest.

    Als je alleen al naar de binnenkant van het gebouw kijkt zie je al dat het afgeraffeld is bij de verbouwing, in de muren zitten gaten, je ziet overal leidingen lopen en als je in sommige lokalen tegen een muur aan komt brokkelen er stukken steen vanaf. En wanneer je hier is over zegt hoor je dat het de industriële look is en dat de architect het zo heeft bedacht. Ik zou die architect gelijk hebben ontslagen want het ziet er niet uit. Maarja met zo’n interieur heeft de school natuurlijk veel geld bespaard om uit te geven aan handige en/of leuke dingen voor de studenten, jammer dat ik hier nog weinig van heb gezien…

    Ik kan vast nog wel een paar klachten bedenken, maar om het even van de positieve kant te bekijken.
    We hebben wel vriendelijk en behulpzaam Fadi personeel en het dak terras is ook wel leuk (al heb ik het er niet voor over om helemaal naar de 5de verdieping te lopen hiervoor).

    Dit is de mening van een student TI.

  12. Als student TI-zijnde, lijkt het er meer op dat deze locatie is gekozen/in gebruik genomen om het geld. Er is weinig tot geen rekening gehouden met de student zelf. Om het even simpel te zeggen: eerst de locatie, daarna de pluspunten verzinnen.

    Op wijnhaven 99 vind ik de banken en tafels op de tweede verdieping eigenlijk gewoon asociaal. Het treingevoel wat er wordt opgewekt, laat dan ook eigenlijk al zien dat het eigenlijk geen ruimte is om te werken. Tevens zijn deze aan beide zijden bruikbare banken zeer onhandig ingebruik, wanneer de uitlijning tussen de gewenste zithouding en de tafel en de bank niet klopt. Schuiven is namelijk geen optie. Hier is écht onvoldoende over nagedacht en het goedkope uiterlijk ervan zegt mij genoeg. Lange mensen en ‘minder lange’ mensen kunnen niet op een normale manier op deze ‘werkplekken’ werken.

    De derde verdieping staat vol met computers. Prima natuurlijk voor de studenten die geen laptop hebben of deze niet zouden willen gebruiken. Echter mogen er ook meer ruimtes ingericht worden voor mensen die wel een laptop willen gebruiken tijdens de uren op school. Waarom kan een gang wel met computers volgestopt worden, maar zijn er weinig laptopplekken met stopcontacten en netwerkaansluitingen? (Ik zal verder zwijgen over het (ver)slecht(erd)e WiFi-netwerk)

    Daarnaast is er nu ook een lokalentekort ontstaan. Denk hierbij dat er veel projectmatige opdrachten zijn. Niet alleen binnen Technische Informatica, maar ook binnen de andere opleidingen die hun weg moeten vinden in het afzichtelijke gebouw. Er zijn gewoon geen goede openbare projectruimten beschikbaar waar men met bijvoorbeeld 10 – 15 laptops zou kunnen zitten werken voor een hele dag. En dan nog het liefst de hele week. Een lokaal reserveren wordt ook bemoeilijkt hierdoor, doordat er steeds verhuisd zal moeten worden doordat er af en toe bepaalde lokalen bezet zijn. Als ik wist dat dit allemaal zo geregeld zou worden toen ik op zich ging naar scholen, dan had ik zeker weten niet voor deze school gekozen.

    Ik raad dan Hogeschool Rotterdam ook niet aan aan derden. Onder het motto: Studenten zijn nummertjes, geen mensen.

  13. Ik ben het helemaal eens met de reacties hierboven. Het gebouw is visieloos ingericht, er is niet nagedacht wie de gebruikers zijn van het gebouw en hoe het gebouw gebruikt gaat worden. Ik ben CMD student en de leraren vertellen ons dat we voor mensen ontwerpen en dat we rekening moeten houden met de gebruiker. Maar als opleiding word er helemaal geen rekening gehouden met ons als student, of als gebruiker van het gebouw. Dit is gewoon kansloos. Ik ben nu tweede jaar, en ik zie er echt tegenop om nog 2,5 jaar in de k*tgebouw te moeten studeren, voor zover je van studeren kunt spreken natuurlijk, gezien de roosters die niet kloppen en het gebrek aan ruimte om samen te werken. Ik ga eens kijken of ik kan overstappen naar de Haagse Hogeschool, daar hebben ze ook een CMD en erger dan dit kan het toch niet worden.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top