Stoorzenders op wifi-netwerk HR
Gepubliceerd: 7 November 2012 • Leestijd: 1 minuten en 51 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Het zal de studenten op de HR niet zijn ontgaan: het wifi-netwerk Eduroam loopt sinds de zomervakantie niet helemaal zoals het zou moeten. Hoe komt dat?
Eén telefoon, laptop en tablet
‘Ja, het klopt dat er een probleem was’, vertelt Eric Kerkdijk van de dienst HR Services. ‘En laat ik voorop stellen: het heeft absoluut onze aandacht, en de problemen zijn grotendeels ook al opgelost.’ Dat het draadloze netwerk het niet goed deed, heeft verschillende oorzaken. Het grootste probleem is de explosieve toename van gebruikers van het wifi-netwerk. Dat komt niet alleen omdat het aantal studenten op de HR is toegenomen maar ook omdat die studenten meerdere ‘wifi-apparaten’ hebben. Kerkdijk: ‘We hebben het allang niet meer alleen over laptops. Maar ook over smartphones en tablets. Als dertigduizend studenten twee of meer apparaten hebben die op het wifi-netwerk zijn aangesloten, dan snap je wel dat er storingen kunnen ontstaan. Je ziet het ook op festivals gebeuren, daar kun je ook problemen met de verbinding hebben. Op de drukste dagen maken vijfduizend mensen op de locatie Museumpark gebruik van het wireless netwerk. Dat is erg veel.’
Stoorzenders
Maar dat is niet het enige. Studenten blijken ook zelf storingen te veroorzaken. Kerkdijk: ‘Bij de smartphones van tegenwoordig kan de telefoon ingesteld worden als accespoint (een persoonlijke hotspot, red.). Dat moeten studenten niet doen, want dit zorgt voor storingen binnen ons netwerk. Dan zitten te veel apparaten op dezelfde ‘frequentie’ die daardoor overbelast kan raken. Ook de magnetrons in de kantine zitten op die frequentie en kunnen daardoor gaan storen.’
Bovendien is de stad Rotterdam een flinke stoorzender, vertelt de HR Services-medewerker. ‘Er worden hier veel wifi-punten aangeboden. Sta je aan de Wijnhaven, dan kan je kiezen tussen Eduroam, de bibliotheek, het wifi-punt van een fastfoodketen en nog veel meer. Juist omdat ze in elkaars vaarwater zitten, kan dit verstoringen veroorzaken.’
Geen honderd procent garantie
Als het probleem alleen te maken zou hebben met een tekort aan IP-adressen, zoals eerder werd verondersteld, zou het redelijk makkelijk op te lossen zijn. Kerkdijk: ‘Een paar IP-adressen plak je er zo bij.’ Het grootste probleem zijn dus de eerder genoemde verstoringen. Op de locatie Wijnhaven zijn de problemen zo goed als opgelost sinds we als test een 5Ghz band hebben bijgeschakeld. Dat betekent dat apparaten kunnen schakelen tussen de al bestaande 2,4Ghz band en die van 5. We zien verbetering en zullen dit misschien ook op de andere locaties gaan doen. Maar honderd procent garantie op een draadloos netwerk kunnen we helaas niet geven.’
Dat Apple-apparaten vaak problemen hebben met het netwerk Eduroam, zou níet door de storingen komen maar door het feit dat de hogeschool geen Apple-apparatuur ondersteunt. Het is via een omweg wel mogelijk om iPhones of iPads aan te sluiten op het netwerk, maar eenvoudig is dit niet. Voor meer info daarover, check hint.
Alice Boothby
Hihihi, Alice Booty.
Ik zou het wel fijn vinden als het netwerk en de medewerkers worden aangepakt. Als ik bij de service balie met mijn laptop langskom, is er nooit iemand die verstand heeft van MacBook’s of Ipads.. Totaal niet professioneel.
Janneke, welk onderdeel van
“Dat Apple-apparaten vaak problemen hebben met het netwerk Eduroam, zou níet door de storingen komen maar door het feit dat de hogeschool geen Apple-apparatuur ondersteunt. Het is via een omweg wel mogelijk om iPhones of iPads aan te sluiten op het netwerk, maar eenvoudig is dit niet. Voor meer info daarover, check hint.”
heb je niet begrepen?
Toch bijzonder dat Hogeschool Rotterdam Apple niet ondersteund. Gaat dit in de toekomst wel gebeuren? Het is algemeen bekend dat het aantal gebruikers van Apple-devices sterk toeneemt. Het lijkt me niet dat een onderwijsinstelling studenten en medewerkers met deze apparten mag negeren.
Gerald, uiteraard heb ik de hint pagina vaak geraadpleegd. Vorig jaar deed mijn internet op Apple apparatuur het overigens wel. Het gaat nu ergens gewoon niet goed met het installeren. En zoals Martijn al aangeeft zijn er steeds meer studenten die Apple apparatuur hebben. Ik vind dat de HR daarom wel mag investeren in medewerkers die weten hoe ze hierop problemen moeten oplossen! Ik heb nu al 3 keer gehoord “ik heb geen verstand van Apple”.
Janneke: probeer eens naar http://ota.hro.nl te browsen en het Eduroam profiel te installeren. Daarna dien je uiteraard bij je Wi-Fi settings je studentnr@hro.nl en je wachtwoord in te voeren.
Tevens snap ik jouw frustratie over de opmerking “Ik heb geen verstand van Apple” bij de servicedesk en zal hier zeker iets mee doen.
Martijn Baten: Het is zeker niet onze intentie deze apparaten te negeren.
Is het geen idee om over te stappen op Wifi routers die 802.11n (2,4+5Ghz) ondersteunen? Op 5Ghz zit nog niet zo heel veel “vervuiling” van openbare wifi netwerken en de meeste Apple producten ondersteunen 802.11n op 5Ghz.
Dat ota.hro.nl vind ik wel een goed idee en een stuk gebruiksvriendelijker dan moeilijk doen met een configuratiebestandje in een rar-archief. Wanneer er bij de service desks een lokaal wifi access point zou zijn dat direct verwijst naar die site, dan zouden apple-gebruikers zo makkelijk hun iphone/pad kunnen instellen.
Ter info: Het is nu mogelijk om direct vanaf je iPhone of iPad een verbinding te maken met EDUROAM.
Zie handleiding op HINT: http://hint.hro.nl/PageFiles/14698/Draadloos-iphone-ipad.pdf