Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
16 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Studenten willen opdrachten alleen digitaal inleveren

Gepubliceerd: 19 May 2015 • Leestijd: 0 minuten en 41 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Maak je een opdracht, moet je ‘m zowel digitaal (via N@Tschool) als op papier inleveren. Dat laatste kost je als student geld en het is bovenal alles behalve duurzaam. Daar moeten we van af, vinden de studenten van de medezeggenschapsraad (sgmr).

Papier gisellecb flickr

‘Dat we het ook op papier moeten inleveren heeft te maken met ouderwets docentengedrag; docenten willen kunnen strepen’, stelt studentlid Selcuk Durak die globaal heeft uitgerekend om hoeveel A4’tjes het per jaar gaat. ‘Per blok moet je zeg maar voor één vak een essay inleveren van tien bladzijden. Voor 30.000 studenten keer vier blokken gaat het dan om 1,2 miljoen vellen papier. En dan laten we de kosten van inkt nog buiten beschouwing.’

‘Irritant’
De sgmr vindt het belangrijk dat de Hogeschool Rotterdam zich duurzamer gedraagt, en wil daarom graag dat opdrachten niet meer op papier ingeleverd hoeven worden. Studentlid Brian van der Sluijs: ‘Het is ook irritant: zit je net aan je deadline en dan moet je weer helemaal naar school om je werk in te leveren.’

Collegebestuurder Angelien Sanderman beloofde over het voorstel na te denken. Ze zal het onderwerp ook bespreken met Toon de Jong, medewerker duurzaamheid op de HR.

Jos van Nierop

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

13 Responses to Studenten willen opdrachten alleen digitaal inleveren

  1. Deze regel is hemaal vervelend als een inleverdatum op een vrije dag valt. Het is meerdere malen voorgekomen dat ik twee uur reis om een document hardcopy op school in te leveren.

  2. Ik streep heerlijk in opdrachten/scripties/etc. op de iPad via de iAnnotate app. Ik ben voor digitaal! Je raakt minder snel iets kwijt, en alles is opgeslagen op één plek: overzichtelijker kan niet.

  3. Er gaat natuurlijk niets boven pen en papier en uitgeprint werk. Een uitgeprinte tekst is veel beter leesbaar, kun je beter tot je nemen en van relevante opmerkingen voorzien. De jonkies kiezen voor digitaal, da’s duidelijk, terwijl de oudere garde vaak voor klassiek en beproefd kiest. Alleen digitaal materiaal is vreselijk vluchtig, raakt sneller kwijt, etc. Bij de Rijksoverheid zijn er hele segmenten waar het papier ook is uitgebannen en da’s een ware plaag voor mensen op de werkvloer. De digitale cultuur is, wat mij betreft, tot iets onwenselijks doorgeslagen. Nogmaals: pen, papier en mooi vormgegeven drukwerk dienen in ere te worden hersteld. En wel zo snel mogelijk!

  4. Als je een beetje weet hoe Word werkt kun je digitale documenten ook voorzien van ‘relevante opmerkingen’. En digitaal raak je sneller kwijt? Digitaal kun je veel makkelijker ergens opslaan. En raak je het alsnog kwijt heb je binnen mum van tijd het document opnieuw toegestuurd gekregen. Hoe vaak hebben we trouwens wel niet gehoord dat een docent per ongeluk een geprinte versie kwijt is geraakt? Het gebeurd gewoon.

    Dit zou naar mijn idee een hele goede ontwikkeling zijn. Papier is uit de tijd. En zoals reactie 1 al aangeeft. 2 uur reizen voor het inleveren van een opdracht is onwenselijk. Bovendien belet het je om op de dag van de deadline nog aanpassingen of correcties door te voeren. Bij het digitaal inleveren van documenten kun je tot op het laatste moment je stuk finetunen. Of dat voor iedereen fijn is laat ik even in het midden.

  5. Willen docenten lekker kunnen strepen, dan printen ze het zelf maar uit, op eigen kosten. Bizar dat studenten kosten moeten maken om aan voorkeuren van docenten te voldoen.

  6. Trouwens. Onze deeltijd klas (CMI) levert werkstukken alleen nog maar digitaal aan via N@tschool. Docenten die toch een hardcopy variant willen hebben printen hem via die weg zelf uit (dat zijn zelfs hun eigen woorden!). Dus waarom nog (onnodig) geld uitgeven voor de happy few?

  7. Ik vind de benadering in het artikeltje maar zeker in de reacties nogal eenzijdig.
    De reden voor op papier aanleveren is niet alleen om te kunnen strepen; in bijvoorbeeld assessmentdossiers kan het gaan om checken van authenticiteit van bewijzen en verificatie van ondertekening door begeleiders. Daarvoor is een papieren gedeelte soms (nog) echt nodig.

  8. Ik keek alles digitaal na, totdat mij verteld werd dat dit niet is toegestaan vanwege juridische overwegingen. Het mag dus kennelijk wettelijk gezien niet om digitale stukken formeel na te kijken. Het heeft te maken met bewijslast op basis waarvan een student een cijfer heeft gekregen en de archivering van dat document. Vraag me niet naar de details, maar zelfs N@tschool schijnt niet zodanig dicht getimmerd te zijn dat volstaan mag worden met inleveren via N@tschool.

  9. Papier is zo 20ste eeuw. We onderzoeken overal de mogelijkheden van digitalisering, rusten ons docentencorps uit met geëigende middelen en zouden dan onze klanten weigeren om én bij te dragen aan het milieu én kosten te besparen? Sorry hoor.

  10. Hallo, ik ben geen student en ook geen docent maar een ondernemer en lees toevallig deze discussie… een zinloze naar mijn mening. Even de feiten: een school is een instituut dat een facilitaire dienst verleend, onderwijs. Een leerling is een partij dat deze dienst tegen betaling af neemt. Lijkt mij een klant leverancier relatie.. en in deze mooie nieuwe omni-channel maatschappij staat de klant centraal en richt de leverancier zich in naar de behoefte van haar klanten. In dit geval….

  11. Per blok 1 essay van 10 pagina’s?
    Bij mijn opleiding mag je hier gemakkelijk 3 per blok van maken en een gemiddelde van 30 pagina’s.

    Maar, gelukkig zijn de leraren bij ons makkelijker en is het al even geleden dat ik een opdracht in papier heb moeten inleveren.

  12. Ik heb het een tijdje geprobeerd met digitaal nakijken maar ik ben weer terug naar dubbel inleveren. Kost wat, maar het kijkt én vlotter na, én de nabespreking van het werk met de groep gaat veel fijner. Met zijn zessen achter een laptopschermpje proberen te proppen is het toch niet.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top