Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
29 maart 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Column Bart Bijl: Carrièrepad

Gepubliceerd: 5 December 2016 • Leestijd: 2 minuten en 9 seconden • Bart Bijl Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Voor wie dit jaar nieuw is op de Hogeschool Rotterdam: hier ligt de focus op onderwijs. Dat betekent mensen opleiden voor het beroep van hun keuze zodat die goed gekwalificeerd, geïnspireerd en gemotiveerd aan hun carrière kunnen beginnen.

foto van Bart
Daar heb je goede docenten voor nodig en die zijn minder talrijk dan je denkt. Hans van der Moolen, directeur van het Instituut voor Gezondheidszorg, verbaasde zich in een column op de site van Profielen over het vreemde carrièrepad dat een docent op een hogeschool krijgt aangeboden. Hoe hoger je zou willen komen in je carrière als docent, hoe minder je moet gaan lesgeven. Daarom pleitte hij voor een ‘groeipad gericht op het lesgeven zelf’. Het college van bestuur had hier wel oren naar. Zo zou de hogeschool de eerste in Nederland kunnen zijn die een carrièrepad uitstippelt waarin lesgevende kwaliteiten vooropstaan. Het collegebestuur is het ook de docenten zelf gaan vragen, ‘want het is wel belangrijk dat we het in controleerbare criteria kunnen vangen’. Ik weet niet of dat nu wel zo verstandig is. Zet drie economen bij elkaar en je hebt vier theorieën, luidt een bekend grapje, maar ik vrees dat zulks bij docenten nog veel erger is. Toch meldde ik mij onmiddellijk toen de eerste sessie, waarin docenten als een soort denktank mochten meepraten, werd aangekondigd.
Het was een leuke bijeenkomst. We werden in groepjes bij elkaar gezet met de intrigerende vraag: Hoe zie jij de ideale docent? Beetje overbodige vraag, want er is ieder jaar een verkiezing van de docent van het jaar en daar vind je de criteria netjes en overzichtelijk opgesomd, zoals ‘in welke mate de betreffende docent passie voor zijn vak heeft, lessen van hoge kwaliteit geeft, iets extra’s biedt naast de gewone stof en problemen van studenten herkent’.

‘Hij beschreef wat de ideale docent allemaal presteerde. Ik zag in dat ik niet tot die hoge regionen zou doordringen.’

Maar terug naar de bijeenkomst. Docent A kreeg het woord. Gelardeerd met talloze vrij persoonlijke anekdotes ging hij beschrijven wat de ideale docent in de klas allemaal presteerde. Leerzaam. Ik zag onmiddellijk in dat ik niet tot die hoge regionen zou doordringen. Docent B nam het woord en zij voegde er nog enkele eigenschappen aan toe die zij ook héél belangrijk vond. Dat vonden haar studenten ook zo goed in haar. Bij docent C ging het niet anders. Er was zelfs nog een collega die alsnog onderzoekstaken wilde opvoeren. Zeker, dat was ook belangrijk. Zelf heb ik er nog aan toegevoegd dat de ideale docent toch ook wel blauwe ogen en blond haar moest hebben, maar dat haalde het helaas niet in de eindpresentatie. We waren benieuwd naar wat het college met onze input zou gaan doen.

Kortgeleden was de tweede bijeenkomst. Ook leerzaam. Wij kregen een hand-out waaruit meteen bleek dat we ons over de verkeerde vraag hadden gebogen: niet de kwaliteiten van de topdocent waren de criteria waar Bormans naar zocht, maar de taken die je de docent in elke schaal van zo’n carrièrepad zou willen toevertrouwen, de ‘controleerbare criteria’. Toen iemand opmerkte dat in de hoogste schaal 12 alle briljante, maar helaas echt lesgevende bezigheden toch waren verdwenen, werd er vrij snibbig gereageerd ‘dat dát nu eenmaal niet anders kon’.

Gij zult niet lesgeven!

Dit is een docenten-wisselcolumn.
Bart Bijl is docent Nederlands aan de lerarenopleiding Nederlands.
Hij deelt deze column met Bart Siebelink (WdKA).

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

2 Responses to Column Bart Bijl: Carrièrepad

  1. Herkenbaar, maar laten we niet vergeten dat je als docent in schaal 12 overigens niets te klagen hebt. Je verdient dan wel 65K. Een mooi beroep en ook mooi betaald.
    Maar eerlijk is eerlijk ook in 12 geef je wel al veel minder les…. Het systeem mag flexibeler worden, waarbij manager zijn (of erop lijken…) niet de enige weg naar ‘boven’ is.

  2. Inderdaad: ik verdien in schaal 11 al meer dan genoeg. Ik zou ook graag zien dat die focus op steeds meer geld wat minder werd en er wat meer aandacht naar werkomstandigheden zou gaan. Dan nog vooral voor onze collega’s in het voortgezet onderwijs of mbo die met veel te grote klassen zitten en idiote werkdruk kennen. Ik zou zo denken dat een leraar die heel goed is, helemaal fantastisch zou zijn als hij/zij de aandacht over minder leerlingen zou kunnen verdelen in een klaslokaal dat hij helemaal naar eigen inzicht zou mogen inrichten, …en nog zo wat overpeinzingen. Trouwens, ook minder getalenteerde leraren zouden daar wel bij varen. Hun leerlingen dus ook. Terecht dat Arjen ‘boven’ tussen aanhalingstekens zet.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top