Pabo experimenteert met ouderavond
Gepubliceerd: 6 December 2016 • Leestijd: 1 minuten en 53 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Vorige week zaten ouders van eerstejaars pabostudenten weer in de schoolbanken. De opleiding wil zo de ouderbetrokkenheid bij de studie stimuleren. In de praktijk blijkt dat dit de kans op studiesucces vergroot. En dus volgden vader, moeder en zelfs oma weer een lesje geschiedenis of muziek. Dat bleek best pittig.
‘Het klinkt een beetje raar; een ouderavond op een hbo-opleiding’, begint propedeusecoördinator Annemarie van Efferink haar openingsspeech. ‘Maar we gaan het vanavond niet over cijfers of studievoortgang hebben en wees ook niet bang dat wij u wekelijks gaan benaderen voor allerlei activiteiten. Vanavond krijgt u te zien wat de lessen op de pabo inhouden. Natuurlijk moet uw kind het vooral zelf doen. Maar gebleken is dat de rol van ouders toch wel erg belangrijk is.’
Pittig
Na deze woorden gaat iedereen naar zijn eigen klas. Studenten vertellen aan de ouders over hun eerste ervaringen tijdens hun stage. In de klas van Marion Hardiek, docent bewegingsonderwijs, vertelt Lieke dat ze lesgeeft aan een combinatieklas met 52 leerlingen. ‘Dat is best pittig, maar ik word gelukkig goed begeleid.’ Klasgenoot Cody heeft het een stuk zwaarder. ‘Mijn klas is heel lastig. De kinderen zijn brutaal. Niet alleen naar mij toe, maar ook naar de vaste leerkrachten. Ik had na de eerste stageweek al geen zin meer om door te gaan.’
Marion legt uit dat goede begeleiding op dit moment voor Cody belangrijk is. ‘Binnenkort gaat hij meekijken op de stageplek van een klasgenoot. Wij doen er alles aan om Cody te houden.’ In een situatie als deze speelt het thuisfront ook een belangrijke rol. Moeder Edith geeft aan dat Cody al eerder had mogen meelopen op een basisschool. ‘Vrienden van ons hadden dat geregeld. Gelukkig was dat een betere ervaring.’
Geen knip- en plakopleiding
In een ander lokaal zijn ouders druk bezig met een taalspelletje, en dat valt niet mee. ‘Je moet het je ouders wel zelf laten doen, hè’, benadrukt docent Erik Punt. Woorden als syntaxis en semantiek vliegen in het rond. Moeder Merlien is blij dat ze is meegekomen. ‘Ik vind het interessant te zien wat mijn zoon op school doet, maar vooral ook belangrijk. Als je meer betrokken bent, kun je meer stimuleren.’
Bij de les van muziekdocente Ambert Damen klapt iedereen ritmisch mee met de Pietenestafette. ‘Liedjes zingen met kinderen is niet zo moeilijk. Maar hoe leer je kinderen een liedje? Dat is een lastig stuk didaktiek.’ Ambert juicht een avond als deze toe. ‘Veel ouders denken dat de pabo vooral een knip- en plakopleiding is. Op een avond als deze wordt het tegendeel bewezen.’
Tijdens de afsluitende borrel kijkt p-coördinator Van Efferink terug op een geslaagde avond. ‘Er waren 115 studenten met aanhang. Voor een eerste keer ben ik daar best tevreden over. Ik hoop dat ouders na vanavond meer aanknopingspunten hebben om thuis over de studie te praten. Gezien de reacties vanavond gaat dat wel lukken. Zoals één van de ouders zei: “Volgend jaar weer.” Wie weet, misschien is er een mooie traditie geboren.’
Tekst & fotografie: Barbara Hoogsteden
Trots op de pabo! Misschien ook interessant voor de lero?
In het kader van studiesucces…..
In plaats van een knip- en plakopleiding wordt het nu een ritmische klap opleiding. hahahah
[…] http://profielen.hr.nl/2016/pabo-experimenteert-met-ouderavond/ […]