Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
29 maart 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Blog Roos: Sommige toetsen zijn zóóóóó 2016

Gepubliceerd: 7 April 2017 • Leestijd: 1 minuten en 42 seconden • Roos Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Roos zoekt naar nieuwe manieren om vaardigheden te toetsen. De sportdag die ze haar studenten voor de minor Gezond meedoen door sport en bewegen liet organiseren is daar een mooi voorbeeld van.

Toetsen zijn een integraal onderdeel van het onderwijs geworden. Een goede toets geeft de student inzicht in het leerproces en wat ie kan doen om eventuele hiaten nog op te vullen. In het hbo zou ‘het beroep’ centraal moeten staan, ook bij de toetsing. En dat was dan ook het uitgangspunt bij onze nieuwe toetsvorm in de minor Gezond meedoen door sport en bewegen.

Onze studenten moesten een beweegactiviteit organiseren en hierbij zelf deelnemers van buitenaf regelen voor de sportdag van het instituut voor gezondheidszorg op de Kralingse Zoom. De studenten lieten zien wat ze geleerd hadden over fysieke en mentale belasting bij bewegen voor de doelgroepen kinderen, ouderen, mensen met kanker en mensen met syndroom van Down. Ze moesten hun pedagogische vaardigheden en creativiteit gebruiken én de veiligheid van de deelnemers waarborgen.

De uitkomst was een sportochtend die begon met een speciale Super Mario warming-up. Daarna moesten kinderen door een soort ‘jungle’ heen en mochten ouderen met ballonnen spelen.  Er waren in totaal zestien groepen, sommige groepen hadden het helemaal begrepen en andere wat minder. De onderlinge samenwerking tussen de groepen liet te wensen over en het was niet iedereen gelukt om deelnemers van buitenaf te vinden. De studenten waren bevlogen bezig en de externe begeleiders waren onder de indruk van het niveau van begeleiding en de activiteiten.

Het mooiste van de dag: er werd iets geleerd. Er werd geleerd dat een goede voorbereiding het halve werk is. Dat men ook klasgenoten gewoon weg mag sturen als ze de veiligheid in gevaar brengen. Dat onbekenden niet automatisch weten waar de kleedkamers zijn en vooral dat zo’n activiteit organiseren wel veel leuker is voor een doelgroep van buitenaf.

Door het niveau van de herkansingen en de feedback vanuit studenten zelf, na de beoordeling, weten we dat studenten de gewenste ervaring hebben opgedaan en hun vaardigheden hebben aangescherpt. De ervaren druk was groot, maar het heeft zeker mooie leermomenten opgeleverd. En indirect nieuwe initiatieven aangezwengeld, zoals de eerste sportdag voor fysiotherapie studentenvereniging FSVR.

Maar zoals altijd ben je in het onderwijs nooit uitgeleerd. Daarom zal onze toetsvorm volgend jaar weer aangescherpt worden en leiden tot nog meer leermomenten voor iedereen.

Roos Hanemaaijer-Slottje is docent fysiotherapie, coördinator van de minor Gezond meedoen door sport en bewegen en coördinator van de leerlijn Sport, bewegen en talentontwikkeling. In 2005 en 2006 werd ze Nederlands kampioen voltige (acrobatiek op een bewegend paard). Ze is ook voltigecoach en trainer op internationaal niveau. Roos schreef het boek Coachen is meer dan trainen. Je kunt meer van Roos lezen op volgjeeigenpad.nl.
Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een wekelijkse update.

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

6 Responses to Blog Roos: Sommige toetsen zijn zóóóóó 2016

  1. Goed bezig! Van een toets mag je wat leren, dat is zelfs mooi meegenomen. Zelfs als je zakt, dan heb je iets geleerd waardoor je de volgende keer wel kunt slagen.

  2. ZOOOO 2016, of ZOOOO 2015, zijn zulke achterhaalde en flauwe termen en zouden niet meer gebruikt moeten worden in 2017 en zeker niet als kop!

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top