Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
29 maart 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Docentenblog Roos: Propjes gooien

Gepubliceerd: 6 July 2017 • Leestijd: 1 minuten en 17 seconden • Roos Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Feedback is een essentieel onderdeel van de opleiding, maar soms komt er geen ‘boe’ of ‘bah’ uit bij studenten. Hen erop aanspreken, confronteren, motiveren, voordoen, enthousiasmeren: soms lijkt het allemaal niet te helpen. De oplossing bleek simpel: propjes gooien.


Door mijn probleem met een collega te bespreken, kreeg ik beter inzicht in m’n eigen handelen. Voor mij is de lesstof gesneden koek, maar studenten moeten zich de inhoud nog eigen maken. En het is lastig om feedback te geven op stof die je pas net hebt geleerd. Ik moest ze dus meer handvaten geven.

Meer structuur, dat was het begin. Dus toen er presentaties gehouden werden, verdeelde ik de taken. Er moest gelet worden op presentatievaardigheden, de inhoud, de PowerPoint indeling en nog een paar dingen. Daarna gaf ik aan hoe er feedback gegeven kon worden: door propjes te gooien.

Mijn collega Hannah kwam hiermee. Haar concept werkt als volgt: iedereen heeft één propje en de prullenbak staat in het midden van het lokaal. Als je een vraag hebt gesteld of feedback hebt gegeven, gooi je je propje in de prullenbak. Als je een propje hebt gegooid hebt, moet je wachten tot de rest van de klas dat ook heeft gedaan. Aan het einde van de les moet iedereen zijn propje kwijt zijn.

Na de eerste presentatie, werden er gelijk drie propjes gegooid. Dat was een verbetering van tweehonderd procent ten opzichte van de vorige les! Na de derde presentatie kwamen er vier propjes tegelijk en werd er gestreden om wie als eerst mocht. Een overwinning!

Een ander bijkomend voordeel: al het afval was aan het einde van de les spoorloos, ook de gemiste propjes. Het propjesconcept heeft meer voordelen dan ik dacht!

Roos Hanemaaijer-Slottje is docent fysiotherapie, coördinator van de minor Gezond meedoen door sport en bewegen en coördinator van de leerlijn Sport, bewegen en talentontwikkeling. Ze heeft op hoog niveau aan de sport voltige (acrobatiek op een bewegend paard) gedaan. In 2005 en 2006 werd ze Nederlands kampioen. Ze is ook voltigecoach en trainer op internationaal niveau. Roos schreef het boek Coachen is meer dan trainen. Je kunt meer van Roos lezen op volgjeeigenpad.nl.
Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een wekelijkse update.

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top