Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
23 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Darice de Cuba is webdeveloper bij Profielen. Zij is geboren op Aruba en woont sinds 2000 in Nederland. Ze houdt zich graag bezig met toegankelijkheid en inclusie waarover ze blogt op haar Engelstalige blog. Darice is laat-doof. Naast front-end developer is ze ervaringsdeskundige met expertise in inclusief design.

Foto: Paul van der Blom

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

Ik kon mijn hoorapparaten niet geloven

Gepubliceerd: 15 February 2018 • Leestijd: 1 minuten en 33 seconden • Darice

Ik ben laatdoof en toen ik in 2000 aan mijn opleiding aan de Hogeschool Utrecht begon, was er niemand die me kon helpen. Tot mijn grote verbazing moest ik zelf het wiel uitvinden.

In het jaar 2000 begon ik aan mijn studie communicatiesystemen aan de Hogeschool Utrecht. Ik woonde net een maand op mezelf, duizenden kilometers van huis. Als eerstejaars kreeg ik een decaan toegewezen. Zoals gewend sinds de basisschool meldde ik gelijk dat ik zeer slechthorend was. Dat betekende dat docenten daar rekening mee moesten houden en mogelijk aanpassingen moesten maken.

Hier op de hogeschool hebben we Student aan Zet die studenten met een beperking helpt bij het krijgen van hulp. Op de Hogeschool Utrecht was er in die tijd niets geregeld voor studenten met een beperking. Geen gespecialiseerde decaan, niks. Mijn decaan stelde voor dat ik een kaart zou opspelden met daarop de tekst dat ik slechthorend ben. Ik kon mijn hoorapparaten niet geloven. Ik weet nog dat ik stellig ‘nee’ antwoordde. Het is al moeilijk om een soort ‘buitenbeentje’ te zijn en dan moest ik ook nog met zo’n stomme kaart op mijn borst rondlopen? No way.

Ik legde me erbij neer dat ik geen steun of extra begeleiding zou krijgen vanuit de hogeschool en deed extra m’n best. Ik zorgde dat ik altijd aanwezig was bij de verplichte hoorcolleges die om 8.30 uur begonnen, zelfs al kon ik geen woord volgen. Ik las alle syllabi en boeken goed door zodat ik mijn tentamens kon halen. Ik moest extra investeren om te compenseren voor alles wat ik miste tijdens hoorcolleges en lessen. ‘Onmogelijk’ was geen woord in mijn woordenboek.

Ondertussen, achttien jaar later, ben ik volledig doof en werk ik als front-end developer. Ik ga naar congressen, workshops en meet-ups. Ik blijf leren, ik wil leren. Gelukkig zijn er nu schrijftolken die het mogelijk voor me maken om volledig mee te doen. Zij vertalen alles voor mij naar schrift.

Mijn advies aan studenten met een beperking is dan ook: het hoeft niet zo moeilijk te zijn. Onze rechten worden nu veel beter bewaakt en er is hulp. Je hebt recht op toegankelijk en inclusief onderwijs. Neem zelf de eerste stap en benader de mensen die er speciaal zijn om te helpen. Op de hogeschool is dat Student aan Zet, maar je mag je vragen ook aan mij stellen. Wil je meer over mijn ervaringen weten, over het werken met een schrijftolk of wil je je eigen verhaal delen, mail me dan op cubdl@hr.nl

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top