Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
23 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Roep om openen ‘lege’ projectruimtes op Kralingse Zoom

Gepubliceerd: 15 May 2018 • Leestijd: 4 minuten en 45 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Even een ruimte reserveren om met anderen aan je project te werken is er op locatie Kralingse Zoom vaak niet bij. De ruimtes zijn niet alleen schaars, maar mogen ook niet altijd door studenten worden gebruikt.

Student Patrick Luijten van de instituutsmedezeggenschapsraad (imr) van IBK (bedrijfskunde) klaagt erover. Zijn klacht wordt bevestigd door andere studenten en ook door enkele bedrijfsbureaumedewerkers die anoniem willen blijven. ‘De studenten hebben gelijk’, zegt een van hen.

‘Je moet er echt om acht uur zijn en geluk hebben’

‘Het is echt frustrerend’, reageert een student international business & languages die sinds de sluiting van bouwdeel C voor zijn colleges naar het WTC gaat. ‘Daar heb je nauwelijks projectruimtes en daarom zitten we hier. Maar dan moet je er echt om acht uur, halfnegen zijn en het geluk hebben dat je nog een ruimte kunt reserveren. Sommige medewerkers geven me dan een sleutel in ruil voor mijn studentenpas.’

De ibl-student mag met zijn projectgenoten niet overal zitten. Bijvoorbeeld niet in de projectruimtes van de opleiding human resource management, ook niet als die de hele dag niet in gebruik lijken te zijn. ‘Docenten weigeren dan om de ruimten voor je open te maken.’ Studenten van financial services management hebben dezelfde ervaring. Net als enkele andere studenten van IFM vertellen ze dat ze in het nieuwe bouwdeel D zitten omdat er op hun ‘eigen plek’, bouwdeel B, nog minder ruimte is.

Ruimtes worden gebruikt om in de les aan een casus te werken

Achter de gesloten projectruimtes zit een beleid, vertelt onder andere Robert Bouwhuis, bij IBK manager onderwijsinnovatie en kwaliteitszorg. ‘Projectruimtes worden gebruikt voor afstudeersessies, assessments en ook zijn ze regelmatig ingeroosterd voor specifieke onderwijsonderdelen. De ruimtes kunnen dan door studenten gebruikt worden om aan een casus te werken waarna ze weer teruggaan naar het klaslokaal.’

Dat bevestigt Fred Feuerstake, directeur van COM (commercieel management) en woordvoerder van de werkplaats economie die zich bezighoudt met de vorming van de HRBS (Hogeschool Rotterdam Business School, het instituut waar per 1 januari 2019 alle internationale, economische en bedrijfskundige opleidingen zijn ondergebracht). ‘De projectruimten staan soms leeg, omdat ze gereserveerd zijn door docenten van een opleiding. Binnen hun onderwijskundig concept hebben ze die ruimte nodig voor bepaalde didactische werkvormen. Als de ruimtes niet voor het onderwijs staan ingeroosterd, zijn ze in de meeste gevallen overigens wel te reserveren door studenten.’

Sinds de sluiting van bouwdeel C, afgelopen januari, is de situatie alleen maar verslechterd, is de ervaring van meer studenten en ook de medewerkers.

‘In september zal de druk wat worden verlicht’

De projectruimtes vaker openstellen, is volgens Feuerstake niet de bedoeling. ‘Dat dat soms wrang is voor studenten begrijp ik. Maar in september verhuist een deel van het onderwijs naar de Posthumalaan en zal de druk op de locatie Kralingse Zoom wat worden verlicht.’

Het is voor Feuerstake ook geen optie om van de niet afgesloten studieplekken in bouwdeel D gesloten ruimtes te maken en zo tegemoet te komen aan de vraag naar projectruimtes. Feuerstake: ‘Nee, we gaan in de nieuwbouw geen bouwkundige aanpassingen plegen. Er zijn genoeg open plekken op de onderwijspleinen waar studenten kunnen studeren en kunnen samenwerken aan groepsopdrachten. Dat hoeft niet altijd in projectruimten. Bovendien zijn die open plekken samen met studenten ontworpen en ademen ze de sfeer die wij willen uitstralen; een sfeer van openheid, samenwerken en transparantie. Kortom, een communitygevoel.’

Elk instituut heeft zijn eigen beleid

Toch zitten veel studenten liever in een afgesloten ruimte. Een bijkomende complicatie is dat elk instituut wat betreft het beschikbaar stellen van ruimtes zijn eigen beleid heeft. Bij IFM en RBS zijn de projectlokalen in beheer bij de roosterdienst, bij IBK en COM ligt dat bij de opleidingen. Manon van der Wel, manager bedrijfsvoering van IFM: ‘De opleidingen roosteren de projectruimtes in. Staan ze leeg, dan kun je ze reserveren bij de ondersteuner van de opleiding.’

Het resultaat is dat sommige projectruimtes bijvoorbeeld helemaal nooit mogen worden gereserveerd door studenten, ook niet van de eigen opleiding. En dat terwijl gemiddeld genomen een derde van de projectruimtes leegstaat, zegt de eerdergenoemde anonieme medewerker van het bedrijfsbureau.

‘Om halfnegen of na drie uur is er genoeg ruimte’

Vanaf 1 januari vormen de vier huidige onderwijsinstituten op de Kralingse Zoom één instituut, de HRBS. Ook daarom streven de instituten ernaar nauwer samen te werken als het gaat om het gebruik van elkaars ruimtes, zegt Van der Wel. ‘Daar bewegen we op dit moment naartoe.’

Van der Wel merkt overigens op dat er niet altijd een gebrek is aan projectruimtes. ‘Om halfnegen of na drie uur is er voor iedereen genoeg ruimte. Daarnaast zijn er in het D-gebouw volgens mij veel hoekjes waar je rustig kunt werken.’

‘Soms krijg je een boze collega op je dak’

Niet alleen studenten, maar ook docenten balen van zowel het gebrek aan ruimtes als van de ogenschijnlijke onwil om leegstaande ruimtes te gebruiken. Zoals Fumiko Inoue van trademanagement gericht op Azië (tma). ‘Voor slc-bijeenkomsten met groepen van zo’n zeven studenten hebben we telkens geen lokaal. We zwerven dan door het gebouw. Soms is er iets vrij maar als je er even gaat zitten, krijg je een boze collega op je dak. Ik heb meegemaakt dat een collega mij aansprak: “Wilt u hier alsjeblieft niet zomaar zitten zonder reservering?”

‘Ik bood mijn excuus aan en beloofde dat ik weg zou gaan zodra iemand met een reservering de ruimte zou komen opeisen. Maar dat was niet goed. Die docent stond te wachten totdat ik daadwerkelijk opstond en wegliep. Ik had de indruk dat zij dat nodig vond. Niet omdat zij het lokaal op dat moment nodig had, maar omdat ik geen reservering had.’

‘Wie het eerst komt, het eerst maalt’

Dat sommige collega’s wél begripvol en coöperatief zijn, is overigens óók de ervaring van Inoue. Zoals onderwijsmanager Berry Andeweg van small business (COM) die na de sluiting van bouwdeel C ruimtes afstond aan tma van RBS. Andeweg: ‘En qua projectlokalen is het bij onze opleiding heel simpel: wie het eerst komt, het eerst maalt. Of je nu small business en retail management studeert of niet, je mag er gewoon gebruik van maken.’

Ook RBS-docent Helen de Haan (IFM en RBS) is bereid studenten van andere instituten te helpen. ‘Als ik een leeg lokaal zie waarvan de deur op slot is en studenten staan buiten te wachten omdat ze er les hebben of omdat ze een ruimte zoeken om aan hun project te werken, open ik die deur altijd.’

Ook in het Polak-gebouw van de Erasmus Universiteit is het druk

Maar dat doet dus niet iedereen. Moeten studenten dan maar thuis aan hun project werken of in de openbare bibliotheek aan de Blaak? ‘Dan moet je ook vroeg zijn en is het druk’, reageert de ibl-student. ‘Sinds kort is wel het Polak-gebouw van de Erasmus Universiteit weer open. Ik ben er alweer geweest, maar daar is het natuurlijk ook vol.’

En, is de student van mening: ‘De Erasmus is niet onze school. De HR moet zelf voor voldoende ruimtes zorgen.’

Op de open plekken op de HR is er volgens de student te veel lawaai om samen aan een project te werken. ‘En thuis heb ik broertjes en zusjes, dus daar is het ook te druk.’

Tekst: Jos van Nierop
Illustratie: Demian Janssen

Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een wekelijkse update.

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

9 Responses to Roep om openen ‘lege’ projectruimtes op Kralingse Zoom

  1. Naast het gebrek aan projectruimtes is het op Kralingse Zoom zoeken naar een plaats waar je in stilte kan werken. Nu de mediatheek gesloten is, kan je nergens in stilte achter een computer werken/studeren.

  2. Met andere woorden het is een bende geworden. We betalen voor niks zoveel collegegeld…….

  3. Gebrekkig aantal projectruimtes is inderdaad vervelend, maar mij stoort het het meest dat er nergens fatsoenlijke studeerruimtes zijn. Wil je echt in alle stilte je boeken lezen, dan ben je vaak aangewezen op de faciliteiten van de Erasmus. Zelfs dan, dat wordt ook niet altijd aanvaard en je moet echt oppassen om het HR logo te laten zien.

    Zelf ben ik bereid elders in de stad m’n boeken neer te pleuren om een beetje fatsoenlijk te kunnen studeren, dus maak er wat van, HR! Begrijpelijk en jammer dat alles zo onverwacht over jullie is heengekomen maar dit vraagstuk vraagt om een lange termijn oplossing.

  4. @Johan, zo veel collegeld betalen wij toch niet? €2.000,- per studiejaar is een schijntje in vergelijking wat in veel andere landen moet worden afgetikt. Zie gemiddelde collegegeld per Europees land: https://www.mastersportal.com/articles/405/tuition-fees-at-universities-in-europe-in-2018-overview-and-comparison.html .

    Als jij je jaarlijkse contact uren deelt door het jaarlijkse collegegeld, kom je uit op €3.33 per uur. Berekening: 2000 contacturen / (40 weken * 15 contacturen per week). Dat is toch niks voor de kennis die je er voor terug krijgt?

  5. “…de sfeer die wij willen uitstralen; een sfeer van openheid, samenwerken en transparantie. Kortom, een communitygevoel.”

    Maar toch je eigen territorium met hand en tand verdedigen. Dat geeft inderdaad een communitygevoel…

  6. Het is weer mooi weer gewoon die laptops opladen en de buiten tuin in!

    zo ver ik weet is er tegen het einde van de dag (na 4) altijd wel plek op elke locatie van de hogeschool, nu bouwdeel C op de KZ dicht is kan iedereen wel weer heel hard klagen onder t mom van “we betalen college geld” bla bla bla maar we kunnen ook kijken hoe dit draagbaar te maken met elkaar. en begripvol met die situatie om gaan. Kijk rosters moeten gewoon zo gepland worden dat een les altijd een lokaal heeft maar los daar van zouden de studenten die in project groepen werken ook na een late les afkunnen spreken, dan zijn er altijd wel ruimtes beschikbaar.

    Veder is het toch hartstikke fijn dat de HR en de EUR ruimtes openstellen voor elkaar, ja het is overal op t moment druk ja en zeker tussen 9 en 4 maar dan kan je daar zelf toch ook wat aan doen….

    Op het WTC is het allemaal nog vervelender op t moment dus de KZ moet gewoon niet zo zeuren 😛

  7. Ook mooi, we hadden aan een docent de sleutel gevraagd voor de ruimte. Kwam er briezend een docent binnen die de suggestie wekte dat we hem hadden gestolen, en we moesten hem direct teruggeven. Het slaat compleet door en het is achterlijk dat sommige opleidingen maar 2 ruimtes hebben terwijl er 3 ruimtes naast dicht zijn. In plaats van het mega atrium hadden er nog 20 of 40 van die studieruimtes bijgekund.

  8. Misschien is het een idee de projectruimtes op een centraal punt te laten reserveren met docent/studentpas als een soort “tennisbanen” reservering. Ruimtes die dan niet zijn ingeroosterd voor les of assessments kunnen dan voor een max. tijd gereserveerd worden. Met je pas gewoon digitaal de eerst leegkomende ruimte reserveren….Het werkt prima met tennisbanen dus waarom niet met studieruimtes?

  9. Ik denk dat het een groot voordeel is dat de nieuwbouw open is. Er zijn hiermee veel ruimtes bijgekomen. Bij Global zijn deze ruimtes vaak gereserveerd voor de coaches of werkgroepen. Maar als ze leegstaan kan iedere student erin.

    Ze zijn dan ook bijna nooit leeg.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top