Te enthousiaste docent vroeg studenten om positieve NSE
Gepubliceerd: 13 February 2018 • Leestijd: 2 minuten en 53 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Zijn opleiding wil graag een ‘topopleiding’ worden. Voor een CMI-docent was dat reden om zijn studenten te vragen of ze daar bij het invullen van de Nationale Studentenenquête (NSE) rekening mee wilden houden. ‘Uiteraard heeft het voor jullie ook voordelen als je hebt gestudeerd aan een topopleiding’, schrijft hij in een e-mail aan studenten.
Het is een vorm van beïnvloeding die volgens de NSE niet is toegestaan. Ook de HR keurt het af en heeft de docent met zijn werkwijze geconfronteerd. ‘De docent heeft zich daarna verantwoordelijk opgesteld en de studenten een herstelbericht gestuurd’, zegt een woordvoerder van de Hogeschool Rotterdam. ‘In dat bericht licht hij zijn intenties toe en benadrukt hij dat studenten de enquête volstrekt naar eigen inzicht moeten invullen.’
‘Gebruik enquête niet om frustraties te uiten’
Zijn eerste e-mail was anders van toon en dus gericht op de wens om een topopleiding te worden. Daarvoor moet je in de Keuzegids (die gebruikmaakt van de NSE-oordelen) bij de acht hoogst scorende opleidingen van de HR zitten. ‘En daar hebben we jullie dus voor een stukje bij nodig’, schrijft de docent die de studenten vervolgens vraagt om de enquête serieus in te vullen. ‘Kom als je feedback of suggesties hebt naar ons toe of geef dat door via andere kanalen en zie die enquête niet als het punt om even alle frustraties te uiten.’
Het is duidelijk niet de manier waarop ‘wij onze studenten willen uitnodigen om de enquête in te vullen’, zegt de woordvoerder van de HR. ‘Het is bekend dat wij grote waarde hechten aan het onafhankelijke oordeel van onze studenten. Dat stelt ons in staat om de kwaliteit van onze opleidingen te versterken.’
Op neutrale wijze stimuleren
Studenten moeten daarom op neutrale wijze worden gestimuleerd de NSE in te vullen, stelt ook Studiekeuze123, de organisator van de enquête op zijn site. De NSE laat zien hoe studenten hun opleiding beoordelen. Studiekiezers kunnen met die informatie verschillende hogescholen vergelijken.
Twee derdejaars op locatie Wijnhaven vertellen, nog voordat de docent het ‘herstelbericht’ heeft verstuurd, dat ze makkelijk op docenten afstappen als er ‘frustraties’ zijn. ‘Wij hebben ook best veel inspraak.’ Maar veel te klagen hebben ze momenteel niet. ‘De dingen zijn goed geregeld en zeker deze docent is bezig er een goeie opleiding van te maken.’
De twee studenten weten van de e-mail, maar zeggen dat ze zich er niet door hebben laten beïnvloeden. ‘Ik heb de NSE positief ingevuld, maar ik heb ‘m niet beter ingevuld omdat hij dat gevraagd zou hebben.’
‘Keuzegids sterk beïnvloed door hoge uitval’
In zijn mail schrijft de docent dat de Keuzegids-uitkomsten van de bewuste opleiding de laatste jaren sterk beïnvloed worden door de hoge uitval in het eerste jaar. ‘Daardoor eindigen we steeds weer in de middenmoot van de hele hogeschool, waar we stiekem enorm van balen. Het is zonde, want wij denken en geloven dat er een goede opleiding staat die zeer relevant is voor het vakgebied en nieuwe ontwikkelingen daarin goed meeneemt. (…) Bovendien komen er veel andere opleidingen bij ons kijken hoe wij zaken organiseren en op welke manieren wij lesgeven dus dat zegt ook wel iets.’
‘Hij is echt een toffe peer’
Ook enkele eerstejaars zijn goed te spreken over de opleiding, blijkt uit gesprekken op de locatie. ‘En degene die de mail stuurde, is echt een goeie docent. Hij komt soms ook zelf naar je toe om te vragen hoe het gaat. Het is echt een toffe peer.’
De eerstejaars ontvingen overigens een andere mail dan de derdejaars. ‘Ons is gevraagd om te wachten met het invullen van de NSE tot de kick-off van een van onze volgende vakken. Dan gaat hij er iets over uitleggen.’
‘Ik heb de e-mail te gehaast en onzorgvuldig opgesteld’
De bewuste docent wilde met zijn e-mail studenten stimuleren de enquête in te vullen, stelt hij in een schriftelijke reactie. ‘Juist degenen die dit normaal gesproken niet doen. Ik wilde dit doen door uit te leggen waarom het voor de opleiding een belangrijke enquête is. Ik besef nu dat ik in de e-mail ook op bepaalde punten de indruk wek dat ik het oordeel positief wil beïnvloeden door bijvoorbeeld ambities van de opleiding erin mee te nemen. Ik heb deze mail, achteraf bekeken, uit enthousiasme te gehaast en onzorgvuldig opgesteld. Ik betreur dit zeer.’
Naar aanleiding van het incident heeft het college van bestuur bij de directeuren van alle onderwijsinstituten benadrukt dat het invullen van de NSE niet mag worden beïnvloed. Hogescholen en instituten mogen wel hun best doen voor een hoge respons.
Tekst: Jos van Nierop
Illustratie: Katja Hermann
Tijdens mijn studie aan Hogeshool Rotterdam kregen we zelfs studiepunten voor het invullen van de NSE. Maar die tijden zijn blijkbaar voorbij.
Het lijkt alsof dit bijzonder/vreemd is, maar vrijwel elke docent doet dit.
Wij kregen zelfs zo’n mail van de onderwijsmanager.. Beetje vreemd wel toch? Ik dacht dat het om de mening van studenten ging, hoe zij de opleiding/het instituut ervaren zeg maar..
Wij moesten hem zelfs verplicht invullen in de lessen…
De coordinator van onze opleiding kwam zelfs langs bij ons SLC gesprekken en gaf letterlijk aan dat wij hun niet met een 3 maar 2 moesten beoordelen!!!!!
Wat dacht je van een 1?