Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
19 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

‘De logistieke post-brexit-infrastructuur ligt al klaar’

Gepubliceerd: 18 September 2019 • Leestijd: 2 minuten en 44 seconden • Interview Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Koen Jellema (30) is het levende bewijs dat je het ook met de opleiding commerciële economie ver kunt schoppen in de haven. Jellema werd afgelopen juni verkozen tot Jong Haventalent 2019. Hij is vijf jaar geleden afgestudeerd aan de Hogeschool Rotterdam.


‘Als student had ik al een bijbaan in de haven. Ik werkte bij een rederij achter de bar en ben in die tijd de hele haven door gevaren. Ik zag de beweging, de actie, en dacht: daar wil ik straks deel van uitmaken.’

Na zijn afstuderen solliciteerde Jellema naar de functie van accountmanager bij een scheepsleverancier die de bevoorrading voor zeeschepen verzorgt. ‘Dan gaat het om alles wat er op zo’n schip nodig is, van technische onderdelen tot eten en drinken. Voor mij was dit een fantastische plek, want in de vierenhalf jaar dat ik er werkte, heb ik de haven goed leren kennen. Ik kwam op terminals, aan boord van schepen, bij rederijen, agentschappen en leveranciers. Op de ene dag liep ik met mijn veiligheidsvest en helm op, de dag erna zat ik in pak in een boardroom.’

Doorgroeien na master

Al vrij snel na zijn afstuderen kreeg Jellema behoefte aan verdieping. Als commercieel econoom was hij breed opgeleid, ‘en dat heeft veel voordelen, want je weet overal wel iets van’, maar om verder te kunnen in de haven, wilde hij weer de schoolbanken in. Jellema: ‘Het werd de tweejarige bedrijfskundige master shipping and transport (STC-NMU), gericht op de maritieme logistiek. Het was precies wat ik nog nodig had.’

Door die master kon Jellema in 2018 de overstap maken naar Portbase. Dat is een in Rotterdam gevestigde non-profitorganisatie die de digitale infrastructuur verzorgt voor de havens in Nederland. Jellema: ‘In de haven heb je een fysieke goederenstroom en een datastroom; die loopt vooruit op de fysieke stroom. Om de data in goede banen te leiden, hebben we een port community system ontwikkeld. Er is voor gekozen om van Portbase een non-profitorganisatie te maken, omdat het borgen van de veiligheid van al die data geen commerciële activiteit is. De haven van Rotterdam is voor 75 procent aandeelhouder van Portbase; Amsterdam voor 25 procent.’

Voorbereiden op een harde brexit

Afgelopen jaar zat Jellema in het team dat zich voorbereidt op het scenario van een harde brexit. ‘De brexit-datum is nu gesteld op 31 oktober 2019. Wat er op die dag gebeurt, weet niemand. Maar wij hebben ons voorbereid op het ingrijpendste scenario: een harde brexit. De logistieke post-brexit-infrastructuur ligt al klaar.’

Jellema viel met zijn neus in de boter toen hij kon meewerken aan dit dossier, want ‘zo’n grote marktbeweging maak je niet snel mee’. Jellema: ‘De brexit is een heel grote vlek. Het laat zien hoe ontzettend veel partijen betrokken zijn bij de digitale logistiek van onze havens en wat een groot handelsland we eigenlijk zijn.’

Netwerkcultuur

Naast zijn werk bij Portbase was Jellema de afgelopen jaren ook veel in de haven te vinden. ‘Er is een sterke verenigings- en netwerkcultuur. Dat spreekt me aan. Er is altijd wel ergens een evenement, een borrel of discussie.’

Jellema’s aanwezigheid in de haven werd opgemerkt, want hij werd genomineerd voor de titel Jong Haventalent 2019 en won die ook. ‘Dat betekent dat ik dit jaar ambassadeur voor de haven mag zijn. Ik heb me tijdens mijn nominatie geprofileerd met wat ik “de nieuwe haven” noem. De haven is zoveel meer dan op- en overslag van containers en bulk. Voor de ontwikkelingen op het gebied van energietransitie en digitalisering hebben we hoogopgeleide mensen nodig. Ik wil mijn ambassadeurschap gebruiken om de campus en de haven beter met elkaar te verbinden, ze met elkaar in contact te brengen en ook studenten van niet-logistieke opleidingen bewust te maken van de haven.’

Voor Jellema zelf staat vast dat hij in de haven wil blijven werken. ‘Absoluut. Je kunt je hier altijd verder ontwikkelen. Veel organisaties hebben een goed opleidingsbudget. Zelf wil ik meer leren op het gebied van douane, wet- en regelgeving. Ik heb de basiscursus douane al gedaan. Daarnaast ben ik de rest van het jaar nog druk bezig om als Jong Haventalent bij te dragen aan de verbinding tussen haven en hoger onderwijs.’

Lees ook:

Hbo’er, pak je kansen in de haven

Tekst: Esmé van der Molen
Foto: Wouter le Duc

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

One Response to ‘De logistieke post-brexit-infrastructuur ligt al klaar’

  1. @Koen Jellema, hoe kan ik met je in contact komen?
    docent Miranda Jansson

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top