Coronavertraging valt toch mee, zelfs iets meer diploma’s
Gepubliceerd: 12 November 2020 • Leestijd: 2 minuten en 28 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.De hoeveelheid studievertraging onder voormalig eerstejaars is minder dramatisch dan gedacht. Ook hebben iets meer studenten hun diploma gehaald tijdens de coronacrisis.
Misschien heeft corona minder invloed gehad dan gevreesd. Eerstejaars kregen afgelopen studiejaar veel vaker een negatief studieadvies, schreven we een maand geleden nog op basis van bsa-cijfers van de HR. Maar nu een maand later ook het aantal studiepunten van vorig jaar vaststaat, blijkt het beeld wat genuanceerder: veel meer studenten dan normaal schurken namelijk dicht tegen de bsa-grens aan, terwijl veel van die studenten in voorgaande jaren juist net boven de grens uitkwamen. Misschien hadden deze studenten wel gewoon hun bsa gehaald als de dwang niet was afgeschaft, denkt een beleidsonderzoeker van de HR.
Veel meer studenten dan normaal schurken namelijk dicht tegen de bsa-grens aan.
Een negatief bindend studieadvies (bsa) zorgt er normaliter voor dat studenten met minder dan 48 punten (bij sommige opleidingen is die grens hoger) moeten stoppen met de opleiding. Het ‘advies’ is dus dwingend. Door de coronaproblemen werd die dwang afgelopen jaar geschrapt, het advies werd gegeven maar het was niet bindend. Dat leek de HR middenin een pandemie wel zo fair. De studenten die afgelopen jaar minder dan 48 punten haalden, mochten dus gewoon blijven.
Minder gekeken naar bijzondere omstandigheden
Sowieso werden er afgelopen jaar veel meer negatieve bsa’s uitgegeven dan normaal omdat het advies niet dwingend was, blijkt nu. Normaal moet een opleiding rekening houden met bijzondere omstandigheden van studenten. Nu de dwang van het advies af was, is daar kennelijk minder naar gekeken, schrijft beleidsonderzoeker Maaike Bajwa van de Hogeschool Rotterdam in haar dinsdag gepubliceerde analyse.
Het is goed mogelijk dat met de traditionele ‘stok achter de deur’ van een dwingend studieadvies, denkt Bajwa, ‘een deel van deze studenten alsnog boven de 48 punten was uitgekomen’.
Geen specifieke ´coronaconclusies´
Het aantal studenten dat in één jaar 60 punten haalde is stabiel gebleven op zo’n 35 procent. Het gemiddeld aantal behaalde studiepunten per student steeg 0,8 punt ten opzichte van vorig jaar naar 39,8 ects, precies het niveau van het jaar ervoor. Geen significante verandering die tot specifieke ´coronaconclusies´ moet leiden.
Het gemiddeld aantal behaalde studiepunten per student steeg 0,8 punt ten opzichte van vorig jaar naar 39,8 ects.
Inmiddels heeft Bajwa ook bij opleidingen geïnventariseerd of alle geplande toetsen in 2019-2020 wel door zijn gegaan. Dat blijkt in de meeste gevallen zo te zijn. De angst dat toetsen niet door zouden kunnen gaan – en het dus heel lastig werd om aan de vereiste punten te komen – was destijds één van de redenen om het dwingende karakter van het bsa te schrappen.
Meer diploma’s uitgegeven
Het aantal uitgegeven diploma’s is afgelopen schooljaar iets toegenomen. Bij bachelors met één procent en bij associate degrees met vier. Die stijging komt niet van de studenten die ‘nominaal’ lopen (hun studie in precies de daartoe bestemde tijd afronden), maar van de langstudeerders. Dat zijn vijfdejaars of hoger (voor een vierjarige bachelor) en derdejaars of hoger (voor een tweejarige associate degree).
Misschien zagen langstudeerders door de coronacrisis sterker het belang in van een diploma.
Misschien zagen langstudeerders door de coronacrisis sterker dan voorheen het belang in van een diploma, suggereert Maaike Bajwa. ‘Of hadden ze meer tijd omdat sociale actitiveiten stil kwamen te liggen of omdat ze minder werk hadden?’
Lastig conclusies trekken
Conclusies trekken blijkt ook hier lastig, omdat de stijging in aantallen diploma’s erg afhankelijk is van het instituut waar studenten hun opleiding volgden. Zo daalde het aantal diploma’s juist bij de Rotterdam Business School, met vijf procent. Het Instituut voor Sociale Opleidingen neemt met elf procent meer diploma’s juist het grootste deel van de hogeschoolbrede stijging voor haar rekening.
Lees ook:
Hogeschool Rotterdam schort bindend studie-advies op, wie volgt?
Tekst: Olmo Linthorst
Illustratie: Studio Krelis
Oftewel, het afschaffen was onnodig