Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
20 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Jonnick is student aan de docentenopleiding maatschappijleer en werkt bij ProDemos. Hij schrijft graag over problematiek die hij tegenkomt in het onderwijs, maar een lichter onderwerp op zijn tijd gaat hij niet uit de weg. Eerdere blogs van Jonnick lees je hier.

Foto: Paul van der Blom

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

De Wappie-encyclopedie

Gepubliceerd: 15 October 2020 • Leestijd: 1 minuten en 48 seconden • Jonnick

Wappaes Stultus, in de volksmond ook wel een Wappie genoemd, is een bijzondere familie binnen de dwaasachtigen. Sinds de verspreiding van COVID-19 worden Wappies steeds vaker en in steeds grotere getalen geobserveerd in de openbare ruimte.

Zorgvuldig onderzoek naar deze bijzondere levensvorm heeft aangetoond dat er verschillende soorten Wappies zijn. Hieronder een kleine selectie.

De Statistics Puritanus, oftewel de Huiswappie, is een redelijk veelvoorkomende maar op zichzelf vrij onschuldige soort. De voedselbron voor de Huiswappie lijkt voornamelijk te bestaan uit tweets van Maurice de Hond, die de benodigde stoffen bevatten om willekeurige statistieken ongevraagd op te hoesten tijdens een gesprek dat tot dat punt nog best prima verliep. Biologen vermoeden dat dit ophoesten een poging is om contact te leggen met andere Huiswappies, ongeveer op dezelfde manier waarop walvissen dit doen. Wat er gebeurt wanneer twee Huiswappies elkaar vinden is nog onduidelijk, maar het meest recente onderzoek wekt de suggestie dat zij dan samen op zoek gaan naar Maurice de Hond, in de hoop om met hem in levende lijve te kunnen spreken.

Dan is er de Statim Virologiste, of de Dokterswappie. Een merkwaardige soort die vooral in vele WhatsAppgroep-ecosystemen is terug te vinden. Deze Wappies hebben een bijzonder verdedigingsmechanisme ontwikkeld; wanneer iemand begint over COVID-19 kan de Dokterswappie zich in een flits voordoen als een afgestudeerd viroloog die alles weet over de verspreiding van besmettelijke ziekten, aerosolen, mondmaskers en menselijk gedrag. Het is zeker een bijzonder spektakel om in levende lijve mee te mogen maken, maar langdurige blootstelling aan deze Wappies kan leiden tot hoofdpijn, verhoogde bloeddruk en de meest ernstige gevallen zelfs verlies van wederzijds respect.

Tot slot dan de meest gevaarlijke Wappiesoort, de Qanoni Quinegi. Een hele mondvol, en daarom ook wel de Protestwappie genoemd. Deze Wappiesoort is uniek, zelfs voor een Wappie, in dat zij zich lijken voort te bewegen als een groep zoals bijen of mieren dat doen. De Protestwappie scheidt geen feromonen uit, maar lijkt Boomer-memes op Facebook te gebruiken om met soortgenoten te communiceren. Experts raden aan zo ver mogelijk uit de buurt te blijven van dit soort Wappies, deels omdat zij zelf niet geloven in social distancing maar ook omdat Protestwappies uw aandacht, tijdlijn en commentsecties gebruiken om hun vergif te verspreiden. Dit kan schadelijk zijn voor uw democratie en geloof in de mensheid.

De huidige gezondheidscrisis is een voedingsbodem voor Dwaasachtigen, en natuurbeschermers zijn het er unaniem over eens dat de groei van de Wappie-populatie het ecosysteem in gevaar kan brengen.

Het is echter belangrijk om te onthouden ook andere soorten zich in Nederland begeven die geen Wappies zijn, maar voor het ongetraind oog daar wel op lijken. De Critica Civis is daar een mooi voorbeeld van. In tegenstelling tot de Wappie kan deze soort nuanceren en meent het niet alles te weten. Het is in het belang van ons ecosysteem dat deze soort niet de dupe wordt van beleid dat gericht is op het indammen van Wappies.

 Wil je op donderdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

8 Responses to De Wappie-encyclopedie

  1. Heel eerlijk? Ik begin dit soort posts moe te worden. Net als tranentrekkende verhalen over corona, Jerusalema-dansende zorgmedewerkers, berichten op social media, waarin mensen elkaar oproepen om een “ik-doe-afstand-van-zorg”-verklaring te tekenen, op het moment dat de mening van de ander niet welgevallig is en ja, ook de Q-Amon posts of alles wat er op lijkt. Kortom: heel Nederland zit elkaar de les te lezen en ik vind dat persoonlijk niet handig. Media wakkert het vuurtje lekker aan en zelfs profielen doet er aan mee. Want clickbait, likes en discussies. Dat staat weer gelijk aan traffic.

    De media zou zich beter tot de feiten beperken, net als de overheid. Zo staan we ervoor, dit gaan we doen, deal with it. Dat is misschien niet heel democratisch, maar in een crisis heb je niets aan een model waarin iedereen zijn zegje moet doen. Polderen werkt niet, discussie voeren ook niet, maar elkaar de les lezen al helemaal niet. Stop hier gewoon mee. Laat mensen die geloven dat de aarde plat is, of corona fake is, dat doen, maar laten zij, net als al die mensen die de niet te stuitten drang hebben, om anderen te vertellen, hoe ze zich moeten gedragen, gewoon die mening voor zichzelf houden, of uiten in intieme kring.

  2. Heb hier smakelijk om gelachen – en dat kon ik wel even gebruiken! Dank!

  3. Hoi Annelies,

    Ik denk dat je even over het hoofd ziet dat dit de blogsectie is van profielen, waar ik en een aantal anderen juist schrijven over onze perspectieven en wat wij meemaken. “De media”, breed begrip dat het is, bestaat juist uit meerdere soorten communicatie met verschillende doeleinden. Ik ben het zeker met je eens dat als deze column de voorpagina van de NOS zou halen dat er wat mis zou zijn gegaan, maar er kan moeilijk van mij en mijn collega’s in de blogsectie verwacht worden dat wij op een maatschappelijk relevante *en* op een objectieve manier iets kunnen schrijven over onderwerpen als pandemieën.

    Je mag prima vinden dat dit soort columns misschien aanstootgevend zijn voor bepaalde mensen en dat de belerende toon in opiniestukken bijdraagt aan een wereldbeeld waar jij je niet in kan vinden. Anderzijds vind ik het onredelijk om te verwachten dat columns een enkel objectieve functie moeten hebben, ook in tijden van crisis. Daar zijn journalisten voor.

    Daarnaast hebben opiniestukken en persoonlijke perspectieven wel degelijk een rol te spelen in crisissituaties. Ze bieden ruimte om een bepaalde toon of invalshoek publiekelijk te bespreken, maar kunnen mensen ook tot denken zetten (en wellicht van mening veranderen). Dit zijn dingen die ook gewoon in crisistijd (sterker nog, juist in crisistijd) van belang zijn.

    Kortom; bedankt voor je inzicht, maar ik ben het er zeker niet mee eens.

    Fijne dag nog!

  4. Ik sluit mij graag aan bij Annelies. Laten we wat mij betreft vooral een boodschap naar buiten brengen van hoop, liefde en menselijkheid. Kijkend naar het historisch verloop van de mensheid dan is dat wat inspireert en ons verder brengt (zonder teveel te leunen op het al dan niet bestaan van een progressief humanisme) het idee dat we het samen als soort beter kunnen doen, in ieder geval zo subjectief en relatief gesproken, naar elkaar toe. Dat doen we door ons te richten op dat wat samenbrengt en niet wat ons scheidt van dwaasachtigen en niet-dwaasachtigen (en met een knipoog naar Erasmus ook lof uitbrengen voor de zotheid van andersdenkenden en op prijs stellen dat er andersdenkenen zijn).

  5. Ik ben er van overtuigd, dat als je mensen belerend toespreekt, of hun wereldbeeld bekritiseert (sic!) dat je alleen maar datgene bereikt wat je niet wilt, namelijk: dat mensen de kont tegen de krib aan gooien.
    Jij bent namelijk niet de eerste die een column van deze strekking schrijft, sterker, je bent een van de vele. En dat maakt voor mij de overkill. Waarom volwassen aanspreken alsof het kleuters zijn? Omdat ze niet doen wat jij wilt? Is dat terecht? Ik denk dat je beter gewoon heel blunt kan zeggen wat er aan de hand is, vervolgens vertellen hoe te acteren en in de media benoemen wat moet, wat de cijfers zijn en voor de rest al die meningen lekker laten voor wat ze zijn. Dus ja, ook dit soort columns. Wat gaat er nu wel goed op de Hogeschool en in jouw omgeving en waarom schrijf je daar niet over. Waarom moet de vrolijke noot komen door een bepaalde groep eruit te pikken en die te bespotten? Waarschijnlijk hetzelfde mechanisme waarom dat mensen roddelen op kantoor: het schept bij bepaalde types een gevoel van saamhorigheid. En ja, ik vind dat giftig en eng. Enger dan het hele coronavirus.

    En even voor jouw informatie: Ik werk met een kwetsbare doelgroep in het welzijnswerk en zit dus daarom als sinds maart thuis, houd me aan alle regels, al vind ik er een aantal heel krom en haaks op elkaar staan en is mijn sociale kring heel klein. Maar dat is MIJN keuze. Ik ga niet voor een ander bepalen wat hij wel of niet mag denken en vinden. Dit is Nederland, niet Noord Korea. Dus als mensen geloven in consperacy, láát ze! Het is hun manier van coping met de realiteit waar we nu inzitten. Dat soort processen gaan voor een deel ook onbewust. Hetzelfde met mensen die, om een voorbeeldje te noemen, hun post niet openen: als ze die rekening niet ZIEN dan IS hij er ook niet. En zo werkt het waarschijnlijk ook bij corona.

    Kortom: ik denk dat de mensen die jij in je column te kijk zet, voor een aanzienlijk deel mensen zijn die heel angstig zijn en op een eigen manier een weg proberen te vinden, al dan niet onbewust, om er mee te dealen. Dat verdient geen spot, maar uitleg, geen terechtwijzing, maar hulp.

  6. Het validisme druipt er van af

    “Maar dat is MIJN keuze. Ik ga niet voor een ander bepalen wat hij wel of niet mag denken en vinden.”

    De kwetsbare mensen hebben geen keuze, die moeten zich wel afzonderen. Alle anderen die denken en vinden wat ze maar willen, zorgen voor een hoog R getal waardoor het nog onveiliger is om je boodschappen te doen en het OV pakken naar de dokter afspraak voor de controles. Want guess what: chronisch zieken moeten ook in een pandemie naar het ziekenhuis voor hun controles. En dan hopen dat ze geen opname nodig hebben omdat het ziekenhuis vol is met corona patiënten. Want in Nederland doen we lekker wat we willen en maatregelen zijn voor mensen die liever in Noord-Korea wonen.

    Serieus mensen, het is pandemie die de volksgezondheid aantast op korte en lange termijn. Wat is er hier zo moeilijk aan te snappen? Je rijdt toch ook niet door rood en je steekt het spoor niet over als een trein aankomt?

  7. Ik heb hartelijk om deze blog gelachen en gekeken met welke Wappie ik het best vergelijkbaar ben (denk de Statim Virologiste). Een beetje zelfspot kan geen kwaad, het zijn juist de mensen die zichzelf te serieus nemen die niet open kunnen staan voor discussie en niet de mogelijkheid hebben om enige liefde uit te dragen.

    Het is belangrijk om niet ons eigen vermogen tot objectiviteit te overschatten, die “feiten” waar de media zich toe zou moeten beperken zijn geenszins eenduidig of contextloos. Dat betekent niet dat we in relativisme moeten vervallen en te pretenderen dat alle ideeën gelijkwaardig of onschuldig zijn, ondanks dat het geen voldoende voorwaarde is begint iedere handeling als idee.

    Het is juist van fundamenteel belang voor een functionerende democratie dat de discussie gevoerd wordt zodat de samenleving niet vervalt in het volgen van basale driften. Dat betekent kritiek kunnen uiten EN het kunnen incasseren, dus als iemand je een keer een Wappie noemt, so what? Interessant is WAAROM die persoon dat zegt.

    We kijken allemaal vanuit een bepaald perspectief met menselijke vermogens naar de wereld. Het verschil in meningen komt evenveel voort door onenigheid over de feiten dan over voorkeuren over de normen van de samenleving. Zoals de filosoof Martin Heidegger het stelde, interpreteren we vanuit een “vorhabe”, “vorsicht” en “vorgriff”.

    Deze vooraf gegeven begrippen beinvloeden onze interpretatie van de werkelijkheid. Niemand van ons heeft perfect allesoverkoepelend begrip. Ook bij experts verdwijnt de kennis die ze hebben in het niets in vergelijking met de hoeveelheid kennis waar ze geen toegang toe hebben en wordt het aandeel wat ze hebben een invloedsfactor op hetgene wat ze waarnemen.

    In ieder van ons schuilt een bronstige Wappie.

  8. “Je rijdt toch ook niet door rood en je steekt het spoor niet over als een trein aankomt?”

    Zijn er helaas meer dan genoeg die dit zonder te twijfelen blijven doen zolang het niet fout gaat…

    De verschillen in onze samenleving op het spectrum anarchisme-tot-dictatuur zijn bijzonder duidelijk tijdens deze maatregelen.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top