Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
28 maart 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

portret van Noah

‘Ik heb me voorgenomen dit verhaal aan iedere klas te vertellen die ik in mijn leven zal krijgen’

Noah de Jong is derdejaarsstudent aan de lerarenopleiding aardrijkskunde. Hij maakte dit jaar een studiereis door Ghana die invloed heeft gehad op zijn docentschap. ‘Iedereen weet wel iets van het slavenverleden, alleen in mijn geval was die kennis ook best wel oppervlakkig. Ik voelde daardoor een soort schaamte opkomen.’

‘Tijdens de reis door Ghana waren er twee echt ingrijpende momenten. Een daarvan was in de hoofdstad Accra waar e-waste wordt verzameld. Al het elektronische afval dat wij hier in Europa produceren wordt verscheept die kant op. We zijn daar op de verbrandplaatsen geweest waar ze in de open lucht die apparaten verbranden om het koper eruit te halen. Daar liepen allemaal twintigjarige gasten rond waarvan je weet dat ze ziek worden als ze te lang in die omstandigheden werken. Er waren ook kinderen, en vooral het beeld van een halfnaakt kind dat daar zonder broekje rondliep is mij bijgebleven.

‘Al het elektronische afval dat wij hier in Europa produceren wordt verscheept die kant op.’

‘Ook de slavenroute op de een-na-laatste dag maakte veel indruk. We zijn onder andere naar Fort Elmina gereden, waar Nederlanders slaven verhandelden. Dat was hemel en hel op een plek: het fort zelf is een prachtig wit kasteel maar vanwege de geschiedenis is het ook een vreselijke plek. Bij binnenkomst was er een soort van gevangenis met een doodshoofd boven de deur. Slaven die zich misdroegen werden met tien man tegelijk in die kleine ruimte gezet, vertelde de gids. De deur werd op slot gedaan en pas weer geopend op het moment dat iedereen was overleden.

‘De deur werd op slot gedaan en pas weer geopend op het moment dat iedereen was overleden.’

‘Bij de vrouwelijke dungeon was een binnenpleintje met een balkon waar de Nederlandse gouverneur zijn vrouwen uitkoos. Die werden vervolgens door hem verkracht en een maand lang vastgezet totdat ze ongesteld waren en hij zeker wist dat ze niet zwanger waren. Gebeurde dat niet, dan werden ze meteen uitgezet. Het is bizar dat deze geschiedenis nog altijd zichtbaar is in de lichtere huidskleur van een deel van de bevolking van dat stadje. Zij zijn afstammelingen van kinderen van de vrouwen die werden verkracht.

‘Als je daar dan rondloopt en de verhalen hoort van de gids, dan komt het allemaal heel hard binnen. Iedereen weet wel iets van het slavernijverleden, alleen in mijn geval was die kennis best wel oppervlakkig. Ik voelde daardoor een soort schaamte opkomen. Schaamte vanwege het feit dat ik het niet wist, en dat er dus te weinig erkenning voor is. Dat deed heel veel met ons allemaal.

‘We zijn elkaars vrienden maar op dat moment keek ik om me heen en vond ik jullie eigenlijk allemaal klootzakken.’

‘Gedurende de tour was het vrij stil in de groep. Toen we die avond samen bij het strand zaten, praatten we over hoe we die dag hadden beleefd. Een meisje dat oorspronkelijk uit Curaçao kwam zei: “We zijn elkaars vrienden maar op dat moment keek ik om me heen en vond ik jullie eigenlijk allemaal klootzakken.” Ik begreep haar heel goed. Het was niet persoonlijk bedoeld, het gevoel kwam puur door die vreselijke geschiedenis die ineens heel dichtbij kwam. Het klonk misschien grof, maar iedereen wist precies wat ze ermee bedoelde.

‘Ik ben over dit gedeelte van de geschiedenis ook anders gaan denken. Het wordt over het algemeen te mild beschreven en te weinig in detail besproken, vind ik. Ik heb me daarom voorgenomen om dit verhaal aan iedere klas te vertellen die ik in mijn leven zal krijgen. Zodat zij het gevoel van schaamte dat ik had, omdat ik er niet vanaf wist, niet hoeven te hebben.

‘Ik ben over dit gedeelte van de geschiedenis ook anders gaan denken.’

‘Eenmaal terug in Nederland heb ik tijdens lessen foto’s laten zien en het verhaal verteld zoals ik het op die dag had meegemaakt. Ik vond het mooi om te zien hoe de leerlingen reageerden. Ze waren geschrokken en ik merkte dat het kwartje viel: ze zagen en begrepen dat er echt een grote ramp was gebeurd.’

Tekst: Wietse Pottjewijd
Foto: Via Noah de Jong

Ken jij of ben jij iemand die met zijn/haar verhaal op Humans of HR thuishoort? Stuur een mailtje naar profielen@hr.nl om een afspraak te maken.
Gepubliceerd: 10 July 2020 • Humans of Hogeschool Rotterdam

Humans of HR

Reacties

Laat een reactie achter

5 Responses to ‘Ik heb me voorgenomen dit verhaal aan iedere klas te vertellen die ik in mijn leven zal krijgen’

  1. Slik, kippenvel … Dank voor het delen. Het levend houden en personificeren van dit vreselijke deel uit onze geschiedenis is een krachtige manier om ook hedendaagse fenomenen te kunnen plaatsen, begrijpen en hopelijk tackelen.

  2. Ik snap best dat je sterke emoties krijgt van zo’n tocht. Desondanks vind ik het misplaatst om een gehele bevolking verantwoordelijk te houden waar nog niet eens 1% een afstammeling van is, laat staan nog maar iets mee te maken heeft.
    Losstaand van het feit dat er vrijwel geen enkele ophef is over de huidige werkelijke slavernij in diezelfde regio.

  3. Verschrikkelijk wat er in het verleden is gebeurt. Maar ongelijkheid wordt niet goedgemaakt met de opmerking: “We zijn elkaars vrienden maar op dat moment keek ik om me heen en vond ik jullie eigenlijk allemaal klootzakken.”
    Hoe zou dat zijn gegaan als een blank iemand dat zou zeggen die mogelijk afstammeling was van een slaaf, tegen een zwarte slavenhandelaar. Dan is het weer rasistish, absurt.

  4. Tja, in reactie kan worden opgeworpen dat de grootste slavenhandelaren daar de Afrikanen zelf waren en Europese, en vooral Arabische, handelaren, maakten slechts gebruik van een systeem en gewoonte dat ter plekke al bestond. Mocht je toch willen wij-zij denken, kijk dan dus ook even naar je zwarte medemens als ‘klootzak’ met foute voorvaderen. Terugkijkend was niemand zonder zonde en los daarvan is het juist een vorm van racisme om mensen verantwoordelijk te houden voor daden van voorouders. Ik hoop dat schrijver met een wat genuanceerder verhaal komt tegen de tijd dat hij daadwerkelijk voor de klas komt te staan, want dit zo vertellen is niets minder dan indoctrinatie en polarisatie. Zou het niet veel zinniger zijn om wat meer bewustwording bij te brengen t.a.v. hedendaagse slavernij? Boycot het komende WK in Quatar want de voetbalstadions daar zijn gebouwd door moderne Filipijnse en Bengaalse slaven! Protesteer voor de ambassade van Libanon, waar dienstmeisjes uit Sri Lanka aan de lopende band worden uitgebuit en verkracht! Protesteer voor de rechten van vrouw in Saudi-Arabië, die zonder begeleiding van een man niet eens auto mag rijden. Maar laat me raden… slavernij daar aan de kaak stellen is zeker racisme en ‘wit’ onvermogen om de ‘unieke en complexe’ cultuur daar te begrijpen? Hypocrisie ten top…

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top