Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
28 maart 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Portret van Imani Dap

‘Ik zou iedere student aanraden om eens iets buiten de comfortzone te doen’

Imani Dap is vierdejaarsstudent creative media and game technologies (cmgt). Ooit wilde ze danser worden. ‘Ik koos ervoor om cmgt te gaan studeren, want net als bij het dansen kon ik hierin mijn creativiteit kwijt. En met computers werken leek me ook wel wat.’ 

‘Ik wilde eigenlijk danser worden. Tijdens de middelbare school op het vwo danste ik wel zeven tot twaalf uur in de week. Het was een cultuurprofielschool waar je naast school ruimte kreeg om andere talenten te ontwikkelen. Nadat ik het vwo had afgerond was het best wel een zoektocht om een opleiding te vinden die bij me paste. Er was maar een opleiding waar ik verder kon met mijn dansstijl – experimental hiphop – maar dit was een mbo-opleiding en dat vonden mijn ouders niet zo handig.

‘Ik wilde eigenlijk danser worden.’

‘Ik koos ervoor om creative media and game technologies te gaan studeren. Net als bij het dansen kon ik hierin mijn creativiteit kwijt, en met computers werken leek me ook wel wat. Tijdens de laatste jaren van de middelbare school was ik al een beetje begonnen met websites maken en voor kerst had ik een Arduino gekregen. Dat is klein computertje waarmee je spelenderwijs een beetje leert programmeren. Ik vond het een leuke hobby.

‘In mijn eerste jaar was ik nog steeds heel erg bezig met dansen – ik besteedde er ongeveer zeven uur per week aan. Maar op een gegeven moment vond ik het programmeren leuker worden en werd het dansen minder. Aan het einde van het jaar kreeg ik een baan als student developer bij Brand New Guys, een klein bedrijf hier in Rotterdam waar ik websites, apps en nog wat andere experimentele dingen maak. Vanaf dat moment werd het teveel om door te gaan met dansen en ben ik helemaal gestopt.

‘Op een gegeven moment vond ik het programmeren leuker worden.’

‘Bij een technische opleiding krijg je vaak een opdracht waarin precies staat wat je moet maken. Het leuke aan cmgt en mijn werk is dat je een heel groot probleem hebt en zelf op zoek gaat naar de oplossing. Je kijkt wat voor mensen je wilt aantrekken, hoe mensen zich voelen op het moment dat ze met de applicatie aan het spelen zijn, en hoe het er grafisch uitziet. Daardoor kan ik mijn creativiteit heel goed kwijt op school en in mijn werk.

‘Iets anders wat in dans heel belangrijk is – en mij nu ook goed van pas komt – is discipline. Je kunt echt niet twee minuten te laat een dansles binnenwandelen. Als je echt een goede show wilt neerzetten dan moet iedereen even hard trainen, want je bent zo sterk als je zwakste danser. Je moet er echt uren in stoppen en dat geldt zeker ook als je een opleiding volgt in de technologie. Het is heel makkelijk om niet naar een les te gaan, maar alles gaat zo snel, om het bij te houden moet je bereid zijn om er veel tijd in te stoppen.  

‘Je kunt echt niet twee minuten te laat een dansles binnenwandelen.’

‘Aan de andere kant heb ik ook geleerd dat het af en toe goed is om even rust te pakken of om op ontdekking uit te gaan. Ik denk dat ik dit besef kreeg door de mensen om me heen in het eerste jaar. Daarvoor zat ik bij mensen in de klas die trainden voor de Olympische Spelen. Een totaal andere omgeving. De vrienden die ik hier kreeg waren veel minder gespannen. Die gingen om vier uur, na school even een biertje doen en dat is wel een verschil. Ik ging daarin mee en daardoor ben ik best wel veranderd.

‘Ik heb geleerd dingen soms los te laten en om te ontspannen naast het werk. Mijn stage in Berlijn is daar ook een voorbeeld van. Ik wilde nieuwe dingen ontdekken en niet meteen de eerste de beste stage in Nederland kiezen. Er is in Berlijn een hoop gebeurd wat ik van tevoren zeker niet had gepland. In de eerste weken ontmoette ik iemand waarmee ik een relatie kreeg. Door haar ben ik heel veel gaan feesten, en de intensiteit van die feestjes was zeker wel drie levels hoger dan wat ik thuis gewend was.

‘De intensiteit van die feestjes was zeker wel drie levels hoger dan wat ik thuis gewend was.’

‘We zijn een keer om negen uur ’s avonds naar een huisfeest gegaan en om één uur de volgende middag gingen we pas weer naar huis. Een meisje dat dj wilde worden was de hele avond aan het draaien, anderen hebben gekookt, er werd gedanst en op een gegeven moment kreeg iemand het idee om in een kring te gaan zitten en te praten. Het was allemaal heel chill en gezellig. Iedereen bleef gewoon en de volgende ochtend zijn we met zijn allen een brunch gaan maken. Dat soort dingen maakte ik in Nederland niet mee.

‘Ik heb ook nog een studiereis naar Shanghai gemaakt en al deze ervaringen zijn belangrijk geweest voor mij. Ik zou iedere student aanraden om ook die stap te nemen en eens iets buiten de comfortzone te doen: kies bijvoorbeeld een uitdagende minor of ga in het buitenland studeren.

‘Sinds kort ben ik trouwens ook weer begonnen met dansen. Een vriendin doet de opleiding tot dansdocent en heeft me gevraagd om mee te doen aan haar afstudeerstuk. Ik vond dat ik het eigenlijk te druk had maar ze heeft me toch overgehaald. Ze vond het een goede manier voor mij om ook te ontspannen.’

Ken jij of ben jij iemand die met zijn/haar verhaal op Humans of HR thuishoort? Stuur een mailtje naar profielen@hr.nl om een afspraak te maken.

Tekst en foto: Wietse Pottjewijd

Gepubliceerd: 24 January 2020 • Humans of Hogeschool Rotterdam

Humans of HR

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top