Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
16 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Okke de Jong is hogeschooldocent en coördinator van het Excellentieprogramma van de Rotterdam Academy. Daarnaast is hij startup coach voor de Startup Academy. Hij schrijft graag over zijn studenten, de vele facetten van het docentschap en zichzelf. Eerdere blogs van Okke vind je hier. 

Foto: Paul van der Blom

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

Tijd voor een échte droomschool

Gepubliceerd: 5 March 2020 • Leestijd: 1 minuten en 55 seconden • Okke

Het vierde seizoen van Dreamschool is onlangs begonnen op NPO3. In dit programma confronteren topdocenten en een topcoach (Lucia Rijker, tevens oud-kampioen kickboksen) een klas vol drop-outs met hun eigen tekortkomingen en smoesjes. De frictie die dat oplevert zorgt voor amusante televisie.

Ik kan mijn ergernis over deze jongeren echter nauwelijks bedwingen. Het liefst zou ik die manipulatieve, verwende ettertjes meenemen naar een strafkamp in winters Siberië om ze hardhandig discipline, moed en ijver bij te brengen. Je weet wel, die klassieke deugden die tegenwoordig vervangen zijn door organisatiesensitiviteit, agile werken en Instagramwaardigheid.

Ja, die jongeren hebben het soms zwaar gehad. Gebroken gezinnen, dode ouders, mishandeling, drugsverslaving en meer van dat soort ellende. Tragisch natuurlijk, maar geen excuus om in je bed te blijven liggen en je toekomst kapot te blowen.

Er zijn veel méér mensen met dezelfde problematiek die uiteindelijk toch iets moois en nuttigs van hun leven maken. Wat geeft jou dan het recht om jezelf te verschuilen achter je verleden? Denk je dat de overlevenden van Auschwitz zich achteraf alsnog kapot lieten maken door de nazi’s? Neen. Natuurlijk niet. Zij waren immers doordrongen van een aloude wijsheid: je hebt maar een leven en daar moet je het beste van maken. Dat is je morele plicht jegens je ouders, God, Allah of Darwin, maar bovenal jegens jezelf.

En dat leven heeft meer dan genoeg te bieden. Onze maatschappij is de rijkste, gezondste en gelukkigste ooit, in de gehele geschiedenis van de mensheid. Dankzij het internet beschik je over vrijwel alle kennis van de gehele mensheid. Met wat volharding kun je een topbaan vol zingeving veroveren. Een dozijn kinderen krijgen. Eindeloos veel vrienden maken. Het maakt niet uit of je hetero, homo of transgender bent. Of van sekspoppen houdt. Je kunt alle plekken op aarde bezoeken en in de nabije toekomst wellicht zelfs op Mars.

De mogelijkheden zijn letterlijk eindeloos. En dan kies je ervoor om jezelf te wentelen in zelfbeklag, als een varken in de modder? Je durft te klagen over een tussenuur? Je skipt je lessen omdat je ‘geen zin hebt’? Schaam je. Heel erg diep.

Gelukkig zijn er nog mensen die durven te dromen. Over een échte droomschool. Een school met alleen maar jongeren die wél alles uit het leven willen halen. Die tijdens hun beperkte tijd op deze onzalige aardkloot zoveel mogelijk geluk uit hun leven willen persen. Die uitdagingen aan durven te gaan, hun angsten overwinnen, de top willen bereiken of de wereld mooier willen maken. Die niet zeuren, zeiken of zaniken, maar hun schouders eronder zetten. Voor dié jongeren sta ik graag elke dag om zes uur op.

Stel je eens voor dat je supergemotiveerde studenten uit allerlei verschillende studierichtingen bij elkaar zet. Enkele topdocenten gaan roeren. Voegen wellicht wat zout en peper toe. Weet je wat er dan gebeurt? Dan worden maatschappelijke problemen opgelost. Dan worden er bergen verzet. Ja, dan wordt de weg naar het aards paradijs geplaveid. Klinkt dit als een idealistische hippiedroom? Nou, weet dan dat er binnen de hogeschool concrete plannen zijn om zo’n droomschool op te richten. We gaan de wereld redden.

 Wil je op donderdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

16 Responses to Tijd voor een échte droomschool

  1. Ik vind het jammer dat een hogeschool docent zo kijkt naar deze “verwende ettertjes”. Ik krijg het idee dat hun situatie wordt geridiculiseerd en gebagatelliseerd.

  2. Volgens mij is het label ‘verwend ettertje’ voor dit type student niet op zijn plaats. Achter iedere student met moeilijk gedrag zit een mens dat vraagt om echte, oprechte aandacht van iemand. In veel gevallen kunnen docenten hen dat bieden. Jammer als wij, docenten, hen alleen door het gedrag van zij vertonen, afschrijven. Deze blog is in mijn opzicht dan ook veel te kortzichtig beschreven.

  3. Het labeltje “verwend ettertje” kan je wat mij betreft veranderden naar verwend docentje. Al die lastige studenten met hun rugzakjes een beetje depressief zijn. Ik. Ik ben pas erg. Ik moet les geven aan jullie. Oh, had ik maar een klasje met echt gemotiveerde studenten. Dan pas kan ik laten zien wat voor een docent ik ben.

    Een goede docent zou je zijn als je wat kan maken van het klasje “verwende ettertjes” Want geloof me, dat droomklasje heeft jou helemaal niet nodig. Die andere des te meer.

  4. Hoeveel leerlingen die jij coördineert in het excellentie programma hebben eenzelfde rugzak als die ”verwende ettertjes” ??
    Van een docent had ik toch wel iets meer inlevingsvermogen verwacht. Wat ben ik blij dat ik geen leerling van jouw ben.

  5. “We gaan de wereld redden”. Waar heb ik dat eerder gehoord? De vraag is natuurlijk: redden waarvan?
    Als ik de kern van je betoog goed begrijp, dan vrees ik het ergste voor mensen die net iets minder makkelijk meekomen dan de studenten die in jouw excellente klasje terecht komen. Je kunt toch ook de kwaliteiten van de ene groep studenten prijzen zonder de andere groep omlaag te trappen?
    Ik hoop oprecht dat je met dit blog niet het beleid van Hogeschool Rotterdam omschrijft. Je begrijpt dat ik hoe dan ook niet meedoe.

  6. ‘ Van jouw’? Misschien tijd dat je op taalconsult komt, Youri.

  7. Ik zie nergens hier in het blog iets staan over een ‘verwend ettertje’. Geen idee waar dat dan ook verdaan mag komen.
    Ja, er zijn studenten die alles aan hun toekomst willen doen EN ja, er zijn studenten die op dit moment iets anders belangrijker vinden dan school. So what, dan klagen ze over een tussenuur? Hebben wij dat in onze studententijd ook niet gedaan? Dat betekent dat je thuis een uur minder kan gamen en ja, dat is vervelend. Dat je ook huiswerk in die tussentijd kan maken, dat is zò niet cool.
    Maar dat is hun keuze en laat dat hun keuze. Mochten ze door weet ik veel welke problemen niet naar school komen, dan zijn ze oud genoeg om zelf aan te kloppen bij een mentor/decaan/SLB/SLC/POI’er. Geef ze alleen de ruimte dat die mogelijkheid er is en dan is het aan hen wat ze er mee doen.

    Om iemand bergen te laten verzetten, is het belangrijk dat de persoon dat zelf ook wil. Anders kun je net zo goed trekken aan een dood paard.

    Ik snap heel goed dat een docent geen zin om z’n bed uit te komen voor een halflege klas, omdat al gauw gedacht wordt dat de afwezigen er geen zin in hebben. Maar laten we het glas halfvol bekijken; er zijn studenten die wel voor hun toekomst willen vechten en willen dat er een docent staat die een prachtige les voorbereid heeft. Laten we er voor hen zijn!

  8. Ik deel je mening dat de leerlingen soms het bloed onder de nagels vandaan halen, maar om ze het label “verwende ettertjes” te geven vind ik echt niet kunnen. Niet iedereen heeft van huis uit tools meegekregen om om te gaan met de uitdagingen in het leven. Motivatie moet vanuit de leerlingen zelf komen, maar gedragsverandering vindt niet van de ene op de andere dag plaats. Daarbij genomen dat er een dozijn camera’s elke zucht en kreun vastleggen, kan ik begrijpen dat het negatieve gedrag soms wordt aangemoedigd. Verplaats je eens in deze ettertjes. Hoe zou jij je voelen? -xx-

  9. Heel jammer dit. Ik kijk dit programma erg vaak. Ik heb ongeveer dezelfde problemen gehad als deze jongeren. Ik ben door gegaan en mezelf laten opklimmen van VMBO naar het HBO, maar ik begrijp deze jongeren maar al te goed. Ik heb ook gespijbeld en lessen gemist doordat ik me of neit kon concetreren of er gewoon simpel weg niet mocht zijn van mezelf. en nog steeds zijn er dagen dat ik liever dood was dan levend. En dan is je prioriteit nou eenmaal niet naar school gaan. En als je dan de moed heb verzameld om gebroken naar school te gaan met het risico dan mensen je kwetsbare kant zien en je daarmee dan met de grond gelijk wordt gemaakt want ja kinderen zijn hard. Dan kun je je toch niet concentreren omdat je hoofd er niet bij is. Dan krijg je vervolgens het gezeik van docenten die denken dat je gewoon lui bent of ongemotiveerd. En nee soms help je leerlingen niet door ze eindeloos te verwijzen naar mentoren/SLB/decanen/Sociaalmaatschappelijkwerkers soms moet je ze tijd en ruimte geven en gewoon luisteren zonder te oordelen

  10. Alhoewel ik hartelijk gelachen heb over het confronterende taalgebruik van deze column kan ik me in dit geval alleen maar aan de andere zijde scharen. Ik snap die frustratie over deze studenten ook wel maar als ik eerlijk ben was ik enkele decennia geleden ook niet veel beter. Enkele uitspraken als “Wijsheid komt met de jaren” en “Door schade en schande wordt men wijs” komen spontaan naar boven.

    Het is nu eenmaal een feit dat niet iedereen hetzelfde pad in zijn/haar leven zal bewandelen en niet iedereen even veerkrachtig is bij tegenslagen. Ook de hoeveelheid en soort tegenslagen is niet evenredig verdeeld en een excellente gemotiveerde student kan simpelweg het geluk te hebben gehad er niet te veel of niet de verkeerde te hebben meegemaakt.

    Ondanks de tot de emotie sprekende voorbeelden is er geen reden om aan te nemen dat er geen overlevenden waren die na het overleven van iets als Auschwitz, in plaats van vol goede moed aan de volgende strijd zijn begonnen, helemaal klaar waren met vechten. Geen reden om aan te nemen dat dit hele proces geen fundamenteel gebroken mensen heeft achtergelaten die hulp nodig hadden met verder komen. Whatever doesn’t kill you, doesn’t necessarily make you stronger.

    Allicht dat sommige mensen baat hebben bij een dergelijk strenge aanpak. Er zijn echter ook mensen bij wie het averrechts werkt. Mensen die, met de juiste stimulans, in plaats van op bed blijven liggen weer opstaan en verder gaan. Ellende oplossen is maatwerk en niet alle tekortkomingen zijn smoesjes.

  11. @meneer of mevrouw Heikamp, hartelijk dank voor uw genuanceeerde en zeer terechte nuancering!

  12. Oei, alle studenten die op dit moment in een Verlengde Studieroute meelopen en met uiteenlopende psychosociale problematiek kampen, mogen in hun handen knijpen dat ik het wereldbeeld van deze man niet onderschrijf. Een strafkamp in winters Siberië? Hardhandig discipline aanleren? Ik ga zo even langs de apotheek, een lekker zalfje halen tegen de allergische uitslag en die VERSCHRIKKELIJKE jeuk die ik voel opkomen!

  13. @Okke

    “… hartelijk dank voor uw genuanceeerde en zeer terechte nuancering!”

    Een ‘genuanceeerde nuancering’? Ik weet wel wie ik hier op taalconsult zou sturen…

  14. @Okke

    Geef jij die toevallig? Zo ja, dan wil ik langskomen voor een consult.

  15. @Okke de Jong,

    Bedankt voor het compliment, het is meneer (biologisch, niet formeel 🙂 ), en graag gedaan.

    Verder wil ik wel succes wensen met de droomschool. De systematiek van onze maatschappij richt zich primair op de statistische normaal en de behoeften van de extremen van de curve worden nog wel eens onderschat. Zeker aan de bovenzijde, waarvan wordt gedacht dat mensen met excellente capaciteiten geen extra hulp en/of aandacht behoeven. Ik kan een dergelijk initiatief dan ook alleen maar toejuichen.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top