Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
19 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Corstin Dieterich is hogeschooldocent social work en (mede-)voorzitter van de medezeggenschap van ISO. Hij heeft zo zijn eigen gedachten over wat hij ziet en hoort op school. Die deelt hij in dit blog.
Foto: Paul van der Blom

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

We zijn allemaal besmet met het coronavirus

Gepubliceerd: 7 April 2020 • Leestijd: 1 minuten en 46 seconden • Corstin

Hoe moet je reageren op een ingrijpende gebeurtenis die te groot is om te bevatten? Niemand die het weet, maar er wordt in ieder geval veel gecommuniceerd. Het voelt alsof ik word omgeven door het virus, terwijl ik nog niet eens besmet ben! Ik ben zelden zo gestrest en ongeconcentreerd geweest als nu.

Niet alleen het virus verspreidt zich, maar ook de taal waarmee mensen deze pandemie uitleggen, analyseren en proberen te sturen. Veel van wat we nu meemaken is niet het directe gevolg van het virus zelf, maar van de taal waarmee we vat proberen te krijgen op de werkelijkheid. In de media is al het andere nieuws naar de marge gedrongen en daarmee ook naar de randen van ons bewustzijn. Alsof corona het enige is dat alles verklaart en het enige is dat telt. Het gaat nergens anders over.

Dus ook al zijn de meeste mensen niet besmet met het virus, zijn we in die zin toch nog besmet door ‘corona’. En ik vraag me af wat ik daar nou van moet denken.

Sommige mensen hoor ik zeggen dat het hierna allemaal anders gaat worden. Dat het zelfs beter wordt! Ik ben daar voorzichtig mee. Ik vind het best een overmoedige gedachte, want de wereld wordt niet vanzelf beter. Mensen zijn zelf de oorzaak van veel van wat er nu gebeurt, dus waarom zou nu ineens alles beter worden?

Er wordt gezegd dat we in Nederland nog nooit zo verbonden zijn geweest met elkaar als nu. Dat werd al binnen een week van ‘intelligente lock down’ gezegd. Ik geloof best dat de behoefte aan verbondenheid nu groot is en dat een saamhorig applaus voor de zorg of andere acties even in die behoefte voorzien. Maar de snelheid en gretigheid waarmee van de pandemie een social media-spektakel wordt gemaakt doet me eerder denken aan een collectieve copingstrategie dan aan een serieuze poging van de wereld een betere plaats te maken.

Ik hoor sommige mensen zeggen dat dit een fantastische kans is om nu eindelijk het onderwijs te gaan digitaliseren. Er wordt bijna nooit bij gezegd waarom dat dan zo goed is. Het is gewoon goed. Punt. Maar wanneer is het eigenlijk goed? Ik zit momenteel in dertien teams en ik ben veel te veel tijd kwijt met het managen van alle communicatie. Het contact met mijn studenten via videobellen vind ik ook echt minder goed dan IRL, ook al zijn er natuurlijk ook best voordelen. Laten we alsjeblieft met elkaar nadenken wat we aan het doen zijn voordat we digitaal onderwijs tot norm verheffen.

Ik probeer maar te accepteren dat dit het leven is. We hebben onszelf al die tijd voorgehouden dat we zelfstandige, autonome individuen zijn die zelf ons eigen geluk ontwerpen. Maar nu komen we erachter dat we veel meer bepaald worden dan dat we zelf bepalen. Als we dit besef tot ons door laten dringen, dan kan het ons misschien helpen iets bescheidener te gaan leven.

 Wil je op donderdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

 

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top