Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
29 maart 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

16 studenten financieel gecompenseerd voor ‘zwaar studiejaar’ lerarenopleiding maatschappijleer 

Gepubliceerd: 23 September 2021 • Leestijd: 1 minuten en 25 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Van de 64 studenten maatschappijleer in opleiding die de Hogeschool Rotterdam om een schadevergoeding vroegen, hebben 16 studenten die gekregen. De studenten liepen aantoonbaar studievertraging op door handelen van de opleiding.

Dat het rommelde bij de lerarenopleiding maatschappijleer, beschreef Profielen al eerder uitgebreid. Door wisselingen in het docententeam, ontstond vorig jaar grote ontevredenheid onder studenten. Ze klaagden over een gebrek aan communicatie en een gebrek aan onderwijs.

Er volgden in het voorjaar een excuusbrief van opleidingsdirecteur Els de Bock en collegevoorzitter Ron Bormans. Er werd beterschap beloofd, een herstelplan opgesteld en er werd een onafhankelijke commissie ingesteld waar studenten een verzoek tot compensatie voor aantoonbare studievertraging konden indienen.

‘Zwaar studiejaar’

Voor de zomervakantie werden er namens 64 studenten 16 verzoeken ingediend, sommige verzoeken namens een groep studenten. De commissie heeft de studenten gesproken en de bewijsvoering bestudeerd. De commissie concludeerde dat ‘het verlies van de oude situatie, het missen van de bekende gezichten door vertrek of door ziekte van docenten en het gemis van het bijbehorende luisterende oor, in combinatie met de coronapandemie, heeft geleid tot een zwaar studiejaar voor studenten van de Lerarenopleiding Maatschappijleer.’

Lees ook ‘NSE: Studenten genadeloos over maatschappijleer, ook automotive in de min’ 

Op basis van het onderzoek, heeft de commissie besloten dat 16 studenten ‘bij een ruimhartige interpretatie’ aantoonbaar schade hebben geleden. Zij hebben een compensatie tussen de 178 en 1250 euro toegewezen gekregen. De studenten die een schadevergoeding kregen toegewezen, zijn vooral studenten uit het laatste studiejaar en langstudeerders. Studenten die korter aan de opleiding verbonden zijn, hebben volgens de commissie nog de gelegenheid om ‘indien nodig, de komende studiejaren te herkansen.’

‘Geen juridische grondslag’

Het college van bestuur schrijft in haar bestuurlijke reactie dat er ‘geen juridische grondslag is voor het toekennen van een vergoeding voor immateriële schade, aangezien er geen sprake is van bijzonder ernstige schending van een fundamenteel recht dat heeft geleid tot de aantasting in de persoon van betrokken student(en).’

Het cvb sluit haar reactie af met de woorden: ‘Het toekennen van de tegemoetkoming markeert de afsluiting van een hoofdstuk en een nieuwe start waarbij het college van bestuur en instituutsdirectie ervan overtuigd zijn dat de reeds vorig jaar ingezette verbetermaatregelen, ervoor zorgen dat studenten met succes hun studie kunnen afronden.’

Tekst: Tosca Sel
Illustratie: Demian Janssen

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

One Response to 16 studenten financieel gecompenseerd voor ‘zwaar studiejaar’ lerarenopleiding maatschappijleer 

  1. “Studenten die korter aan de opleiding verbonden zijn hebben volgens de commissie nog de gelegenheid om, “indien nodig, de komende studiejaren te herkansen”.” Als er wordt betaald voor onderwijs en d.m.v. bewijzen aantoonbaar kan worden gemaakt dat dit onderwijs niet geleverd is of kwalitatief niet volstond, dan hebben deze mensen toch recht op een vergoeding? Maar in plaats daarvan wordt er uitgegaan van eventuele herkansingen? Deze hele situatie blijft ongelofelijk.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top