Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
16 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

portret van Victor Elberse

Coronahelden op de HR: ‘Ik moest uitvogelen hoe ik mijn studenten kon voorzien van een digitale tekenles’

Gepubliceerd: 7 April 2021 • Leestijd: 1 minuten en 52 seconden • Interview

De coronacrisis was voor niemand echt makkelijk. Veel mensen proberen er op allerlei manieren het beste van te maken. We zetten een paar van die ‘coronahelden’ nog even in het spotlicht. Vandaag: Victor Elberse, docent Tekenen op de Willem de Koning Academie, die in no time van digibeet naar online-lestijger ging.

Victor Elberse noemt zichzelf ‘analoog tekendocent’ Hij ging een van zijn grootste uitdagingen ooit aan omdat het onderwijs van de ene op de andere dag verplicht online moest plaatsvinden, terwijl hij totaal onbekend was met online lesgeven. ‘Ik ben er niet onder gaan zitten maar erbovenop’, zegt hij.

‘Het belangrijkste was dat ik een format ontwikkelde dat bij mij paste.’

De periode van de eerste lockdown beschrijft Elberse als een hel. ‘Ik was erg op mezelf aangewezen en ben van nature op technisch vlak heel ongeduldig. Door al deze toestanden moest ik zonder enige hulp gaan uitvogelen hoe ik mijn studenten kon voorzien van een digitale tekenles. Waar iemand anders alles gaat opzoeken ben ik met mijn camera aan de slag gegaan, en gaan filmen.’ Dat ging nogal omslachtig: ‘Ik nam de les op met mijn camera, dat streamde ik op mijn laptop, die stream nam ik vervolgens op met mijn iPhone, om dat dan weer te posten op de site van de WdKA. En de video’s kwamen op een verborgen Youtube-kanaal dat ik had aangemaakt. Veel te ingewikkeld natuurlijk, maar het belangrijkste was dat ik een format ontwikkelde dat bij mij paste.’

Lesgeven via grote beeldschermen

De tweede lockdown volgde en Elberse kreeg als een van de weinige docenten de mogelijkheid om les te geven op locatie. Door de maatregelen kon echter maar de helft van de klas aanwezig zijn; Elberse vond dat ook de thuisstudenten optimaal moesten  kunnen meedoen. Hij ontwikkelde daarom een geavanceerde werkwijze: lesgeven via de grote beeldschermen in twee lokalen en deze koppelen met studenten die vanuit huis zijn les volgden. ‘Deze lessen zorgden voor de studenten vooral voor structuur en realtime leservaring.’

‘Als je naar de video’s kijkt zie je dat je meekijkt over de schouder van iemand.’

Met input van zijn studenten ontwikkelde hij zijn aanpak door. ‘Als je naar de video’s kijkt zie je dat je meekijkt over de schouder van iemand. Je ziet puur handen aan het tekenen en je hoort een stem die uitlegt.’ Wel benadrukt hij dat het echte werk in een lokaal en de aanwezige docent onvervangbaar en onmisbaar zijn.

Inmiddels staat het Youtube-kanaal van Elberse vol met tutorials die zijn opgenomen tijdens de eerste en tweede lockdown. De video’s zorgen ervoor dat studenten de praktische kant van het vak nog steeds kunnen oefenen. Om die reden wil hij het kanaal uitbreiden. ‘Ik maak het steeds groter en probeer elke week ongeveer zes video’s te uploaden. Het herhaaldelijk kunnen bekijken van een video is superinteressant voor de student van nu.’

Dit is deel 2 in een serie over coronahelden. Lees ook deel 1:

Coronahelden op de HR: ‘Ochtendritueel biedt houvast, contact en dagritme’

Tekst: Asli Kösker
Foto: Wouter le Duc

 Profielen, het onafhankelijke nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam, deelt wekelijks artikelen op Linkedin. Ben jij onze nieuwe connectie?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top