Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
16 oktober 2021

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Portret van Quinty Grootfaam

‘De hele wereld rondom influencers is een stuk minder oppervlakkig dan van buitenaf lijkt’

Quinty Grootfaam is derdejaars commerciële economie (creative marketing & sales). ‘Binnenkort ga ik zelf een marktonderzoek doen en wil ik kijken welke nieuwe influencers interessant gevonden worden door vrouwen van alle leeftijden.’

‘Voor mijn stage bij Coty, een van de grootste beautybedrijven in de wereld, verzorg ik de PR en influencer-marketing. Ik focus vooral op de merken Gucci Beauty, Lancaster en Marc Jacobs. Voor deze merken krijg ik persberichten binnen en die vertaal ik zodat ze kunnen worden verstuurd naar magazines en influencers. Bij een nieuwe campagne zoeken we soms zelf influencers en daar help ik ook bij. Ik moet dan goed kijken wie bij welk merk past en zorgen dat het contact goed verloopt.

‘Een campagne heeft heel veel denkwerk en voorbereiding nodig.’

‘De hele wereld rondom influencers is veel ingewikkelder en een stuk minder oppervlakkig dan van buitenaf lijkt, merk ik nu. Je kunt niet zomaar iemand vragen om even een leuke foto te schieten met een bepaald merkproduct. Een campagne heeft heel veel denkwerk en voorbereiding nodig. Wat wordt gecommuniceerd is heel belangrijk, daar worden hele handleidingen over geschreven. Het gaat veel dieper dan ik in eerste instantie dacht.

‘Wat mij opvalt is dat diversiteit steeds belangrijker wordt bij de inzet van influencers. Het gaat ook steeds meer om iemands talent, daarmee onderscheidt de influencer zich nu, en het perfecte plaatje is juist minder belangrijk. Binnenkort ga ik zelf een marktonderzoek doen en wil ik kijken welke nieuwe influencers interessant gevonden worden door vrouwen van alle leeftijden. Ik wil ook de latente behoeftes weten van die volgers, dus de redenen waarom zij iemand volgen. Misschien dat ik hiermee ook nog wat nieuwe leads kan genereren op het gebied van influencers.

‘Het gaat ook steeds meer om iemands talent, daarmee onderscheidt de influencer zich nu.’

‘Het leuke aan dit werk is dat elke dag anders is. Ik werk met mensen maar heb ook veel met allerlei regels te maken en met deadlines. En ik maak voor het eerst mee hoe het er echt aan toe gaat bij grote bedrijven. Daarnaast is het leuk om de wereld van influencers eens vanuit een ander oogpunt te zien.

‘Interessant aan mijn opleiding vind ik vooral de combinatie van creativiteit en business. Op de middelbare school was ik niet zo goed in wiskunde en economie, daarom had ik verwacht dat ik het best moeilijk zou krijgen maar dat valt erg mee. Wat helpt is dat we best veel vrijheid krijgen, heel veel opdrachten hebben bijvoorbeeld een vrije vorm. De docenten stellen zich ook altijd heel menselijk op en dat past goed bij mij. Het is dus allemaal makkelijker dan ik vooraf had verwacht en ik mistte zelfs een beetje uitdaging, daarom volg ik ook het honoursprogramma.

‘Binnen de opleiding is veel ruimte en aandacht voor je persoonlijke groei.’

‘De afgelopen jaren heb ik ook veel over mezelf geleerd en hoe ik mijn eigen kwaliteiten beter kan inzetten. Binnen de opleiding is veel ruimte en aandacht voor je persoonlijke groei. Zo leerden we werken met het kleurenmodel op basis van de theorie van Carl Jung, daardoor weet ik beter wat mijn kwaliteiten en karaktereigenschappen zijn. Rood is dominant en past bij leiderschap, geel is sociaal en ook wel richting dominant. Ik ben een mix van beide. Dat wist ik al wel een beetje, maar nu leer ik ook die eigenschappen het beste inzetten en wanneer ik mezelf soms juist een beetje moet afremmen. In groepsverband neem ik bijvoorbeeld heel snel de leiding, dat probeer wat minder te doen. En ik moet ook leren om dingen wat vaker uit handen te geven.

‘Het gaat dus allemaal best goed, maar natuurlijk heeft het bij mij ook weleens tegengezeten in het leven. Mijn vader is verhuisd naar het buitenland toen ik tien was. Dat is iets waar ik tot op heden best van baal. De enige manier om daarmee om te gaan is door het te accepteren. Je kunt er wel in blijven hangen maar je kan beter positief blijven. Een tijdje lukte dat niet echt maar nu op mezelf woon heb ik daar gelukkig minder last van.

Ken jij of ben jij iemand die met zijn/haar verhaal op Humans of HR thuishoort? Stuur een mailtje naar profielen@hr.nl om een afspraak te maken.

Tekst: Wietse Pottjewijd
Foto: Joyce Meursing a.k.a. Just Like Sushi

Gepubliceerd: 24 September 2021 • Humans of Hogeschool Rotterdam

Humans of HR

Reacties

Laat een reactie achter

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top