Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
25 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Ik ga naar het nieuwe normaal en neem mee: De toolkit

Gepubliceerd: 10 June 2021 • Leestijd: 1 minuten en 42 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

De coronaperiode was ook in het hoger onderwijs niet leuk. Er kon een hoop niet. Maar docenten en anderen bedachten werkwijzen om ermee om te gaan. Werkwijzen die soms aansloegen en misschien wel een blijvertje zijn. Zoals de toolkit.

Foto van Jean-Marie Molina Schmidt, in een koffer met een gereedschapskist

Jean Marie Molina Schmidt, hoofddocent studiesucces, was een tikje huiverig toen het college van bestuur aan haar vroeg om die ‘toolkit’ te ontwikkelen, die hogeschoolbreed kon worden aangeboden. ‘Ik doe mijn ding op mijn eigen manier en kreeg het idee dat mensen zouden denken “daar heb je die wijsneuzerige docent weer”.’

Dat ‘ding’ is haar Tough Love-aanpak van leren leren, goed plannen en hard werken. Daarmee heeft ze al veel studenten die met achterstanden kampten, met succes naar hun diploma begeleid.

Thuis studeren en minder contactmomenten

En toen kwam corona, met thuis studeren en met minder contactmomenten op school. Ook ging er een streep door het bindend studieadvies waardoor veel eerstejaars ondanks weinig studiepunten toch door mochten. Molina Schmidt en haar collega Ernada Koljenovic werden gevraagd met een plan te komen om de achterstanden aan te pakken.

Het werd de toolkit, niet alleen voor langstudeerders maar voor elke student die wil weten hoe hij het beste kan leren. De ‘wijsneuzerige’ Molina ontving er veel positieve reacties op. ‘Ik kreeg persoonlijke reacties van studenten. En ik kreeg ook te horen dat mensen het jammer vonden dat corona ervoor heeft gezorgd dat hier “nu pas aandacht voor is”.’

‘In elk jaar aandacht besteden aan metacognitieve vaardigheden’

De toolkit, die inmiddels meer dan 2500 keer is gedownload, lijkt dus een blijvertje. Molina: ‘En als het aan mij zou liggen zou er in elk curriculum en in elk leerjaar aandacht aan moeten worden besteed aan metacognitieve vaardigheden: hoe leer je? Dan zouden de rendementscijfers echt omhoog gaan.’

Maar opleidingen besteden niet allemaal evenveel aandacht aan studievaardigheden. ‘Er komt wel een keuzevak. Maar eigenlijk moet elke docent hier mee aan de slag, en niet bijvoorbeeld alleen de slc (studieloopbaancoach, red.).’

Introductie van online huiswerkklassen

De coronamaatregelen zorgde bij Molina ook voor de introductie van de online huiswerkklas. ‘De begeleiding was overgegaan naar online en op een gegeven moment ontstonden online huiswerkklassen, van nu 10 à 15 studenten van verschillende opleidingen. Ze maken huiswerk en ik zit bijvoorbeeld scripties na te kijken. Ik merk dat studenten er iets aan hebben.’

Voor studenten met studievertraging, die wat extra begeleiding kunnen gebruiken, werkt Molina met huiswerkklasjes van zo’n vijf studenten.

De huiswerkklassen zorgden ervoor dat de docent in coronatijd meer studenten kon begeleiden. ‘Ik ga dus wel door met die huiswerkklassen. En dan denk ik ook aan offline klassen, dus dat ze daarvoor naar school komen en mij dan ook vragen kunnen stellen.’

Tekst en foto: Jos van Nierop
Illustratie: Demian Janssen

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

One Response to Ik ga naar het nieuwe normaal en neem mee: De toolkit

  1. Erg handig deze toolkit! Ik zou anderen het zeker aanraden om het door te nemen.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top