NSE: Studenten genadeloos over maatschappijleer, ook automotive in de min
Gepubliceerd: 25 June 2021 • Leestijd: 3 minuten en 57 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Gezien de recente perikelen bij de opleiding is het geen verrassing: de lerarenopleiding maatschappijleer van de HR scoort in de Nationale Studenten-Enquête (NSE) een tevredenheidscijfer van 2,4 (op een schaal van 5). De algemene tevredenheid met de HR krijgt een 3,6.
In de periode dat studenten de NSE konden invullen, half januari tot half maart 2021, was het onrustig bij maatschappijleer. Het mondde uit in berichten op social media met noodkreten van studenten: ze kregen zelden of geen onderwijs, het oude docententeam was verdwenen, mails van studenten bleven onbeantwoord en er was amper communicatie vanuit de opleiding.
Vanuit het collegebestuur volgde er uiteindelijk een brief met excuses. En ook het aanbod dat studenten die aantoonbaar schade of studievertraging hadden opgelopen in aanmerking komen voor financiële compensatie.
Een 2,0 voor ‘Informatie vanuit de opleiding’
De onvrede bij de studenten laat zich duidelijk zien in de antwoorden op de NSE-vragen. In 2019 en 2020 werd er geen NSE afgenomen maar het jaar ervoor, in de enquête van 2018, scoorde maatschappijleer op algemene tevredenheid nog een 4,0. Nu een 2,4.
Afzonderlijke onderwerpen of vragen laten in enkele gevallen nog lagere cijfers zien. ‘Informatie vanuit de opleiding?’ Een 2,0. ‘Mogelijkheden om een eigen invulling aan de opleiding te geven?’ Een 2,2. Sfeer bij de opleiding scoort een 2,6, studiebegeleiding een 2,4, en een zelfde cijfer geven de studenten voor ‘spreiding van de studielast’.
De problemen zijn bij de opleiding en het instituut voor lerarenopleidingen bekend, en in de eerder genoemde excuusbrief wordt beterschap beloofd. Berichten met dezelfde strekking werden ook gedeeld op andere social media.
Automotive van 3,9 naar 2,9
Dat de opleiding automotive het in de NSE van dit jaar niet zo goed doet (een 2,9 voor algemene tevredenheid; in 2018 was dat een 3,9) komt misschien wel als een verrassing. Studenten zijn er niet zo positief over onder andere spreiding van de studielast (een 2,8), duidelijkheid over beoordelingscriteria (2,8) en informatie vanuit de opleiding (2,7).
Onderwijsmanager Brahim Boukhari baalt van de lage cijfers die voor hem ‘niet helemaal een verrassing’ zijn. ‘We zijn afgelopen september gestart met een nieuw curriculum voor de jaren 1 en 2. Voor studenten was de informatie daarover niet helder, ook over de vraag wat er – vanwege corona – wel en niet online kon. Dat hebben we in het eerste semester niet altijd goed gedaan.’
‘Onduidelijk wat precies van studenten werd verwacht’
‘Het was onduidelijk wat precies van hen verwacht werd, bijvoorbeeld over de nieuwe vorm van toetsing waarbij de formatieve toetsen die we introduceerden waren gekoppeld aan assessments. Die koppeling was voor studenten niet altijd even helder.’
Feedback van studenten daarover krijgt Boukhari niet voor het eerst. Vanaf kwartaal 2 zijn er al verbeteringen doorgevoerd. De onderwijsmanager is blij dat onder andere de sfeer bij de opleiding (een 3,9) en de inhoudelijke deskundigheid van docenten (3,8) in de NSE wel hoog gewaardeerd zijn.
Ook de opleiding tma (trademanagement gericht op Azië) krijgt een 2,9, in 2018 was dat nog 3,5. Die vergelijking is echter niet helemaal reëel omdat de opleiding inmiddels een differentiatie van international business is geworden. Het gaat bij de NSE-score van tma dus om hogerejaars die de opleiding TMA aan het afronden zijn.
Lerarenopleiding aardrijkskunde blijft topper
Opleidingen die het met meer dan een 4,0 goed doen zijn onder andere financial servicemanagement (4,2), de masters begeleidingskunde, architectuur en stedenbouw (resp. 4,1, 4,1 en 4,2) en de lerarenopleiding aardrijkskunde.
Die laatste is inmiddels een traditionele topper met een 4,2, 4,3, 4,3 en nu 4,2 in respectievelijk de jaren 2016, 2017, 2018 en 2021. De inhoudelijke deskundigheid van docenten wordt er gewaardeerd met een 4,7, de sfeer bij de opleiding met een 4,6. De betrokkenheid van de docenten bij de studenten krijgt een 4,5.
Cmd weer in de plus
Opleidingen die het ten opzichte van drie jaar geleden een stuk beter doen zijn onder andere cmd (communicatie & multimediadesign) met een 3,7 (was 3,2). In 2018 was er een daling van 3,8 naar 3,2 waarbij het instituut wees naar ziekteverzuim en een onderwijsvernieuwing.
Onder andere ook medische hulpverlening (van 3,5 naar 3,9), de lerarenopleiding Duits (van 3,2 naar 3,5), ruimtelijke ordening en planologie (van 3,4 naar 3,7) kregen een hoger cijfer van de studenten. Dat geldt ook voor het RMI (Rotterdam Mainport Institute) waar alle vier de opleidingen een 3,9 scoren, tussen de 0,1 en 0,3 meer dan bij de vorige NSE.
HR iets hoger gewaardeerd dan andere Randstadhogescholen
Overall scoort de Hogeschool Rotterdam een tevredenheidscijfer van 3,61. In 2018 was dat 3,73, in 2017 3,79. De 3,61 is iets hoger dan de gemiddelde tevredenheid van studenten van de andere grote Randstadhogescholen. Bij deze hogescholen, en ook bij alle hogescholen van Nederland bij elkaar, is een lagere tevredenheid ten opzichte van 2018 te zien.
Ook op onderwerpniveau laten de NSE-uitkomsten overeenkomsten tussen de hogescholen zien. Zo worden de docenten en de studiebegeleiding beter gewaardeerd dan in 2018, en zijn studenten over de studiefaciliteiten en de sfeer minder tevreden dan in 2018.
Link met coronamaatregelen
De link met de coronamaatregelen lijkt makkelijk gelegd, onder andere door collegevoorzitter Ron Bormans. ‘Naar mijn idee weerspiegelen deze cijfers de situatie van het afgelopen studiejaar goed. Het aanwezig kunnen zijn op school en daar gebruik kunnen maken van de faciliteiten, dat hebben studenten zichtbaar gemist. Daarnaast begrijp ik goed dat de dynamiek in de klas en in de informele momenten op school toch een andere beleving geven dan onderwijs in een Teams- of Zoomomgeving.’
Het doet het college van bestuur verder goed te zien dat de inspanningen van docenten, studiebegeleiders en anderen bij studenten niet onopgemerkt zijn gebleven. Bormans: ‘Er is veel werk verzet om het onderwijs online te kunnen laten doorgaan én om goed in verbinding te blijven met onze studenten. De inhoud van het onderwijs en vooral de begeleiding die studenten gekregen hebben, krijgen een hogere waardering dan in vergelijkingsjaar 2018 en springen eruit qua positieve waardering. Heel goed als je bedenkt dat dat voornamelijk via de computer verlopen is.’
Niet zomaar te vergelijken met 2018
Stichting Studiekeuze123, die de NSE voor het hoger onderwijs uitvoert, stelt overigens dat niet alle resultaten van nu zomaar kunnen worden vergeleken met die van 2018. Dat kan wel bij de ‘hoofdvraag’ over algemene tevredenheid en bij een aantal algemene vragen uit de NSE 2018, zoals faciliteiten en studiebegeleiding, zoals hierboven gebeurt.
Dit jaar heeft 32,2 procent van de studenten van Hogeschool Rotterdam de NSE ingevuld. De NSE-uitkomsten voor de HR zijn voor studenten en medewerkers te zien op intranetpagina Hint.
Tekst: Jos van Nierop
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top