Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
19 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Ramona is vierdejaars student ruimtelijke ontwikkeling. Met haar blogs wil ze je meer laten zien over de ruimtelijke ontwikkeling in steden en meenemen in haar leven als student.

Foto: Paul van der Blom

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

Spraakverwarring

Gepubliceerd: 29 April 2021 • Leestijd: 1 minuten en 26 seconden • Ramona

Tijdens een project waar ik de afgelopen weken aan werkte, ontstonden wat botsingen en misverstanden. We dachten dat we allemaal dezelfde taal spraken, maar dat viel toch tegen.

Heb jij ook weleens dat je samenwerkt aan een project en dat er vervolgens misverstanden ontstaan? Ik heb dit de afgelopen weken meegemaakt tijdens het MDC-project. MDC staat voor multidisciplinaire challenge, en je werkt er twee weken lang met verschillende opleidingen en vakgebieden samen.

Elk van deze opleidingen heeft zijn eigen ‘vaktaal’, ontdekte ik, al moet je ‘taal’ hierbij niet helemaal letterlijk nemen. Vaktaal is de manier waarop een vakgebied zichzelf uitdrukt.

Tijdens het MDC-project zorgde dat voor botsingen, voornamelijk omdat de opdracht veel overeenkomsten had met mijn vakgebied in de ruimtelijke ordening. Het vak werd ook gegeven door een van mijn docenten. Voor mij was het gemakkelijk om hem te begrijpen, aangezien we dezelfde vaktaal spraken, maar voor andere studenten was dit juist moeilijk.

We doen allemaal een opleiding in de gebouwde omgeving, maar het grootste verschil tussen deze opleidingen is dat iedereen op een ander schaalniveau werkt. In de ruimtelijke ordening kijken we altijd naar het geheel van de omgeving, terwijl de studenten van  andere opleidingen (zoals bouwkunde of civiele techniek) vaak zijn gefocust op een gebouw, brug of dijk.

Maar het probleem in het gebruiken van vaktaal ging verder dan alleen het gesprek met de docent. We moesten namelijk ook aan elkaar overbrengen hoe we een opdracht normaal gesproken zouden uitwerken en erop letten dat we hierbij ook ons woordgebruik aanpasten. Niet iedereen kent namelijk dezelfde methodes of concepten, dat is per vakgebied toch nog erg verschillend. Het is dus al een hele opgave om een project vorm te gaan geven, en als je dan eenmaal bezig bent zal er ook nog frictie kunnen ontstaan tussen de manier waarom verschillende studenten iets opvatten.

Uiteindelijk is het bij mij vrij goed verlopen, het was even wennen elkaar te leren begrijpen. Maar als je hiervoor openstaat dan is dat geen probleem. Soms moet je in gedachten houden dat je ook aan je opa en oma nog moet kunnen uitleggen wat je werk inhoudt. Dan gebruik je ook niet al teveel vaktaal en probeer je deze woorden ook weer extra te omschrijven. Als je elkaars vaktaal leert begrijpen, kun je nou eenmaal beter samenwerken met elkaar.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top