Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
20 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Toolkit studentsucces: ‘De volgende toets maak je beter!’ 

Gepubliceerd: 1 April 2021 • Leestijd: 2 minuten en 57 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

In een Teams-meeting werd vandaag de Toolkit Studentsucces gepresenteerd. De toolbox is een werkboek met leerstrategieën die studenten inzicht geven in hun eigen presteren en helpen hun studie succesvol af te ronden. 

En zo’n toolbox is geen overbodige luxe in deze coronapandemie waarin studeren net iets lastiger is dan voorheen. Tijdens de presentatie vertelt hoofddocent studiesucces Jean-Marie Molina Schmidt, die samen met docent Ernada Koljenovic de toolbox heeft ontworpen, waar dat ligt. Molina: ‘Het thuis studeren is zwaarder en er zijn minder contactmomenten met je docenten en medestudenten, waardoor je minder makkelijk advies vraagt.’

Daar bovenop komt dat studenten met minder studiepunten door mogen naar hogere jaren. Voorheen kregen studenten die aan het einde van hun eerste jaar minder dan 48 punten hadden gehaald een negatief studieadvies (bsa) waarna ze hun opleiding niet af mochten maken. Doordat het onderwijs sinds de coronapandemie anders is dan voorheen, heeft de Hogeschool Rotterdam het bsa voor collegejaar 2019-2020 geschrapt en voor collegejaar 2020-2021 met een jaar uitgesteld.

Achterstallige studiepunten inhalen

Omdat de hogeschool voorzag dat het voor studenten zwaar zou worden om al die achterstallige studiepunten in te halen, werd de hulp van Molina en Koljenovic ingeroepen. Als het aan Molina had gelegen, waren die bsa’s nooit opgeschort want volgens haar verschuif je het probleem daar alleen maar mee. Maar toen ze gevraagd werd mee te denken over het studiesucces van studenten met een aangehouden bsa, was de beslissing om het bsa te schrappen al genomen. Ze mocht dus meedenken over een oplossing, een uitdaging die haar precies past want met haar Tough Love-aanpak van leren leren, goed plannen en hard werken heeft ze al veel (langstuderende) studenten naar een diploma begeleid.

De hoofddocent wist door haar ervaring precies wat ze wilde bereiken met dit werkboek. Aan Profielen vertelt ze: ‘Ik wil dat studenten het gevoel “dit lukt mij, ik kan dit, het gaat goed” krijgen als ze met dit werkboek aan de slag gaan. Het is echt een stappenplan “leren in het hbo”.’ En dat is nodig want studenten met veel open vakken uit voorgaande jaren moeten extra hard werken om de opgelopen achterstand weg te werken.

‘Over de hele linie 1 punt omhoog’

De toolkit biedt bewezen leerstrategieën, vertelt Molina: ‘De leerstrategieën zijn snel en effectief. Bij het volgende tentamen zie je direct resultaat. Binnen vier maanden hebben studenten zo’n groei gemaakt dat ze over de hele linie gemiddeld 1 punt omhoog gaan.’

Goed, die toolkit dus. Het werkboek is opgedeeld in drie delen: waar sta ik nu, waar wil ik heen en hoe kom ik daar? Door hoofdstukken te lezen en vragen te beantwoorden krijgen studenten een beeld van waar ze nu staan in hun leerproces en hoe het beter kan. In de verschillende hoofdstukken komen planning, motivatie kweken, de pomodoro-techniek, High Intensity Studie Sessions (HITS) en metacognitie (welke concrete acties je moet ondernemen om informatie juist en snel te verwerken en tot je te nemen) aan bod.

‘Net als leren fietsen, kun je dus leren leren’

Het is dus echt een werkboek dat studenten moet leren leren en dat is nodig omdat bijna niemand dat echt heeft geleerd. Molina: ‘Net als leren fietsen, zwemmen, schaken of zingen kun je dus leren leren. Dat doe je door vaak en op de juiste manier te oefenen. Veel studenten die net van het middelbaar onderwijs komen denken dat ze beter kunnen studeren dan ze daadwerkelijk kunnen. De havo haalden ze met een paar uurtjes studeren per week, op het hbo redden ze het daar niet mee. Ze moeten echt aan de bak.’

De toolkit gaat volgens de hoofddocent alle studenten – niet alleen de groep met een aangehouden bsa – helpen makkelijker te studeren en meer vrije tijd over te houden voor leuke dingen. Molina: ‘Het is een praktisch werkboek waar studenten in iedere fase van hun opleiding mee aan het werk kunnen, maar hoe eerder ze ermee beginnen hoe meer profijt ze ervan hebben.’

Docentenversie en leer- werkgemeenschap

Naast een studentenversie is er ook een docentenversie van het werkboek. Studenten kunnen individueel met de toolkit aan de slag, maar er kan ook mee gewerkt worden in de slc-lessen. Daarnaast is er een wetenschappelijke verantwoording waarin terug te zoeken is welke keuzes Molina en Koljenovic hebben gemaakt en waarom. Voor docenten die met de toolkit aan de slag gaan wordt een leer-werkgemeenschap op poten gezet zodat er besproken kan worden wat goed gaat en wat er beter kan.

De ‘Toolkit Studiesucces’ is voor alle studenten en docenten beschikbaar via deze pagina.

Tekst: Tosca Sel
Foto afkomstig uit video

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top