Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
24 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Zonder gepiep on- en offline les combineren in het Learn Anywhere-lokaal

Gepubliceerd: 23 June 2021 • Leestijd: 3 minuten en 52 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Op locatie Academieplein is het eerste Learn Anywhere-lokaal geïnstalleerd. Speciale camera’s, luidsprekers en whiteboards moeten ervoor zorgen dat docent en studenten in dat lokaal én de online meekijkende studenten elkaar goed kunnen volgen.

Je kent het wel. Meerdere personen in dezelfde ruimte communiceren met anderen in Teams. Dat gaat piepen, tenzij iedereen heel gedisciplineerd z’n microfoon uitzet als-ie niet aan het woord is, maar dat lijkt een utopie. ‘En dan heb je geen échte interactie’, vindt Ingrid de Nood, op de HR docent facility management en tegelijkertijd masterstudent die onderzoek doet naar de invloed van online onderwijs op fysieke onderwijsruimtes.

Testen of en hoe het werkt

In die laatste hoedanigheid is ze betrokken bij het eerste Learn Anywhere-lokaal op de HR, zeker nu er deze weken getest wordt of en hoe dat werkt. Het gebruik van het lokaal is een experiment dat wordt uitgevoerd door de docenten van de deeltijdopleidingen en het docententeam van de opleiding technische bedrijfskunde; het maakt deel uit van het hogeschoolproject ‘toekomstgerichte leer- en werkomgeving’.

De docenten en andere testgebruikers bespraken onder andere het rechterdeel van het zes meter lange whiteboard, waar de docent voor staat en loopt. Aanvankelijk zou daar het Teams-scherm te zien zijn met daarop de studenten die de les vanuit huis volgden. De Nood: ‘Maar studenten, zowel degenen die online zijn als de studenten in het lokaal, vinden het wat confronterend, en het leidde ook af. Zeker als maar twee studenten of zo de les online volgen en ze groot worden afgebeeld.’

Het scherm met de online-studenten kan daarom het beste achterin de ruimte worden geplaatst. ‘De andere studenten kunnen prima achterom kijken, als een van de Teams-studenten een vraag stelt. Zo gaat het anders ook. Voor de Teams-studenten is het ook prettiger, op deze manier voelen ze zich onderdeel van de klas.’ Deze opstelling in dit lokaal blijft overigens als pilot dienen; het rechterdeel van het whiteboard wordt vooralsnog niet verplaatst.

‘Als iedereen door elkaar praat, pakt-ie het hardste geluid’

In de klas hangt een camera die de docent filmt, luidsprekers tussen muur en plafond laten de online-studenten horen en twee hoogwaardige microfoons in het plafond vangen voor hen het geluid van de klas op. ‘Als iedereen door elkaar praat, pakt-ie het hardste geluid’, vertelt Herdey Ronowidjojo, als senior servicepuntmedewerker op de HR verantwoordelijk is voor de technische kant van het nieuwe lokaal. ‘En geroezemoes wordt eruit gefilterd, ’t is een slim stukje techniek.’ De testen laten zien dat dat werkt. De Nood: ‘We konden echt een prima gesprek voeren met elkaar, zonder gepiep.’

De installatie van het lokaal kost zo’n 25.000 euro. Het is geleverd door het bedrijf Learn Anywhere waarin Fidato, de vaste leverancier van de HR, participeert. Het nu ingerichte lokaal op Academieplein fungeert als proefopstelling voor zowel de leveranciers als de vergelijkbare lokalen die nog op andere grote locaties van de HR worden ingericht.

Er verschijnen schermen waar ze niet moeten verschijnen

‘We hebben al twee sessies met docenten gehad, met feedback. We moeten ook de kinderziektes eruithalen’, zegt Ronowidjojo net voordat hij via de ‘tab’, het bedieningspaneel waarmee de docent via zijn laptop alles kan inschakelen, iets aanzet en er op de whiteboards schermen verschijnen waar ze niet moeten verschijnen. ‘Misschien is er bij de vorige testles iets gebeurd? Het is in elk geval een bug waar we even aan moeten werken…’

De bedoeling is dat het lokaal en mogelijk nog een paar andere lokalen op de HR vanaf september voor het onderwijs worden ingezet. Voor voltijd onderwijs, maar juist ook voor de deeltijders die niet allemaal in de buurt werken en wonen, en voor wie het handiger is om soms online de les te kunnen volgen. De Nood: ‘Het werkt op die manier ook drempelverlagend; veel mensen die voorheen een goede reden hadden om af te zeggen, krijgen door dit lokaal de mogelijkheid om er toch bij te zitten.’

Je wordt niet door je docent maar door het lokaal uitgenodigd

Om een en ander werkend te krijgen, heeft de HR de extra applicatie Teams Rooms aangeschaft. Daarbij word je voor een les niet uitgenodigd door de docent maar door de ruimte. Het lokaal is in feite gepersonaliseerd.

Op het moment dat het lokaal de ingeplande les start en de docent via zijn laptop de tab aanzet, gaat ‘het lokaal’ aan, zijn de ‘inbellers’ zichtbaar en zijn de whiteboards te gebruiken. Nadat Ronowidjojo de stroom van het systeem heeft afgehaald en er vervolgens weer heeft opgezet, blijkt het systeem weer te werken. En is te zien wat we moeten zien.

Op een van de whiteboards kan de docent zijn presentatie (bijvoorbeeld een Powerpoint) laten zien en het bord via het touchscreen bedienen. Het whiteboard aan de linkerkant kan worden gebruikt als ‘slim schoolbord’. Ronowidjojo laat zien dat de docent zichzelf transparant kan maken op het moment dat hij op het bord aan het schrijven is. Het is dus ook te lezen als de docent ervoor staat.

‘Voor welke vakken ga je dit inzetten en voor welke niet?’

Het systeem kent vele voordelen, de vraag – die Ingrid de Nood zich ook voor haar onderzoek stelt – is hoe het gebruikt gaat worden. De Nood: ‘Waar ga je tegenaan lopen? Wat doe je als iemand vergeet in te bellen? Zetten studenten hun camera aan? En: wanneer stel je het verplicht om in te bellen? De vraag is ook voor welke vakken je dit gaat inzetten en voor welke niet.’

Duidelijk is dat het onder andere gebruikt zal worden door deeltijdopleidingen, waarvan de studenten een dag in de week op school zijn. Ook groter wordende bacheloropleidingen kunnen er baat bij hebben, denkt De Nood. ‘Vastgoed en makelaardij bijvoorbeeld. Die hebben straks veel eerstejaars die je misschien niet altijd tegelijk op school kunt hebben. Met dit Learn Anywhere-lokaal kun je dat waarschijnlijk ondervangen.’

Tekst: Jos van Nierop
Foto: Ingrid de Nood

 Profielen, het onafhankelijke nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam, deelt wekelijks artikelen op Linkedin. Ben jij onze nieuwe connectie?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top