Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
18 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Nieuw jaar goed beginnen? Met deze tips kun je écht wat maken van je studievoornemens

Gepubliceerd: 13 January 2022 • Leestijd: 6 minuten en 3 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Had jij op 1 januari net als een groot deel van Nederland een kater maar ook goede voornemens voor het nieuwe jaar in je hoofd? Profielen helpt je een handje goede studievoornemens concreet te maken. 

illustratie met verschillende voornemens

Misschien gaan je voornemens over een glaasje minder drinken, of toch écht gebruik gaan maken van dat sportschoolabonnement dat je al een jaar betaalt. Maar de jaarwisseling betekent ook dat het studiejaar ongeveer halverwege is, en dat je misschien tegen jezelf hebt gezegd dat je je studie nu écht wil gaan afmaken of serieuzer wilt aanpakken. Of wellicht zei iemand dat op licht aansporende toon tegen je tijdens het kerstdiner.

Om je te helpen, vroegen we aan verschillende HR-studenten naar hun goede studievoornemens voor het jaar en naar hun tips en tricks om het studeren makkelijker en efficiënter te maken.

‘Steek je hoofd boven het maaiveld’

Zeyad Al Mumar is vierdejaarsstudent bedrijfskunde en heeft daarnaast nog tal van (vrijwillige) functies rondom de HR. Door zijn eigen ervaring heeft hij ook de nodige tips. ‘Ga altijd goed voorbereid naar de lessen. Maar dan ook echt altijd. Dat klinkt wellicht vanzelfsprekend, maar is echt zó belangrijk. Het zal je helpen om de lessen veel beter te volgen, actiever mee te doen en de leerstof beter te onthouden. Ik kan je garanderen dat je hiermee een goede indruk op je docent zult maken.’

Sterker nog, zegt Al Mumar: wees productief, en steek je hoofd boven het maaiveld. ‘Doe het op eigen initiatief, zonder er iets voor terug te verwachten. Wees verder positief, onberispelijk in je woorden, gedisciplineerd en werk harder dan de gemiddelde student.’

‘Ga naar school om te slagen en niet om niet te zakken. Play to win!’

Er volgt nog een belangrijke tip: geloof in jezelf. ‘Geloof dat je alles tijdens je studie kunt bereiken wat je wilt. Zet dat geloof om in actie. Met die absolute overtuiging kan je alles aan. Luister vooral ook naar mensen die zeggen dat je het wél kan, mensen die positief zijn en mensen die weten dat het mogelijk is om je dromen na te jagen. Niets is onmogelijk. Als je niet in jezelf gelooft, dan stijgt de kans dat je niets of iets halfslachtig voor je studie gaat doen en dus zeker niet op een goede manier zal studeren.’ En, zo besluit hij: ‘Ga naar school om te slagen en niet om niet te zakken. Play to win!’

Concrete doelstellingen graag!

Hoofddocent studiesucces Jean-Marie Molina Schmidt gooit de knuppel direct in het hoenderhok. ‘Ik geloof niet in goede studievoornemens’, zegt ze. ‘Jezelf voornemen om je studie goed aan te pakken is niet genoeg.’ Volgens haar moet het gaan om een nieuw perspectief. ‘Studenten moeten het nieuwe studiejaar beginnen met de concrete vraag: wat wil ik bereiken? Studenten hebben vaak vage doelen, zoals op tijd beginnen met leren. Maar op tijd beginnen is geen concrete doelstelling. Omdat ze zichzelf niet afvragen wát ze willen bereiken en waarom, komt er eigenlijk niets van de grond.’

Studiesucces, zegt Molina Schmidt, is alléén te bereiken door ‘kei- en keihard te werken’. Voornemens zijn leuk, zegt ze, ‘maar het dekt de lading niet’. Een andere houding is volgens haar belangrijk. ‘De consequentie van het gedrag stuurt je gedrag aan. Daarom zeg ik: wat levert een bepaald iets jou op? Pas als het doen van een bepaalde actie je iets prettigs en positiefs oplevert, ga je het doen.’

‘Breek je grotere taken op in kleinere taken. Als je die taken plant, kom je tot een realistische planning.’

Weg met die goede voornemens, aldus de hoofddocent. ‘Je kunt jezelf beter afvragen: wat wil ik dit jaar bereiken, en hoe gaat m’n studie daarbij helpen? Als je dan eens geen zin hebt, denk dan terug aan die doelen, en dan weetje direct: je kan niet stilzitten, je moet aan de bak. En wel nu.’

Goede studieresultaten beginnen met realistisch plannen, geeft Molina Schmidt als advies. Het afgelopen jaar leerde ze veel over tijd blokken. ‘Zeg niet: ik zit vier dagen per week in de bibliotheek. Maar zeg: ik werk van 9.00 tot 12.00 aan, bijvoorbeeld, geschiedenis. Tussen 9.00 uur en 9.45 doe ik opdracht 1, tussen 10.00 en 10.30 doe ik opdracht 2, et cetera. Je plant je taken in. Breek je grotere taken op in kleinere taken. Als je die taken plant, kom je tot een realistische planning.’

Planning is alles

Maika Kielman studeert aan de Academische Pabo en is daarnaast werkzaam als studentencoach. Als begeleider richt Maika zich vooral op studenten die moeite hebben met het creëren van overzicht en het maken van een planning.

Planning is alles, zegt zij. ‘Met alle studenten die ik begeleid, kijk ik als eerste naar de planning’, zegt zij. ‘Aan het begin van een nieuw blok kun je direct een realistische planning maken. Kijk bijvoorbeeld naar wanneer er deadlines en toetsen zijn, voordat je begint aan het blok zet je voor jezelf op een rij wanneer je wat af moet hebben.’

‘Als je het opknipt, heb je iedere keer kleine succeservaringen die je ook motiveren om door te gaan.’

Zo kom je ook niet voor onverwachte verrassingen te staan. ‘Dan kun je rustig je weken gaan indelen: wanneer moet je wat hebben gedaan? Maak een overzicht van wanneer docenten wat van je verwachten.’

Het komt veel voor dat studenten hun werk uitstellen, omdat ze opzien tegen de grote hoeveelheid aan werk. ‘Kijk eens in welke behapbare stukjes je dat enorm grote tentamen of portfolio kunt opdelen. Stel, je hebt over vier weken een groot tentamen, deel dat dan op in tien delen. Dan kun je iedere dag een of meer onderdelen doen, en hoef je ook niet een week van tevoren alles in een keer te doen. Als je het opknipt, heb je iedere keer kleine succeservaringen die je ook motiveren om door te gaan. Het geeft veel meer voldoening.’

Prioriteitenlijstjes maken

Berkay Çapaci studeert aan de lerarenopleiding Duits en heeft binnen de afdeling ‘studentenwelzijn’ als peercoach zijn eigen ‘specialisme’: studenten die afkomstig zijn van het mbo of vmbo. Zelf doorliep Çapaci ook het vmbo voordat hij op de HR terecht kwam. Ook omdat hij al een hbo-opleiding heeft afgerond, heeft hij ervaring uit de praktijk. ‘Je ziet vaak dat deze studenten moeite hebben met plannen en zelfstandig werken. De druk op het hbo ligt hoger, en studenten dienen zelf meer initiatief te nemen en te plannen. Da’s vaak even schakelen’, zegt hij.

illustratie goede voornemens

‘Met de studenten kijk ik vooral naar wat er prioriteit heeft. We gaan niet alles in een keer doen.’ Çapaci maakt daarbij een onderscheid: ‘Kijk naar wat je thuis kunt doen, en wat je op school kunt doen.’ Zo maakt hij per week een overzicht. ‘Misschien klinkt het heel raar, maar ik werk niet met planningen. Een planning maken is heel mooi, maar het gaat vaak mis in de uitvoering daarvan.’

‘Een planning maken is heel mooi, maar het gaat vaak mis in de uitvoering daarvan.’

Hij werkt zelf met ‘prioriteitenlijstjes’. ‘Dat is een lijstje waarop je niét noteert wanneer je wat gaat doen, je houdt de vrijheid om zelf te bepalen wanneer je wat doet. Je werkt zo het lijstje af.’ Een planning werkt niet altijd, zegt Çapaci, omdat je wel noteert wat je gaat doen, ‘maar zo’n planning houdt niet rekening met dat je op je telefoon zit of even wat gaat eten. Dan ben je zo anderhalf uur verder, en heb je alsnog niks gedaan’.

Voor het nieuwe jaar heeft Çapaci zelf in ieder geval een goed voornemen: ‘Eindelijk afstuderen!’ En voor studenten heeft hij ook nog wel een goede tip: ‘Zorg voor goed time management, je tijd goed inplannen is de helft van het werk. Na zes jaar hbo weet ik dat je dan het meeste uit je tijd haalt.’

‘Aan je taken beginnen’

Lianne Keemink is naast studentendecaan aan de HR auteur van verschillende (zelf)hulpboeken. ‘Ik geef onder meer een workshop genaamd “Aan de slag met je uitstelgedrag”, waarbij ik studenten probeer uit te leggen: ja, plannen is heel handig, maar aan je taken beginnen is nog veel belangrijker’, zegt Keemink. ‘Ik wil iedere student uitnodigen om te gaan beginnen aan je taken, in plaats van een hele mooie planning maken die vanaf het begin eigenlijk al niet meer toepasbaar is. Zeker als je een langetermijnplanning maakt, loop je regelmatig tegen onverwachte dingen aan.’

‘Zet je actiestand aan.’

En zo loopt je ideale planning algauw de soep in. ‘Begin met ’s ochtends 5 á 10 minuten oefenen met zitten en je studieboeken openen.’ Volgens Keemink gebeurt het vaak dat studenten in een ‘passieve modus’ raken. ‘Je moet van alles doen, maar daarvoor in de plaats eindig je op YouTube. Zet je actiestand aan: doe even iets anders, zoals de afwas of een boodschap, want als je iets gedaan hebt, is het makkelijker om te beginnen aan die taak waar je tegenop ziet.’

Tekst: Rutger de Quay
Beeld: Demian Janssen

 Profielen, het onafhankelijke nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam, deelt wekelijks artikelen op Linkedin. Ben jij onze nieuwe connectie?

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top