Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
23 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Lieve Tosca ligt op de grond voor een ouderwetse typmachine

Lieve Tosca, wanneer ga ik naar schaal 11?

Lieve Tosca,

Weet jij waarom de Hogeschool Rotterdam geen stappen heeft gemaakt in het uitvoeren van de schaalverhoging voor docenten? Ik zit nog steeds in schaal 10, maar volgens de nieuwe cao zouden alle docenten naar schaal 11 moeten gaan. 
Daarnaast volg ik een masteropleiding; na het afronden ervan zou ik een schaal hoger komen. Dat lijkt door de geplande schaalverhoging uit te draaien op stagneren in schaal 11. Hoewel een masteropleiding volgen uiteraard erg leuk is en ik dankbaar ben dat ik die mogelijkheid krijg, is het wel zuur als ik er uiteindelijk niet op vooruitga. Daarnaast zijn er inmiddels nieuwe docenten aangenomen in de hogere schaal 11, wat ook erg oneerlijk voelt. 

Lfs,
Opgeschaald

Lieve Opgeschaald, 

Je hebt gelijk: in de nieuwe cao is vastgelegd dat alle docenten die nu in schaal 10 zitten naar schaal 11 moeten. Dat betekent overigens niet dat álle docenten naar schaal 11 gaan, eerst moet er geherdefinieerd worden wat precies een docent is. Op Hint (het intranet van de Hogeschool Rotterdam) lees ik hier over: ‘De naam docent is in de toekomst voorbehouden aan schaal 11 en hoger. Er blijven wel onderwijsfuncties in schaal 10 mogelijk, maar deze hebben een beperkte(re) rol in examinering en onderwijsontwikkeling dan voorheen. Dit brengt voor onze hogeschool veel veranderingen met zich mee. Onderdelen zoals de veranderingen in naamgeving zijn nog in onderhandeling tussen bonden en de vereniging.’ 

Collegelid Wijnand van den Brink laat weten dat er ondertussen meer informatie is: ‘De vakbonden hebben in oktober met de werkgeversdelegatie de tekst en definitieve uitwerking van “hoe om te gaan met schaal 10/11” uitgewerkt. De inkt is net droog en de informatie is dus net vorige week bij de hogescholen terechtgekomen.’

In het nieuwe document staat: ‘Zo snel mogelijk, maar uiterlijk per 1 september 2025 zijn alle docentfuncties op schaal 10-niveau opnieuw beoordeeld. … Functies die niet voldoen aan de criteria in het vorige lid krijgen een andere functiebenaming dan “docent”. Vanaf 1 oktober 2023 krijgen nieuwe werknemers in schaal 10 of lager een functienaam die niet het woord “docent” of “lecturer” is of bevat. Het staat de hogeschool vrij een benaming te kiezen. Hogescholen kunnen werknemers in schaal 10 die voor 1 oktober 2023 de functienaam “docent” reeds hebben, en die ook naar de maatstaven van de huidige cao in schaal 10 behoren te blijven, de benaming docent laten behouden.’ 

De cao bevat een tabel die laat zien hoe het onderscheid gemaakt zal gaan worden. Die tabel zie je hier: 

Collegelid Wijnand van den Brink laat weten dat de Hogeschool Rotterdam de vaart in het proces houdt. Van den Brink: ‘Er is met de bonden afgesproken – omdat het inderdaad een complexer vraagstuk is dan lijkt, blijkt ook uit de vraagsteller – dat wij twee jaar de tijd krijgen om dit te realiseren. Wij vinden dat niet getuigen van goed werkgeverschap dus doen we dit sneller. Wij willen de uitvoering op korte termijn realiseren en de gesprekken hierover lopen nu. Zodra dit helder is, en dat zal echt niet lang meer op zich laten wachten, hoort deze collega hoe we met deze complexe vraag omgaan.’ 

Ik snap overigens ook dat het oneerlijk voelt dat er ondertussen collega’s worden aangenomen in schaal 11. Misschien kan je daar zelf eens een gesprekje over opzetten met je leidinggevende. Of je kan het inbrengen bij het onderwijsspreekuur van de Algemene Onderwijs Bond (AOB). Die organiseert op 16 november voor hun leden een spreekuur over ‘functiewaardering docenten hbo’. Aanmelden kan hier. 

Ik hoop dat er snel meer duidelijkheid komt over je functiewaardering.

Lfs,
Tosca 

Tosca Sel is hoofdredacteur van Profielen en beantwoordt wekelijks een vraag over je studie, het leven of de liefde. Heb je ook een vraag voor haar? Mail Lieve Tosca op t.sel@hr.nl en ze beantwoordt hem snel. Wil je meepraten over de Lieve Tosca-vraag? Via de @profielenmagazine stories op Instagram wint Tosca iedere maandagavond advies in. Jouw advies is welkom!

Gepubliceerd: 8 November 2023 • Lieve Tosca

Lieve Tosca

Reacties

Laat een reactie achter

6 Responses to Lieve Tosca, wanneer ga ik naar schaal 11?

  1. In ieder geval zorgt het verplichten van BDB en BKE voor een functie dat het zeker een schaal 11 functie betreft.

  2. @sjoerd De BDB is voorwaardelijk om te mogen trainen of les te mogen geven, de BKE is op zich een wassen neus die in het leven geroepen is omdat ándere docenten hebben zitten slapen. Dus wat mij betreft geen enkele reden om dit aan schaal 11 te koppelen. Overigens heb ik me er ook over verbaasd dat nieuwe docenten zónder master maar met onderwijservaring direct in 11 komen, waar ik destijds (met WO master) echt jaren voor heb moeten leuren. Er ging zelfs een mail rond vanuit de directie dat een master geen garantie was voor transfer naar schaal 11. Overigens zit ik nu in 12 en dat ging ook niet zomaar, en terecht; ik heb het gevoel dat ik daar nu echt in pas en ingegroeid ben met mijn taken en werkzaamheden. En die vervelende BKE, die heb ik pas afgerond, dus ik mag examinator blijven

  3. In de BDB zit ook BKE opgenomen, dus dat is logisch dat die twee onderdelen voor een docent van belang zijn. Een docent moet namelijk per definitie examinator zijn. En volgens mij zijn dat de meetbare criteria.
    De opmerking dat ándere docenten hebben zitten slapen snap ik niet, want de BKE is als borging voor kwaliteitsverbetering geïntroduceerd (over de uitvoering e.d. valt de discussieren…). Dat ligt dus niet aan docenten, maar het was een plan van de werkgevers geweest om het ministerie tegemoet te komen.

  4. Vind dit heel interessant, en zou daarbij willen toevoegen dat ik erg graag ook de transparantie zie naar schalen hierboven. Zou graag zoals de bijlage XV omschrijft, dit ook naar schaal 12 zien. Wat is nu het verschil van 11 naar 12? Want het voelt vaak uit balans dat je op een bepaalde schaal aan het werk bent en nooit echt duidelijkheid krijgt over hoeveel je nu moet doen in taken/uren, om aanspraak te maken op een hogere schaal. Spreek hierbij ook uit ervaring waarin ik jarenlang heb moeten leuren van 10 naar 11 en ervaar op dit moment dit opnieuw ook van 11 naar 12. Krijg nooit concrete antwoorden en dus duidelijkheid, terwijl er meer dan genoeg collega’s zijn, die een heel klein deel van hun takenpakket op 12 uitvoert en de rest op een lager schaal niveau uitvoeren. Wanneer wordt hier eens wat aan gedaan en voelt het niet meer aan als subjectiviteit?

  5. Hi Kerndocent,

    Opmerkelijk, die informatie is wel beschikbaar.
    In het functiehuis staat beschreven welke taken bij welke rol horen.
    Op Hint vond ik bijvoorbeeld dit overzicht: https://hint.hr.nl/contentassets/376030801e4c427b9b35d51a392e4ec3/versie-31102017-functiefamilie-onderwijs-en-onderzoek—functiereeks-docenten.pdf

    De info is niet volledig up to date (schaal 10 heet nog steeds ‘docent’, dat moet dus anders) Maar de rollen Kerndocent (schaal 11) en Hogeschooldocent (schaal 12) staan duidelijk beschreven.

    Als het toch onduidelijk is of als je een groter uitzoekklusje voor me hebt: stel je vraag via t.sel@hr.nl en ik ga verder op onderzoek uit voor je.

    Grts Tosca

  6. @Sjoerd “De opmerking dat ándere docenten hebben zitten slapen snap ik niet, want de BKE is als borging voor kwaliteitsverbetering geïntroduceerd” Klopt, maar er zijn een aantal casussen geweest die gemaakt hebben dat deze ‘kwaliteitsverbetering’ nodig was. En idd de uitvoering…waar is de evaluatie en de borging?

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top