Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
23 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Nog geen verbetering zichtbaar bij mwd

Gepubliceerd: 10 June 2014 • Leestijd: 2 minuten en 26 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Het gaat al jarenlang niet best met de opleiding maatschappelijk werk en dienstverlening (mwd) en ondanks dat er flink wordt geïnvesteerd is er van herstel, in ieder geval in de NSE, nog niets te merken. ‘Geen verrassing, maar natuurlijk wel heel erg vervelend’, vindt directeur Jeroen Oversier.

Het tijdig bekendmaken van roosters en roosterwijzigingen, dat is eigenlijk het enige waar studenten tevredener over zijn geworden. Vrijwel alle andere vragen die aan studenten zijn gesteld bij de Nationale Studentenenquête (NSE) (ongeveer 100 vragen, red.) laten een dalende trend zien.

‘Op veel onderdelen scoort de opleiding een onvoldoende’, analyseert Oversier, ‘en het meest zorgelijk is dat dat gebeurt bij het contact tussen student en docent. Het hangt op mens en cultuur en dat is complex en moeilijk om (snel) te veranderen.’

De studenten geven onvoldoendes aan de docenten (bereikbaarheid, betrokkenheid, kwaliteit van de begeleiding en feedback en de mate waarin docenten inspirerend zijn), studiebegeleiding, toetsing en beoordeling en informatie over onderwijsevaluaties.

‘Docenten moeten samenwerken’
Eerder dit jaar vertrok de directeur van het instituut ISO (sociale opleidingen), waar mwd onder valt, en werd de opleiding onder verscherpt toezicht van het college gesteld. Jeroen Oversier, tot dat moment de tweede man bij ISO, werd de enige directeur, bijgestaan door een interimmer – Jos Coonen − die mwd onder zijn hoede heeft.

‘Natuurlijk zijn we hard bezig om de boel op orde te krijgen’, vertelt Oversier. ‘We hebben het afgelopen jaar nieuwe docenten aangenomen en gaan daar volgend jaar mee door. Daarbij hebben we niet alleen gekeken naar vakkennis, maar ook naar andere eigenschappen, zoals het vermogen en de wil om samen te werken.

‘Met de al zittende docenten zijn we intensief aan het praten en nemen we waar nodig passende maatregelen. Daarnaast overleggen de docenten van mwd wekelijks met elkaar, met de bedoeling de samenwerking te bevorderen, zijn er teams in het leven geroepen die de onderwijsinhoud en de organisatie beter op elkaar afstemmen en organiseren we professionaliseringsdagen waarin we met elkaar praten over normen en waarden.

‘Daarnaast gaan we volgend studiejaar bij een aantal vakken docenten laten samenwerken in één klas. Dit zijn maatregelen bovenop het al eerder vastgestelde verbeterplan (zie kader, red.).

 ‘Het hangt op mens en cultuur.’

‘Ik vind dat de bereidheid om te veranderen groter is dan een paar maanden geleden, maar de zorgelijke situatie bij mwd is natuurlijk niet van de ene dag op de andere opgelost. Dat heeft toch tijd nodig.’

Afstudeerniveau gaat omhoog
‘Veel van onze aandacht gaat uit naar het op orde krijgen van het niveau van afstuderen. In juli 2013 werd bekend dat de accreditatie niet werd verleend. De toetsing en gerealiseerde eindkwalificaties (voor insiders: standaard 3) werden als onvoldoende beoordeeld. De opleiding kreeg een herstelperiode van een jaar en wordt in september opnieuw geaccrediteerd. Op het afstuderen zit nu een heel goed team waarin ik alle vertrouwen heb. Ook het kenniscentrum is betrokken. De lat ligt nu echt hoger.’

Dorine van Namen

Scores mwd ‘studie algemeen’ in de NSE

2014 2013 2012 2011 2010
3,3 3,5 3,4 3,5 3,6
Hoogste en laagste scores mwd in NSE 2014
(buiten beschouwing gelaten: studieomgeving en huisvesting)

Communicatieve vaardigheden 3,7
Algemene sfeer 3,6
Toepasbaarheid geleerde in baan 3,6
Samenwerken met anderen 3,6
Opgedane kennis tijdens stages 3,6
Voorbereiding op stage 2,6
Spreiding studielast over het studiejaar 2,5
Aansluiting studiepunt en studielast 2,5
Reactie op klachten en problemen 2,3
Tijdig bekendmaken resultaten en beoordelingen 2,1
Verbeterplan mwd
Er is ISO-breed toetsbeleid geformuleerd, de diversiteit van toetsvormen is vergroot en er is een toetsplan opgesteld. Voor het afstuderen zijn de methodieken voor aanpak en uitvoering vastgelegd, de beoordelingssystematiek voor afstuderen en voor projecten is transparanter gemaakt en bij het afstuderen wordt al in een vroeg stadium een tweede docent, lees beoordelaar, betrokken. Studenten krijgen altijd een individuele beoordeling waardoor meeliftgedrag wordt ontmoedigd. Bij de check op het niveau van de eindbeoordeling worden daarnaast docenten van andere hogescholen betrokken.
Het trainen van onderzoeksvaardigheden komt eerder in het curriculum aan bod dan nu het geval is.

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top