Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
23 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Column Bart Bijl: Primair proces

Gepubliceerd: 13 May 2015 • Leestijd: 1 minuten en 7 seconden • Bart Bijl Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Een tijdje terug sprak ik een van mijn collega’s tijdens het eten in de kantine, het onbetwiste culinaire hoogtepuntje van de werkweek.

Bart Bijl

Nu koester ik de stelregel dat je tijdens de maaltijd niet over je werk moet praten, omdat dat niet zelden tot spontane buikloop leidt, maar deze keer was het onvermijdelijk. Onze collegevoorzitter had een les van mijn collega bijgewoond. Sinds Bormans voorzitter is, hebben we toch maar mooi de focus op onderwijs. Niets dan blijdschap dus? Nee, we moeten ons imago van misantropische pessimist niet te snel in de uitverkoop zetten. De ambities zijn goed: focus op onderwijs zorgt ervoor dat meer geld naar het primaire proces gaat. Wat betekent dat? Volgens mijn eerder genoemde collega: meer geld = meer uren voor de beste docenten.

Maar daar gebeurt toch iets merkwaardigs. Wij hebben een ‘functiegebouw’ waarin we kerndocenten, docenten en hogeschooldocenten onderscheiden. Dat is een klimmende reeks: schaal 10-11-12. Je raadt het al: goed onderwijs is belangrijk, dus zal de hogeschool steeds meer hogeschooldocenten aanstellen, een keurkorps van excellente docenten dat inspireert en alle tijd en energie wijdt aan het verzorgen van fantastisch onderwijs.
Nou heb ik eens een rondje gemaakt langs een aantal van die hogeschooldocenten. Van lesgeven is vaak amper nog sprake: soms nog één avondje voor de klas en het dan nog jammer vinden dat ze dat nog niet ‘afgebouwd’ hebben. Bij beoordelingsgesprekken wordt dat ook direct duidelijk gemaakt: wil je hogeschooldocent worden, dan moet je minder gaan lesgeven. En ik maar denken dat lesgeven het primaire proces is…
Meer geld naar het primaire proces is leuk, maar weten we nog wel wat het primaire proces eigenlijk is?

Dit is een docenten-wisselcolumn. Bart Bijl is docent Nederlands aan de lerarenopleiding Nederlands. Hij deelt deze column met Bart Siebelink, docent TEXT aan de Willem de Kooning Academie.

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top