Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
29 maart 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

‘N@Tschool moet onder de loep’

Gepubliceerd: 22 April 2015 • Leestijd: 3 minuten en 7 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Als er één onderwerp is waar altijd iets over te melden valt, is het N@Tschool wel. Hoe komt het dat zowel docenten als studenten zo veel klachten hebben over de elektronische leeromgeving? Wordt het tijd voor iets nieuws of ligt het probleem ergens anders?

‘Weg ermee’, is de reactie van eerstejaars student technische bedrijfskunde Aboe (19). ‘N@Tschool werkt gewoon niet voor mij. Het is onoverzichtelijk en ik heb altijd problemen met het uploaden van mijn documenten. Daardoor krijg ik weer ruzie met mijn docent die beweert niets ontvangen te hebben. Vorig jaar studeerde ik nog aan de Kralingse Zoom, daar had ik ook problemen. Ik kon niet eens inloggen. Op de ICT-afdeling werd me toen verteld dat ze me niet konden helpen.’

N@Tschool zou het leven van de studenten en docenten in principe makkelijker moeten maken. Maar een vragenrondje op verschillende locaties van de hogeschool leert dat dit niet altijd het geval is. ‘Ik ben heel lang op zoek naar het goede mapje’, vertelt bijvoorbeeld eerstejaars Zakia (24) van sociaal pedagogische hulpverlening (sph). ‘Er staat zo ontzettend veel op N@Tschool, van de helft heb ik geen idee wat het is of wat ik ermee moet.’

Omzeilen
Als we doorvragen blijkt dat er docenten zijn die N@Tschool zelfs liever omzeilen dan omarmen. Selin (22): ‘Ik doe de lerarenopleiding Frans, en wij mogen opdrachten en verslagen gewoon via de mail inleveren. Dan weten we tenminste zeker dat het goed gaat. En dat zijn niet mijn woorden, hè. Dat zeggen mijn docenten.’

Caspar Ewals, manager webcentrum van de HR, herkent de klachten. ‘Ik durf ook best toe te geven dat het systeem niet altijd vlekkeloos werkt. Maar de laatste updates hebben wel voor verbetering gezorgd. Ik weet dat veel docenten het systeem omzeilen en dat begrijp ik best. In de beginjaren werkte het vaak niet naar behoren. Veel docenten zijn toen afgehaakt. En diezelfde docenten werken hier nog steeds. Studenten komen om die reden soms niet eens in aanraking met N@Tschool.’

Directeur van het instituut voor lerarenopleidingen (IvL) Han Biemans vindt dat N@Tschool onder de loep moet. ‘Onze studenten maken intensief gebruik van N@Tschool. Ze moeten onder andere filmpjes via N@Tschool inleveren en dat gaat vaak fout. In de wandelgangen hoor je veel klachten. Ook studentenenquêtes en een medewerkersonderzoek laten zien dat er veel onvrede is over N@Tschool. Om die reden hebben we onlangs de hulp van Deloitte ingeschakeld. Zij hebben gesproken met studenten, docenten en medewerkers van IvL. Er wordt nu gekeken waar de grootste problemen liggen en hoe we die kunnen oplossen.’

‘We kunnen niet zomaar de stekker uit N@Tschool trekken. Elk systeem heeft zo zijn problemen.’.

Stekker eruit?
Maar weg met N@Tschool en overstappen op een compleet ander systeem heeft volgens Biemans geen zin. ‘We kunnen niet zomaar de stekker uit N@Tschool trekken. Elk systeem heeft zijn problemen.’

‘Bovendien hebben we nu de luxepositie dat we invloed kunnen uitoefenen op de leverancier van N@Tschool’, vult Ewals aan. Deze leverancier, Three Ships, is Nederlands en luistert naar ons. Het probleem dat IvL-studenten ervaren met het uploaden van filmpjes wordt nu onderzocht en aangepakt. Als we overstappen op bijvoorbeeld het Amerikaanse Blackboard kunnen we dit soort dingen niet zomaar vragen.’

Biemans wil het bredere thema ‘onderwijstechnologie’ agenderen bij het college van bestuur. Want behalve N@Tschool vindt hij dat het tijd wordt dat de hogeschool eens goed kijkt naar haar ICT-voorzieningen. ‘N@Tschool kan de huidige technologie, en de manier waarop voornamelijk studenten daar nu mee omgaan, niet bijbenen. Vergelijk het met een oude auto. Je kunt er de nieuwste onderdelen in zetten, maar het is en blijft een oude auto. Bovendien moeten het leerproces van studenten en het werkproces van docenten centraal komen te staan, dat mis ik in onze huidige ICT.’

Een ingrijpende operatie dus, maar wat zou er op korte termijn al beter kunnen? ‘Wij hebben alleen in het eerste jaar een presentatie gehad over het gebruik van N@Tschool’, vertelt student Selin. ‘Zo’n presentatie zou eigenlijk vaker moeten.’
Biemans vindt dat we elkaar moeten helpen. ‘Er zijn opleidingen waar het wel goed gaat. Als we elkaar dingen kunnen uitleggen, zou dat zeker helpen.’

En Caspar Ewals zegt dat er veel van de instituten zelf verwacht wordt als ze met N@Tschool werken. ‘Wij werken met key-users. Dat zijn docenten van de hogeschool die cursussen krijgen over het gebruik van N@Tschool. Het idee hierachter is dat zij hun kennis overdragen aan docenten en studenten van hun opleiding. Ook zijn ze een aanspreekpunt voor vragen. Wij verwachten als ICT-afdeling dus veel van hen, maar de inzet van deze key-users werkt nog niet overal naar behoren. We mogen ons als dienst echter wel kritisch afvragen of deze manier van ondersteunen goed genoeg is.’

Femke Radder

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

11 Responses to ‘N@Tschool moet onder de loep’

  1. Na drie jaar ellende met N@tschool heb ik de hoop op verbetering opgegeven.
    Weg met die troep.

  2. De vernieuwde versie is nog onoverzichtelijker dan de vorige. Hij zou gebruiksvriendelijker moeten zijn maar dat zie ik nergens in de ‘revamp’ terug. Ik moet nu bij het uploaden van documenten de meest irritante capriolen uithalen. Bovendien is er op dit moment ook nog geen ondersteuning voor Excel bestanden. Beetje knullig als je voor het vak Mediaplanning een mediavoorstel in moet leveren. Tot slot zou de ‘revamp’ gericht zijn op smartphones en tablets. Nu gebruik ik hoofdzakelijk Safari op mijn iPhone en iPad maar het is een ramp.

  3. Het is niet alleen N@tschool. De verdere faciliteiten op Academieplein zijn ook dramatisch. Het duurt 10 minuten vanaf het aanzetten om in te loggen op een gemiddelde pc. Het lijkt wel alsof er veels te grote images van het besturingssysteem worden geladen via het netwerk.
    Verder is er nu een betaalsysteem “beschikbaar” ter vervanging van de chipknip. Nu is het alleen maar mogelijk om je saldo via een of andere vage betaalsite met vage url op te zoeken.
    Die url heb ik maar toegevoegd op hint, want dat is de snelste manier om hint te gebruiken. Tenzij je de hogeschoolgids zoekt, want die wordt ieder jaar op een ander deel van de site geplaatst. Gelukkig hebben we dan nog Osiris waar je je in kunt schrijven voor tentamens, als je de code hebt kunnen vinden in de hogeschoolgids en ontcijferd hebt in welke periode je (her)tentamen valt. Tijdens de tentamens gebruiken ze T1t/m3 voor de tentamenperiodes en H1t/m4 voor de hertentamenperiodes. Op Osiris OP1t/m4 en zonder enige verdere vermelding van welk blok dat is. Een datum is misschien wel handiger. Gelukkig krijg je bevestiging via het geweldig beperkte webmail systeem. Mails blijven gewoon hangen als de mailbox van de ontvanger vol zit. Je krijgt niet eens een melding. Altijd handig als je wat in moet leveren.

    Nee, maar Blackboard is Amerikaans…werkt al jaren prima voor de TU’s die veel meer studenten hebben. Moet je wel de kennis hebben om ten minste in te zien dat de spaghetti van Osiris, N@tschool, Novell, Praktijklink, Wallet en Hint gewoon niet samen werkt. Dikke respect voor de gasten die dat werkend proberen te houden, maar overduidelijk weer een probleem dankzij een beslissing van bovenaf. Maar N@tschool is Nederlands….als dat een tie-breaker was moet iemand toch echt even zelf gebruik maken van het systeem, want de overige voordelen zijn ver te zoeken. Kun je nagaan wat een vertraging dit totaal oplevert bij studenten, leraren en decanen. Misschien eens wat rondkijken bij andere instanties, want op het Albeda kon je 10 jaar geleden met je schoolpas betalen en de TU draait ook al jaren op Blackboard. En een verouderd systeem is wel een bewezen systeem! Grote bijlages zoals filmpjes uploaden kon vroeger ook al, maar dan moet er wel genoeg opslagcapaciteit zijn aan de andere kant. Op Blackboard kun je hele colleges bekijken en op Hint is het al lastig om te bekijken welk college je waar hebt.

    Iemand weleens iets geprint?….ik hou maar op. Je krijgt nu tenminste je geld terug als tegoed als er weer eens niets uit rolt.

  4. Er staat een paar keer een spelfout in dit document… De naam is Cr@pSchool, geen N@tSchool.

  5. Ik wil een keer via de telefoon inloggen. Gewoon via Safari op mijn iPhone. Het werkt voor geen meter.

  6. Cr@pschool inderdaad. Wat ik nog schrikbarend vind is dat nu pas hier over nagedacht wordt. Natschool is een hopeloos systeem. Het werkt niet , de basis is verkeerd gelegd dus hierop bouwen en gaanderweg repareren is geen oplossing. Neem dat pijnlijk besluit aub weg ermee , goedkope alternatieven zijn er zeker. Vrachtwagens in het kwadraat aan bedankjes voor degene die dit waardeloze systeem uitfaseert.

  7. “In de beginjaren werkte het vaak niet naar behoren” Sinds dit jaar werken bij bij EAS ook via N@tschool. Het werkt op dit moment nog steeds slecht. Het is omslachtig en docenten moet 1 voor 1 de bestanden uploaden. Vorig jaar werd er met de netwerkschijf gewerkt docenten konden in 1x een hele map kopieren. Dit jaar nemen meerdere docenten al niet eens de moeite om alle oefentoetsen op n@tschool te uploaden omdat het zo omslachtig is. Dus het onderwijs is er in feite alleen maar slechter door geworden ipv beter. En dan maar nog niet te spreken over die geweldig vlotte laadtijd van n@tschool kuch kuch

  8. Klopt, en je kon ook met een eigen ftp-programma op de netwerkschijf zodat je niet via hint naar je bestanden hoefde. Dat was ideaal, want ook die pagina faalde regelmatig. Zo was het soms knap lastig om via die site je werk in de inlevermap te gooien, want die laadde gewoon niet.

    Had ik al verteld dat de frisdrankautomaten op het RDM al sinds invoering van het nieuwe betaalsysteem buiten werking zijn? Kan wel blijven zeuren op N@tschool, maar volgens mij hebben de problemen een diepere aard.

  9. FTP + WWW > N@tschool.
    Drankje halen uit de automaat vergt allerlei adminikul, dompelaar en theezakjes mee dus.
    En ‘t opstarten in de lokalen: Altijd mijn eigen laptop, anders ben ik zo elke les 10 min. kwijt.
    Automatisch licht dat uitgaat als je niet beweegt.
    Sourcecode van opdracht mailen: Loopt vast in security.
    Ach, ik werk 42 jaar in de IT en het is nog nooit anders geweest.
    Op de een of andere manier spreekt eenvoud niet aan…
    Maar lesgeven blijft desondanks enorm leuk om te doen!

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top