Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
29 maart 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Blog Bas: Stop met het financieren van bijzonder onderwijs

Gepubliceerd: 27 September 2016 • Leestijd: 1 minuten en 34 seconden • Bas Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Deze maand deel ik mijn blog met Tim Hofman van BNN. Niet dat ik dat met hem overlegd heb, maar in deze blog sta ik stil bij een recente aflevering van zijn YouTube-programma: #BOOS. Een aflevering over het bijzonder onderwijs.

Bas Koedood, Blogger

In #BOOS helpt Hofman jongeren die met een probleem kampen. Hij omschrijft zichzelf als ‘de rijdende rechter voor jongeren’. Via zijn kanaal lost hij problemen op via een in-your-face-methode: met een volledige cameraploeg, confetti en een hoop oneliners probeert hij een probleem op humoristische wijze op te lossen.

Vaak zijn de thema’s slechts vermakelijk: een kapotte telefoon in Walibi, een niet meer werkende Playstation 4. De aanpak van Hofman maakt #BOOS het kijken waard, niet zozeer de problemen zelf. Een aantal weken geleden stond hij stil bij het verhaal van Floor. Zij werd geweigerd op het christelijke Hoornbeeck College, omdat zij zelf niet christelijk is. Floor wilde graag naar deze mbo-opleiding, was bereid zich aan te passen aan de christelijke normen en waarden en mee te doen met alle religieuze zaken (bijvoorbeeld bijbel lezen en psalmen zingen). Toch werd ze geweigerd.

Volgens Hofman is dat discriminatie. Immers, in artikel 1 van de Grondwet staat dat je niet mag discrimineren op basis van geslacht, ras of religieuze overtuiging. Het Hoornbeeck College beroept zich echter op de Wet gelijke behandeling, waar een uitzondering staat voor bijzondere scholen. Zij mogen vanuit de wet dus leerlingen weigeren wanneer zij niet de juiste of geen religie aanhangen.

Hofmans filmpje heeft veel aandacht gekregen de afgelopen weken. Er volgde kritiek op de bijzondere scholen: ze worden immers wel gefinancierd met overheidsgeld. In zijn televisieprogramma Zondag met Lubach stelde Arjen Lubach zelfs dat het tijd werd om het bijzonder onderwijs af te schaffen. Hij vond dat wanneer de overheid betaalt, de overheid ook bepaalt.

Het afschaffen van het bijzonder onderwijs lijkt me een brug te ver, maar de opmerking ‘wie betaalt, bepaalt’ heeft me geïnteresseerd. Is het nog van deze tijd dat de overheid het bijzonder onderwijs financiert? Het is niet voor niets dat kerk en staat al geruime tijd gescheiden zijn. Hoe terecht is het dan dat de overheid nog betaalt? En áls de overheid betaalt, hoort de school dan niet gewoon alle leerlingen aan te nemen die naar die school willen? Het voelt voor mij te dubbel dat ze én geld ontvangen én zelf (ongecontroleerd) beleid mogen voeren. En daar word ik best een beetje #BOOS van.

Foto: Levien Willemse

Bas Koedood is vierdejaars lerarenopleiding maatschappijleer en net afgestudeerd aan de lerarenopleiding geschiedenis. Hij is artistiek leider en regisseur bij theatergezelschapShadowProductions.
Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een wekelijkse update.

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

11 Responses to Blog Bas: Stop met het financieren van bijzonder onderwijs

  1. Het is niet helemaal ongecontroleerd, hoor. Eindtermen, exameneisen, wettelijke voorschriften: ook bijzondere scholen staan niet buiten de wet en buiten de controlemechanismen van de overheid. Niettemin ben ik ook van mening dat alle onderwijs openbaar zou moeten zijn. Dé plek waar verschillende levensovertuigingen elkaar nog kunnen ontmoeten en begrip voor elkaar kunnen leren opbrengen.
    Juist in deze tijd waarin iedereen zich digitaal lijkt op te sluiten in Facebook- en Twittergroepen.

  2. Volmondig eens met Bart, alleen overheidsgeld naar openbaar onderwijs.

    Paul, lid CMR

  3. Bizar inderdaad ja… Volgens mij betaalt iedereen (die werkt in ieder geval) mee aan het openbaar onderwijs. Naar mijn mening zou dat dan ook moeten kunnen betekenen dat iedereen op door de overheid betaalde onderwijsinstellingen terecht kan. Nu kun je je afvragen wat maakt dat er mensen zijn die voor een school kiezen van het de ene religie, terwijl zij zelf een andere religie aanhangen (een mooi voorbeeld vind ik altijd dat er in Rotterdam-Zuid Islamitische, Hindoeïstische, etc. ouders zijn die kiezen voor een Katholieke school), maar de keus zou vrij moeten zijn!

  4. Toen ik begon met lezen van dit stuk dacht ik dat het ging om onderwijs voor leerlingen met een beperking. Toen ik verder ging bleek het te gaan over Religious onderwijs. Waarin de onderwijs instelling juist een grote fout maakt in zijn kijk naar de wet. Het boven genoemde “artikel 1: van de Grondwet staat dat je niet mag discrimineren op basis van geslacht, ras of religieuze overtuiging.” is belangrijker dan de uitleg van “Wet gelijke behandeling” Deze wet is juist bedoeld voor de bescherming van de studenten(met name met een functie beperking), niet als bescherming van de opleiding. (Deze overtreden de opleiding dus ook).

    Ik moet wel bekennen ik ben zelf een tegenstander van scholen met een religious achtergrond.

  5. @Florian,
    Onderwijs voor leerlingen met een beperking heet speciaal onderwijs. De termen lijken inderdaad op elkaar en ik snap je eerste verwarring.

  6. Je kunt het natuurlijk ook omkeren, de ouders van de leerlingen die op deze scholen zitten betalen ook belasting. Die scholen krijgen dezelfde subsidie. Dus wat is het probleem? Mooi toch dat we die vrijheid hebben hier in Nederland…

  7. @CdE: Maar juist die ‘vrijheid’ die jij aanstipt is er niet, of alleen voor bijzonder onderwijs. Ouders van leerlingen op bijzonder scholen betalen evenveel belasting als ouders van leerlingen op reguliere scholen. De scholen krijgen allebei dezelfde subsidie. Dan is het toch absurd dat het bijzonder onderwijs vervolgens zelf haar ‘spelregels’ mag betalen en zich zelfs niet aan een artikel uit de grondwet te hoeven houden? Of iedereen krijgt dezelfde behandeling, of ze moeten lekker hun eigen financiën regelen…

  8. Denken als ieder moet denken zoals ik anders mag het niet is gevaarlijk. Is eerder in de geschiedenis voor gekomen. Is ook betuttelend. Je bent Kim niet.
    De mensen betalen ook belasting, en hebben ook recht op voorzieningen.

  9. @a Niemand zegt dat je moet denken als anderen. En ze betalen inderdaad belasting dus hebben recht op voorzieningen, die worden ze geboden in de vorm van openbare basisscholen. Iedereen kan daar naartoe, geen probleem! Makkelijk toch?

    Maar wat hier aan de hand is, is iets compleet anders. Namelijk: iedereen betaald belasting, waarvan een religieuze school wordt gesticht. Dat is al krom naar mijn idee, want scheiding tussen kerk en staat, maar soit. Vervolgens gaan deze docenten, die betaald worden van belastinggeld, beslissen wie er wel en niet op de school mogen komen. Dat is toch van de zotte? Ik betaal indirect hun salaris, maar mag daar geen onderwijs volgen omdat ik niet dezelfde ideologie aanhoud! Een soortgelijke situatie is de aanleiding geweest van een onafhankelijkheidsoorlog in een kolonie, wellicht heb je er wel eens van gehoord, de VS? “No taxation without representation”

  10. K, ik schrijf de mensen waarvan de kinderen naar deze scholen gaan betalen belasting dat naar deze scholen gaat om het salaris te betalen. Jij niet. Deze scholen staan ook bovenaan in de keuzegids.

  11. Scholen zouden net als in Finland georganiseerd moeten zijn. Iedereen gaat naar school in zijn eigen buurt. Rijk of arm, je krijgt de zelfde kansen. Geen privé scholen en geen bijzonder onderwijs. Als kinderen, rijk, arm, christelijk, hindoe of moslim bij elkaar in de klas zitten zullen ze vriendschappen sluiten en zo met meer respect voor elkaar opgroeien wat de samenleving goed zal doen. Dus wat mij betreft alleen openbare scholen, evt. met een uurtje wereldgodsdiensten per week.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top