Blog Corstin: De wereld beweegt
Blog van CorstinGepubliceerd: 2 days ago
Het gaat om de eerste indruk. Dat weet iedereen. Kan het nadelig voor jou als student zijn als een docent een slechte indruk van jou heeft?
Gun jij iemand die een goede indruk op jou heeft gemaakt meer dan iemand die een slechte indruk maakte?
Ik denk dat het je kan helpen als je weet hoe je hiermee moet omgaan en zelfs handig gebruik van weet te maken. Het Halo-effect heet dat. Even opletten dus!
Met de eerste indruk creëren wij een beeld van een persoon. Of het beeld terecht is, laat ik nu even in het midden. Wanneer het jou lukt een positief beeld te creëren, heb je daar veel voordeel van, dat komt door het Halo-effect: positieve bijwerkingen van de eerste goede indruk. Een goede eerste indruk in combinatie met het Halo-effect zorgt voor een positief beeld dat iemand van jou krijgt. Wanneer je een goede prestatie levert en dus een goede indruk wekt bij een ander, wordt onbewust gedacht dat je ook goed presteert bij andere zaken. Het Halo-effect is dus eigenlijk een positief vooroordeel.
Wat heb ik daaraan als student?
Door ervoor te zorgen dat docenten, slc’ers, examencommissieleden en andere belangrijke mensen in de organisatie een goed beeld van jou krijgen, kan je profiteren van het Halo-effect. Het belangrijkste is: het kost je niks! Omdat mensen veel meer subjectieve beslissingen nemen dan objectieve, maken wij nogal wat inschattingsfouten. Een ontzettend luie student die één goede opmerking maakt, kan maximaal profiteren van het Halo-effect.
Bestaat ook het tegenovergestelde?
Ja, dit heet het Horn-effect. Dit is gewoon jammer. Zeker als je intentie goed is, maar de uitwerking niet gelijk is aan je intentie. Bij het Horn-effect ervaar je de negatieve effecten van het subjectief beoordelen van mensen. Het is niet meteen man overboord, je zal met wat meer inzet je indruk kunnen veranderen in iets positiefs. Denk maar eens na: als je iemand in het begin niet mocht en later bleek het een toffe gast te zijn, dan heb je je eerste negatieve indruk omgezet in een positieve. Je kunt je afvragen: wat heeft de ander gedaan om dat beeld te veranderen? Waarschijnlijk moet je iets vergelijksbaars doen. Ik hoop dus dat je de ander niet erg hebt laten zweten.
Hoe kun je dus docenten manipuleren?
Mijn advies is om in het begin goed je best te doen. Mensen die zien dat jij goed gemotiveerd bent, beoordelen jou positief. Wanneer je dit beeld hebt gecreëerd is het kassa. Als je dan later in de lessen, projecten of consultancyuren af en toe een goede opmerking blijft maken, dan blijft de indruk leven. Het is geen garantie tot succes, maar het kan je helpen!
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Zo ken ik Quincy weer.
Interessant stuk!
Interessant om deze theorie vanuit een andere invalshoek ingezet te zien. Docenten worden getraind om te gaan met valkuilen als Halo- en Horn-effect. Zo is de boel weer in balans…
Quin, heerlijk om je zo ondernemend te zien. Je doet de dingen die je leuk vind en inspireert daarmee niet alleen je medestudenten maar ook menig collega-docent. Ga vooral zo door. Ik ben trots op je!
Beste Quincy,
Hier nog wat aanvullende tips voor het maken van een goede indruk bij docenten:
Zeg aan het begin van een cursus tegen de docent dat je dit altijd een heel moeilijk vak gevonden hebt en dat je er best tegenop ziet. De docent zal antwoorden dat je, zodra je iets niet begrijpt, het moet aangeven.
Maak daar bescheiden gebruik van: stel op cruciale momenten een adequate vraag (dat is best moeilijk, zowel het vinden van het cruciale moment als het bedenken van een adequate vraag; je moet daarvoor goed in de stof zitten). Knik bij het antwoord heftig (maar niet overdreven): je hebt het helemaal begrepen.
Nu komt er iets heel moeilijks: laat, terwijl de docent uitleg geeft, je mobieltje in je zak en laat je niet afleiden door andere studenten.
Neem bij groepswerk het voortouw, let erop dat er echt aan de opdracht gewerkt wordt en bedenk weer een adequate vraag, die je kunt stellen als de docent langs komt om te kijken hoe het gaat.
Verwerk in je vragen en opmerkingen soms iets uit de actualiteit. (Goed doseren; zorg dat je de actualiteit in grote lijnen bijhoudt.)
Zie je een mogelijkheid het een keer niet eens te zijn met iets wat de docent poneert, ga dan vooral de discussie aan. Zorg dat je goed beslagen ten ijs komt: vakkennis en kennis van de actualiteit zijn ook hier weer belangrijk.
Als je dit allemaal doet, kom je vanzelf zo goed in de stof te zitten, dat je een heel mooi cijfer haalt.
Vergeet niet na afloop van de cursus tegen de docent te zeggen dat je ontzettend veel gehad hebt aan de lessen: je was altijd slecht in het vak en had er eigenlijk een beetje een hekel aan, maar de lessen waren zo inspirerend dat je er nu plezier in hebt.
Je bezorgt daarmee de docent een moment dat hij/zij nooit meer vergeet. De docent zal jou ook niet meer vergeten.
Of je, door dit recept te volgen, een goede indruk maakt op je medestudenten kan ik niet helemaal inschatten.
Mocht je op een later moment gaan afzakken (je suggereert in je stukje dat dat dat de opzet is), bedenk dan wel dat de docent erg teleurgesteld kan zijn, zeker als pogingen om je er bovenop te helpen niets uithalen. Wil je een dergelijke diepe teleurstelling op je geweten hebben?
Hoe dan ook: veel succes gewenst bij het afronden van je studie en maak alles waar wat je beloofd hebt!
Maartje Fokkema
Quincy, wat leuk zo weer eens iets van je te horen. Nog steeds een van de toppers van FSM.
Bespeur ik bij Maartje Fokkema’s reactie wat de Engelsen “tongue in cheek” noemen?