Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
2 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Veel sites hogescholen vertellen ‘verkooppraatjes’

Gepubliceerd: 11 April 2016 • Leestijd: 1 minuten en 13 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

De voorlichting aan studiekiezers is erg rooskleurig en soms ronduit onjuist, waarschuwt het Interstedelijk Studenten Overleg. De studenten deden een steekproef onder de 45 grootste opleidingen.

‘Volgens peilingen van de laatste jaren werkt een groot deel van de Rotterdamse juristen in de juridische sector’, staat op de website van de rechtenopleiding aan de Erasmus Universiteit. ‘Maar afgestudeerden zijn ook populair in het bedrijfsleven en bij de overheid.’

55 procent
Het is niet onwaar, maar het klinkt wel erg positief. Uit de ‘studiebijsluiter’, elders op de website, blijkt dat slechts 55 procent van de juristen anderhalf jaar na afstuderen een baan op niveau heeft.

Zo’n studiebijsluiter is nergens te vinden op de website van de opleiding social work van hogeschool Saxion. De hogeschool vertelt studiekiezers dat ze met hun diploma onder meer kunnen werken ‘in de jeugdzorg, gehandicaptenzorg, reclassering of crisisopvang’. Maar nergens vermeldt Saxion dat slechts 33 procent van de afgestudeerden binnen anderhalf jaar een baan op niveau heeft gevonden.

De Hogeschool Rotterdam doet dat wel, en verwijst daarbij naar de arbeidsmarktcijfers uit de HBO-monitor van 2014.

Lang zoeken
Het verzwijgen van de arbeidsmarktgegevens is het ISO een doorn in het oog. Bij ruim een kwart van de bekeken opleidingen was de studiebijsluiter niet of alleen na lang zoeken te vinden. Te veel websites vertellen volgens het ISO ‘verkooppraatjes’.

Opleidingen moeten weliswaar goede voorlichting geven, maar hoeven de studiebijsluiter niet op hun website te zetten. Het ISO zou graag willen dat ze ertoe verplicht worden: ‘Er wordt veel tijd en moeite in gestoken, waarom zetten ze die bijsluiter niet allemaal op hun website?’, zegt voorzitter Linde de Nie.

Toetsen
Het idee achter de bijsluiter is dat aankomende studenten de marketingverhalen van opleidingen kunnen toetsen aan harde informatie.

Studiekiezers hebben tot 1 mei de tijd om zich voor een opleiding in het hoger onderwijs aan te melden. Daarna moeten ze meedoen aan studiekeuzeactiviteiten om erachter te komen of de opleiding echt iets voor hen is.

HOP, Bas Belleman & Profielen

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top