Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
25 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Lessen van de Keuzegids

Gepubliceerd: 14 November 2013 • Leestijd: 3 minuten en 24 seconden • Longread Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Welke lessen kunnen we trekken uit de Keuzegids van 2014? Waarom scoort elektrotechniek bijvoorbeeld zo goed en maritiem officier zo slecht?

Keuzegids 2014Onderwijsmanager Emile van der Logt van elektrotechniek is blij met de hoge score van zijn opleiding. Elektrotechniek  zit sinds zes jaar in de lift, en doet het elk jaar  weer iets beter in de Keuzegids. Onderwijsmanager Alco Weeke van marof (maritiem officier) ‘baalt juist als een stekker’, want  zijn opleiding duikelde twintig punten. Vorig jaar stond marof nog met tachtig punten derde in de Keuzegidsranking van de HR-opleidingen. Dit jaar waren  daar zestig van over en dat betekende een 25e plaats. Welke lessen trekken we hieruit?

LES 1: Het begint met ambitie
Na zes jaar klimmen in de Keuzegids zijn we gewend aan de goede prestaties van elektrotechniek, maar nog niet zo lang geleden stond de opleiding onderaan de ranking van Nederlandse elektro-opleidingen. Als startpunt van de verbeterslag beschouwt Van de Logt de volgende uitspraak van  een van de docenten in 2005: ‘Op verjaardagsfeestjes moet ik steeds  weer vertellen dat onze opleiding op de zestiende  en laatste plaats staat. Dat wil ik niet meer. Ik wil  vertellen dat we op één staan.’

‘Eigenlijk is dat onze visie’, aldus Van de Logt die  met de tweede plek dus nog niet het hoogste heeft  bereikt. Verdere verbetering hoopt hij te realiseren  door ‘het rendement uit te pluizen’. ‘Het aantal studenten dat binnen vijf jaar een diploma haalt, is  nog te laag. Daarvoor krijgen we in de Keuzegids  een min. Het komt waarschijnlijk omdat wij onze projecten heel leuk maken waardoor studenten er  veel tijd in stoppen. We moeten er beter op gaan  letten dat ze die ook op tijd afronden.’

LES 2: Docentbetrokkenheid
Het is een open deur, maar Van de Logt noemt  het  toch  nog  maar  een  keer:  de  betrokkenheid  van docenten bij de studenten is steeds het uitgangspunt. En kijkende naar de score in de Keuzegids loont die inzet. ‘Oók wij willen dat cijfers  niet te laat zijn en ook wij willen dat er voor studenten altijd een aanspreekpunt is. In ons team is  dat een vanzelfsprekendheid. Ook nieuwe docenten leven en werken daarnaar.’

LES 3: Stagebegeleiding verbeteren
Stages vormen zowel in gewicht van studiepunten als beleving door de student een kernonderdeel van de hbo-studie. Investeer als opleiding in  stagebegeleiding en je krijgt het terug in studenttevredenheid, blijkt bij elektrotechniek. ‘In de Nationale  Studentenenquête  (een  belangrijke  bron  voor de Keuzegidscijfers, red.) kregen we daarvoor vorig jaar een 3,4 op een schaal van 5,0, ons  laagste  cijfer.  We  hebben  toen  onze  stagehandleiding duidelijker gemaakt en de begeleiding geïntensiveerd. Studenten worden nu tweemaal op  de stageplek bezocht, de eerste keer binnen een maand na de start, de tweede keer aan het einde  van  de  stage.  Dat  kost  flink  wat  tijd,  maar  het  levert bij de studenten én bedrijven veel positieve  reacties op. Ook kijken we het stageverslag sneller na. Ons NSE-cijfer hiervoor is nu een 4,1.’

LES 4: Let op bij groei en organisatieveranderingen
Groei is goed – dat idee zit in de westerse mindset verankerd, maar in het onderwijs gaat deze wetmatigheid  niet  altijd  op.  Dat  heeft marof-opleidingsmanager Alco Weeke ervaren. ‘We hebben vorig jaar een behoorlijke groei doorgemaakt en  het bleek moeilijk om klein te blijven als je groot  wordt. We kenden altijd elke student bij naam, we  wisten wie wanneer en waar op stage was en die kleinschaligheid raakten we kwijt.  ‘Bovendien  hebben  organisatorische  problemen  ons parten gespeeld. Vorig jaar hebben we een  nieuw instituut opgetuigd: de RMU (Rotterdam  Mainport  University),  en  hebben  we  de  slechtscorende  opleiding  scheepsbouwkunde  van  Inholland overgenomen. Dat zorgde voor problemen met de roosters en de ICT-voorzieningen en  ja, daar worden studenten chagrijnig van.

‘Daar  kwam  bij  dat  ik  zelf  een  soort  gespleten  persoonlijkheid  kreeg  doordat  ik  directeur  van  de RMU werd, opleidingsmanager van de marof bleef en dat als interimmer ook van scheepsbouwkunde werd. En juist omdat die opleiding  het niet goed deed, ging veel van mijn aandacht  daarheen. Ons instituut heeft inmiddels nog maar  één  directeur,  Maarten  van  Ogtrop,  en  ik  verwacht dat we in januari een nieuwe opleidingsmanager scheepsbouw hebben. Dan kan ik me  weer volledig richten op de marof en verwacht ik  dat studenten in rap tempo weer tevreden gaan  worden, want dit is mijn eer te na.’

LES 5: Toets en herkansing in één periode
Ook organisatorisch hebben Weeke en zijn team het een en ander aangepast. ‘De lessen zijn kleinschaliger, de studiebelasting is beter gespreid en  de periodes zijn strakker georganiseerd. We geven  twee weken les en meteen daarna volgen de toets  én de eventuele herkansing. Vorig jaar waren de  herkansingen  in  de  volgende  periode  waardoor  er bij veel studenten meteen studievertraging ontstond. Samen met de rooster- en ICT-problemen  was dat het grootste euvel.’

Olmo Linthorst, Dorine van Namen,  Jos van Nierop

Keuzegids cijfers 2014

 

 

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top