Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
19 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Allochtonen stoppen vaker met lerarenopleiding

Gepubliceerd: 8 April 2009 • Leestijd: 0 minuten en 32 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Allochtone jongeren die een lerarenopleiding voor het voortgezet onderwijs volgen, haken vaker af dan hun autochtone medestudenten. Ze hebben vaak de ambitie niet om de opleiding af te maken. Ook problemen met taal en conflicten thuis spelen een rol.

Het verschil is groot: 43 procent van de niet-westerse allochtone studenten stopt na ? jaar met zijn tweedegraads lerarenopleiding. Onder autochtone studenten is dat slechts 27 procent. De redenen zijn vaak dezelfde: veertig procent zegt een verkeerde studiekeuze te hebben gemaakt. Dertig procent stopte om de slechte kwaliteit van het onderwijs.


 Het verschil zit hem in de overige redenen. Allochtone stakers vinden vaker dat ze onvoldoende taalvaardigheid (11 tegen 2 procent) of ambitie hebben (22 versus 10 procent) om de opleiding af te maken. Daarnaast ontbreekt het allochtone studenten vaker aan steun van vrienden en familie (6 tegen 1 procent) en kunnen ze hun studie soms niet met hun andere taken combineren (10 tegen 2 procent). Het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt, dat opdracht gaf voor het onderzoek, raadt de opleidingen dan ook aan de mogelijkheden voor deeltijdstudie te verruimen. Ook de cultuur op de opleiding kan

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top