Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
6 december 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Alle instellingen top, maar hoe?

Gepubliceerd: 14 April 2010 • Leestijd: 1 minuten en 57 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Harvard aan de Amstel of Cambridge aan de Maas? Daar moeten we niet naar streven, vindt de commissie-Veerman. Universiteiten en hogescholen moeten allemaal ergens in uitblinken. 'Dat wordt nog een lastige klus.'

De commissie kiest er 'doelbewust niet voor om in Nederland één of twee instellingen te stimuleren de absolute top te bereiken', aldus het rapport. 'In plaats van te streven naar één of twee topuniversiteiten krijgen vakgebieden en opleidingen binnen universiteiten de kans te excelleren.'

Hogescholen moeten kiezen
Nederlandse universiteiten kunnen maar beter de taken verdelen, vindt de commissie. Nu verspillen ze hun krachten door allemaal hetzelfde te willen doen. Volgens Veerman moeten ze elkaar de ruimte gunnen en beter afspreken wie op welke terreinen mag uitblinken. Dat geldt ook voor hogescholen. Zij moeten vooral in hun toegepaste onderzoek niet allemaal hetzelfde willen doen, maar een aantal zwaartepunten creëren en kiezen op welke terreinen zij willen excelleren.

Het liberale adagium ‘laat duizend bloemen bloeien’ gaat dus overboord. Uit het rapport rijst het beeld dat Nederland misschien maar één universiteit en één hogeschool nodig heeft, met vestigingen door het hele land. Die gedachte kun je zelfs optillen naar Europees niveau. 'Bij deze profilering kan voor sommige disciplines wellicht aansluiting worden gezocht bij een vorm van Europese taakverdeling', speculeert de commissie.

Financieringsstelsel op de helling
Wil hier iets van terechtkomen, dan moet het financieringsstelsel van het hoger onderwijs op de helling, vindt de commissie. Als het geld vooral de student volgt, dan zullen instellingen blijven proberen studenten te werven – ten koste van andere instellingen. De financiering zou daarom meer moeten afhangen van de missie van de instellingen, met ‘verantwoording achteraf’ om de bureaucratie in te perken.

Veel preciezer dan dit wordt de commissie niet. De richting is duidelijk, maar de uitwerking zal niet meevallen. Wat doe je bijvoorbeeld met de rechten- en economieopleidingen in Nederland? Er moet heel wat gebeuren wil een universiteit of hogeschool zijn eigen grote opleidingen sluiten ten gunste van andere instellingen.

De vraag is ook wat een profiel is. Liggen de profielen te dicht bij elkaar als de ene juridische faculteit zich specialiseert in gemeentelijk bestuursrecht en de andere in provinciaal bestuursrecht? Heeft vrijetijdsmanagement ook een eigen profiel of is dit juist een voorbeeld van de wildgroei aan opleidingen?

'Richtinggevend'
De commissie pretendeert niet alle antwoorden te hebben en wil vooral ‘richtinggevend’ zijn. Het wordt nog een 'lastige klus om het uit te werken', zoals Sijbolt Noorda van universiteitenvereniging VSNU opmerkte bij de presentatie van het rapport.

Commissielid Ron Bormans, tevens voorzitter van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, ziet de dilemma’s zelf ook. 'Als de HAN een keuze maakt voor ondernemerschap, is dat dan een legitiem profiel? Ik vind van wel, maar hoe bepaal je dat als straks de bekostiging ervan afhangt? En als het profiel meer moet zijn dan bellenblazerij, wie gaat dan controleren of wij het waar maken? En hoe?' Maar hoe moeilijk het ook is, het lijkt hem een goed idee de nadruk te verschuiven van kwantiteit naar kwaliteit.

HOP, Bas Belleman
Foto: Global Collection / Flickr

 

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top