Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
3 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

‘Everybody is selling everything to anybody’

Gepubliceerd: 29 March 2010 • Leestijd: 2 minuten en 18 seconden • Interview Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Oude reclame is net zoiets als oude politiek: het is aan revisie toe. Er zijn nieuwe technologieën als printing on demand en e-books en nieuwe toepassingen als social communities. De advertentie- en communicatie-industrie moeten zich aanpassen aan veranderende omstandigheden.

Naam : Marc Schwieger
Werk : eigenaar communicatiebureau
Op de HR: research fellow lectoraat Communication in a digital age

‘Laat ik ter illustratie van de veranderde werkelijkheid een voorbeeld geven’, zegt Schwieger. ‘Whiskas wil reclame maken voor kattenvoeding. Voorheen kreeg een reclamebureau de opdracht een serie advertenties voor de bladen en een commercial voor tv te maken. De onderneming bepaalde het moment van adverteren en de manier waarop de boodschap tot ons kwam. Wat er nu, ook, gebeurt is dat een dame uit, zeg, Chicago een grappig filmpje van haar kat op YouTube zet. Dat filmpje wordt een hit. De dame uit Chicago wordt vervolgens benaderd door Whiskas met de vraag of zij, tegen betaling, een advertentie voor kattenvoeding aan haar filmpje wil koppelen. De creativiteit van een reclamebureau kan vaak niet op tegen de meest hilarische momenten uit het dagelijks leven en daar zit voor veel traditionele reclamejongens echt wel een beetje pijn. Creatiever zijn dan anderen, dat was hun business en dat monopolie is nu niet meer van hen.

‘Een ander voorbeeld: jij plaatst foto’s van je skivakantie op je Facebook-account, maar ook foto’s van een bepaald merk zonnebril en van het hotel waarin je zo prettig hebt overnacht. Van de zonnebrillenfabrikant of het hotel krijg je een kleine fee als een van jouw Facebookvrienden ook zo’n zonnebril of hotelovernachting koopt: everybody is selling everything to anybody. Dit heeft consequenties voor je persoonlijke levenssfeer want je krijgt een economisch belang bij je sociale relaties, maar het heeft natuurlijk ook gevolgen voor de advertentie-industrie, die geen keus heeft dan zich aan te passen aan veranderende omstandigheden. En dit heeft weer consequenties voor het vak van grafisch vormgever.

‘Ik ga daarover de komende tijd met studenten in gesprek met een mix aan theorie en praktijk, alhoewel er nog niet veel theorievorming over dit thema is. Ik ga ook veel luisteren, want deze digital natives komen soms met heel verrassende ideeën. Onlangs kregen ze de opdracht: welke vorm van offline shopping is interessant voor online shopping? Een van de studenten bedacht een touchscreen tafel voor Starbucks. Online shoppen, terwijl je met je vrienden koffie drinkt in een Starbucks café. Ik weet niet of het praktisch haalbaar is, maar vernieuwend is zo’n idee in ieder geval wel.’

Dorine van Namen

Het lectoraat Communication in a digital age is gericht op alle designopleidingen van de WdKA en het Piet Zwart Instituut: grafisch, audiovisueel, advertising en media.

Research fellow Marc Schwieger
Elk jaar nodigt het Piet Zwart Instituut twee research fellows uit, elk voor een periode van vijf maanden. Deze fellows zijn werkzaam in de wereld van communicatie, uitgeven en vormgeving, doen onderzoek naar nieuwe ontwikkelingen op hun werkterrein en geven les aan bachelors van de WdKA en masters van het Piet Zwart Instituut. Daarnaast doen ze klassiek onderzoek. Marc Schwieger is zo’n research fellow. Hij onderzoekt de invloed van consumenten, sociale netwerken en consumentenportals als Iens.nl en Yelp.com op de advertentie- en communicatiebusiness. Hij stelt dat de advertentiemarkt net zo ingrijpend door nieuwe media wordt beïnvloed als de muziek- en filmindustrie. Schwieger heeft een eigen communicatiebureau, Undschwieger, en is de belangrijkste auteur van het blog Inspirationsgesellschaft.

Op 12 en 13 april spreekt Marc Schwieger op een internationale conferentie over virale communicatie. Naast Schwieger spreken o.a. Bill Wasik, senior editor van Harpers en uitvinder van flashmobs, en Douglas Rushkoff, schrijver van het boek Media Virus. Meer info op www.viralcommunication.nl

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top