Ga direct naar inhoud
16 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Just another week of travelling

Gepubliceerd: 17 June 2010 • Leestijd: 3 minuten en 48 seconden • Onze man in Texas Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Erik Kleyweg (derdejaars commerciële economie aan de Hogeschool Rotterdam) doet zijn minor aan de Angelo State University in Texas, USA. Maar erna – nu –reist hij met studiegenote Dionne door de States.

Waar was ik gebleven? Ohja, zwemmen met dolfijnen… HET hoogtepunt van de week! Die dinsdag wist ik al dat het moeilijk werd om het te overtreffen, om iets te doen of mee te maken wat nóg leuker was en nóg bijzonderder. We hebben ons best gedaan & het is net niet gelukt!

San Francisco, dé stad
Woensdag hebben we het kleine Redwood City achter ons gelaten en zijn we naar het grote San Francisco gereden. Het zou voor mij DE stad moeten zijn en stond wat dat betreft ook zeker op mijn nummer 1. San Fran wordt gekenmerkt door de vele industrie die de stad kent. De voorsteden en –wijken van San Fran staan vol met industrie wat niet echt een mooi beeld geeft. Eenmaal aangekomen bij het hotel (wat in de Bay area lag) zijn we via de kustlijn naar Fishermans Warf gelopen. Fishermans Warf is een toeristische plek waar vroeger de vissersmannen de vangst binnen brachten en voor het eten op de plank zorgden. Nu staat het bol van de toeristische winkeltjes en een aantal straatmuzikanten / -entertainers. Fishermans Warf was de eerste opstapplaats voor de Hop-on, Hop-of bus en we hebben dan ook braaf 1 hele ronde in de bus gezeten. Nu hadden we al een kleine preview van de stad gehad en eerlijk gezegd viel het ons een beetje tegen. Het is een mooie stad met mooie gebouwen en leuke dingen om te zien, maar doordat de stad zo groot is, verliest het in mijn ogen een deel van zijn pracht en praal. Hoe dan ook, alles even snel gezien en onthouden waar we de volgende keer eruit wilden. Zo hebben we natuurlijk nog wat geshopt en zo waren we na een eerste vermoeiende dag thuis. Vroeg naar bed en de volgende morgen er weer vroeg uit want ik ben weer eens gaan hardlopen.

Hardlopen, heerlijk!
Het kwam goed uit dat Dionne ging skypen met het thuisfront, want dat gaf mij de mogelijkheid om lekker een kilometer of 6 langs de kust van SF te gaan hardlopen. Heerlijk!! Er waren onwijs veel mensen op pad en aan het hardlopen, dus ik kon me geregeld meten met iemand die net iets sneller of iets langzamer liep… De rest van de dag hebben we gevuld met het zien en bekijken van Fishermans Warf en Pier 39. Pier 39 staat bekend om de wilde zeeleeuwen die daar lekker liggen en zich van niks of niemand aantrekken. Er lagen wel zo’n 300 zeeleeuwen en het was echt bizar om zoveel wilde beesten in een grote stad als SF te zien liggen, leuk! Verder hebben we Chinatown, the Marketplace, Cityhall, Goldengate park and de Goldengate bridge gezien… Man wat een gave stad.. (toch wel ) Een andere reden waarom het zo’n gave stad is, is omdat er elke 10 seconde een andere, mooie Mini Cooper voorbij rijdt die me doet dromen en denken aan volgend jaar… Nog 1 jaartje wachten en flink sparen! We hebben de avond afgesloten met een dinertje op Fishermans Warf en we zijn teruggelopen via Crookedest Street. Dit is een straat die 1 blok beslaat en uit 8 haarspeldbochten bestaat. Dit stukje staat bekend om het stijle stuk van de straat. De straat kent dankzij de 8 haarspeldbochten maar een helling van 18%. Het is een eenrichtingsweg naar beneden. Naar boven kan niet, want daar is het gewoon te stijl en te klein voor….

Meest gevreesde gevangenis
Alcatraz is een eiland dat ongeveer 2 miles uit de kust van SF ligt en is natuurlijk bekend van de wereldberoemde en meest gevreesde gevangenis. Hier zijn we natuurlijk ook naartoe gegaan en het was echt erg gaaf om te zien, hoe er op zo’n klein eilandje een gevangenis staat. Nadat we met een boot zijn aangekomen op het eiland hebben we een rondleiding van ongeveer 90 minuten gekregen waarbij we het gehele eiland ‘hebben gehad’. Je loopt rond in een gevangenis die 60 jaar geleden door veel ‘schurken’ werd gevreesd, raar om je dat voor stellen. De bekendste man die er zijn tijd heeft gedaan is Al Capone, je kent hem wel … Je kunt je de verhalen die zich er hebben afgespeeld voorstellen, proeven, ruiken en zien. De celblokken A,B,C,D zien er net zo uit als het in Prison Break wordt vertoond. D-blok is isolatie met een erg kleine cel, weinig daglicht en slechte omstandigheden. B-blok werd ook wel Broadway genoemd en de plek waar de gevangen samen kwamen om gezamenlijk naar de eetzaal te gaan heette Times Square, dus zelfs in een gevangenis als Alcatraz is er nog plaats voor humor! De tour op het eiland en door de gevangenis heeft toch wel indruk op me gemaakt. Zeker als je beseft dat op dat kleine eilandje de meest gevreesde gevangenis heeft gestaan… Mooie herinnering, mooie foto’s, mooie verhalen, een raar gevoel en een indrukwekkend klein eilandje die nu huisvesting biedt aan de vele zeemeeuwen.

Reizen maakt moe
Alles wat ik over het reizen vertel klinkt fantastisch en is echt schitterend om mee te maken. 1 ding kan ik jullie wel vertellen en dat is dat reizen je moe maakt. Pff, elke dag dingen zien, doen, ervaren, lachen voor de foto, veel rijden en indrukken op doen. Het is absoluut de moeite waard maar af en toe een dagje niks doen is toch zeker niet verkeerd Dat hebben we nu dus ook weer gedaan. Zondag is de afspraak met een van de vrienden van onze hostmoms niet doorgegaan en hebben we besloten om lekker bij het zwembad te blijven, lekker te slapen, lezen, relaxen en energie bijtanken. Heerlijk zo’n dagje…

We zijn halverwege met onze reis!