Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
1 oktober 2022

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Meisjes krijgen afkeer van wiskunde aangeleerd

Gepubliceerd: 28 January 2010 • Leestijd: 1 minuten en 0 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Jonge meisjes krijgen hun weerstand tegen wiskunde deels aangeleerd van hun leraressen op de lagere school. Dat beweren Amerikaanse wetenschappers na onderzoek onder jongens en meisjes in groep drie en vier.

Waterflesje tijdens de Open dag van de TU Delft … (foto Muqub/Flickr)

 Weerstand voor wiskunde kan de prestaties van leerlingen remmen, menen onderzoekers van de University of Chicago, en daar hebben vooral meisjes last van. Maar waar komt hun angst vandaan? Wanneer gaan meisjes geloven dat ze minder goed zijn in wiskunde dan jongens?

 

Angst overdragen

Dat gebeurt zodra ze in groep drie en vier leren rekenen, stellen de onderzoekers in de Proceedings of the National Academy of Sciences. Als leraressen zelf bang zijn voor wiskunde, dragen ze hun angst over op de meisjes.

 

Cliché

Er is aanvankelijk geen verband tussen de opvattingen van de leerlingen en de wiskundeangst van de lerares. Maar in de klassen van leraressen met wiskundeangst gaan vooral meisjes geloven in het cliché dat jongens beter kunnen rekenen en meisjes beter kunnen lezen. Volgens onderzoekers komt dit doordat meisjes zich met hun juf identificeren, terwijl jongens mannelijke rolmodellen zoeken.

 

Opgedrongen

Als de leraressen geen last hadden van weerstand tegen wiskunde, dan geloofden meisjes minder vaak in het stereotype. Meisjes die het cliché geloofden, presteerden bovendien minder goed in wiskunde dan meisjes die zulke denkbeelden niet opgedrongen hadden gekregen.

 

Dit is gemeten in de klassen van zeventien leraressen in groep drie en vier van het Amerikaanse basisonderwijs. In totaal deden 65 meisjes en 52 jongens aan het onderzoek mee. Volgens de onderzoekers zouden leraressen in hun opleiding meer wiskunde moeten krijgen, omdat kennis van wiskunde de angst ervoor wegneemt.

 

HOP, Bas Belleman

Meisjes krijgen afkeer van wiskunde aangeleerd

Gepubliceerd: • Leestijd: 0 minuten en 59 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Jonge meisjes krijgen hun weerstand tegen wiskunde deels aangeleerd van hun leraressen op de lagere school. Dat beweren Amerikaanse wetenschappers na onderzoek onder jongens en meisjes in groep drie en vier.

Waterflesje tijdens de Open dag van de TU Delft … (foto Muqub/Flickr)

Weerstand voor wiskunde kan de prestaties van leerlingen remmen, menen onderzoekers van de University of Chicago, en daar hebben vooral meisjes last van. Maar waar komt hun angst vandaan? Wanneer gaan meisjes geloven dat ze minder goed zijn in wiskunde dan jongens?

Angst overdragen
D
at gebeurt zodra ze in groep drie en vier leren rekenen, stellen de onderzoekers in de Proceedings of the National Academy of Sciences. Als leraressen zelf bang zijn voor wiskunde, dragen ze hun angst over op de meisjes. 

Clich?em>
Er is aanvankelijk geen verband tussen de opvattingen van de leerlingen en de wiskundeangst van de lerares. Maar in de klassen van leraressen met wiskundeangst gaan vooral meisjes geloven in het clich?at jongens beter kunnen rekenen en meisjes beter kunnen lezen. Volgens onderzoekers komt dit doordat meisjes zich met hun juf identificeren, terwijl jongens mannelijke rolmodellen zoeken.

Opgedrongen
Als de leraressen geen last hadden van weerstand tegen wiskunde, dan geloofden meisjes minder vaak in het stereotype. Meisjes die het clich?eloofden, presteerden bovendien minder goed in wiskunde dan meisjes die zulke denkbeelden niet opgedrongen hadden gekregen. 

Dit is gemeten in de klassen van zeventien leraressen in groep drie en vier van het Amerikaanse basisonderwijs. In totaal deden 65 meisjes en 52 jongens aan het onderzoek mee. Volgens de onderzoekers zouden leraressen in hun opleiding meer wiskunde moeten krijgen, omdat kennis van wiskunde de angst ervoor wegneemt.

HOP, Bas Belleman

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de persoon spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top