Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
7 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

‘Al het werk is voor niets geweest’

Gepubliceerd: 21 April 2011 • Leestijd: 2 minuten en 30 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

‘We hebben onze Urban kunnen voorzien van wielen, maar we zijn erg teleurgesteld dat we niet hebben kunnen rijden met de Triga’, zegt de teammanager van HR-team Phidippides over de testdag van de Shell Eco-marathon. Verschillende hogescholen, universiteiten en middelbare scholen presenteerden dinsdag hun duurzame racevoertuigen op de AutoRAI.

Phidippides bestaat uit 22 studenten autotechniek die allemaal verantwoordelijk zijn voor een klein onderdeel van de racevoertuigen die ze maken. De één knutselt aan de elektromotor en de ander last een skelet van een voertuig aan elkaar. Drie dagen van acht tot acht heeft het de groep gekost om het voertuig Triga klaar te maken voor de testdag. Toch is het het HR-team niet gelukt om met het prototype Triga de baan op te gaan.

‘Daar zijn twee redenen voor’, legt teammanager Arie Klut uit terwijl hij een steeksleutel in de gereedschapsla legt. ‘Eerst ging het mis met onze tijdelijke elektromotor. We weten niet precies waarom deze het niet doet. We zijn de hele dag bezig geweest om het probleem op te lossen. Aan het einde van de dag begon de motor eindelijk te draaien en waren we klaar om te gaan rijden. Helaas werd toen de baan vervroegd gesloten door een crash van een ander team.’

Crash
De chauffeur van team Roses-4-Eco van het Gertrudiscollege in Roosendaal vloog tijdens haar rit uit de bocht. De organisatie nam het zekere voor het onzekere en vervoerde het slachtoffer naar het ziekenhuis. Het leek erop dat ze geen botbreuken of andere ernstige blessures had, maar toch besloot de organisatie om de baan voor andere testritten te sluiten. Behalve Phidippides konden vier andere teams ook niet starten. Het HR-team baalde en begon gelijk met het opruimen van de steeksleutels, elektronica-tangetjes en ander gereedschap.

‘Het is vooral zo zuur omdat we de afgelopen dagen hebben gewerkt aan een noodoplossing, speciaal voor de testdag: de motor die we gaan gebruiken op Shell Eco-marathon was niet af omdat er nog wat onderdelen misten. Daarom hebben we ervoor gekozen om er tijdelijk een andere motor in te zetten. Al dat werk is voor niets geweest’, zegt Arie teleurgesteld.

Skelet
Met de body van de Triga rijdt Hogeschool Rotterdam de marathon al vier jaar. Dit jaar wordt de motor van dit prototype vervangen. Vorig jaar was de motor van de groep licht genoeg om in het wiel gemonteerd te worden en had het voertuig een rendement van ongeveer 65%. Dit jaar wil het team een rendement van 95% halen en moet de motor nog een stuk lichter zijn.

Daarnaast bouwen ze ook nog een tweede voertuig: Quadriga. Het bijzondere daaraan is dat er twee rechtop zittende personen in passen. Daarom wordt Quadriga een Urban-concept genoemd: je kunt er zo mee door de stad rijden.

Gelukkig heeft Phidippides op de testdag wel goed kunnen werken aan deze Quadriga. Aan het skelet bevestigden ze tijdens de testdag de wielen. Terwijl een groepje elektrotechneuten zich afzonderde om te werken aan de motor van de Triga, testte de rest van de groep de stevigheid van de Quadriga op wielen. Lachend wordt de groep op gewicht ingedeeld. Eerst mag de fragiele coureur Jennifer van der Beek gaan zitten, daarna volgen de zwaardere heren. Dit lijkt het skelet van het voertuig prima aan te kunnen.

Zonder prijzen
Ondanks dat de twee voertuigen nog niet af zijn, tonen de aanwezige media, sponsors en toevallige voorbijgangers wel interesse in het werk van Phidippides. Toch valt het team vandaag niet in de prijzen. ‘Maar dat is niet zo gek’, roept Mick Veen. Hij heeft de achterwielophanging van Triga ontworpen en geïnstalleerd: ‘Ze hebben nog niets van ons kunnen zien.’

De publieksprijs voor het beste design gaat naar het zonne-energievoertuig van Hogeschool Zuyd in Heerlen en het Stedelijk Gymnasium uit Haarlem wint de duurzaamheidsprijs met hun totaal gerecyclede vierwieler. Maar niet getreurd: er zijn nog genoeg prijzen te winnen op de echte Shell Eco-marathon die van 23 tot en met 28 mei in het Duitse Lausitz plaatsvindt.

 Else Nugteren

 Meer over Phidippides in het zomernummer van Profielen.

 

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top