Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
7 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Vaker deurwaarder bij studieschuld

Gepubliceerd: 23 May 2011 • Leestijd: 0 minuten en 48 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Steeds vaker moet de overheid een deurwaarder inschakelen om voormalige studenten hun studieschuld te laten afbetalen. Bijna één op de zes schuldenaren krijgt wel eens een brief van een incassobureau.

Voor het derde jaar op rij stijgt het deel van de studieschulden waarvoor de Dienst Uitvoering Onderwijs een deurwaarder in de arm moet nemen: van dertien procent in 2007 naar zestien procent in 2010. Dit blijkt uit het digitale jaarverslag van de Dienst Uitvoering Onderwijs, dat zojuist is verschenen.
'Daar zitten ook slordige aflossers bij', zegt een woordvoerder. 'Als ze geen gebruik maken van automatische incasso, dan vergeten ze wel eens één of twee termijnen. Dat kan uitlopen op een brief van een incassobureau.'

Lage klanttevredenheid
Uit het jaarverslag blijkt verder dat de klanttevredenheid nog niet hoog genoeg is. DUO krijgt een 6,9 als rapportcijfer, terwijl de organisatie eigenlijk een zeven of hoger zou moeten scoren volgens de normen van het ministerie van OCW.
In 2009 haalde DUO (toen nog de IB-Groep) nipt de norm, maar vorig jaar waren met name de bellers iets minder tevreden. Ook waren er meer klachten dan in eerdere jaren, maar dat komt volgens DUO vooral doordat het aantal taken is toegenomen.

Toch presteert DUO volgens het verslag op vrijwel alle punten goed. Bijna iedereen krijgt binnen drie dagen antwoord op een e-mail. Ook hoeven de meeste studenten niet zo lang te wachten als ze de klantenservice bellen.

HOP, Bas Belleman

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top