Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
28 maart 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Afgestudeerd: Laura Suijkerbuijk en Monique Drent

Gepubliceerd: 7 May 2012 • Leestijd: 2 minuten en 10 seconden • Afgestudeerd Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Laura Suijkerbuijk en Monique Drent studeerden af met een 10. ‘Normaal gesproken studeer je af met een facilitair beleidsplan, maar wij wilden ons eigen onderzoeksonderwerp bepalen. En dat is gelukkig goed gelukt.’

Tot juli 2011: facility management
Nu: werkzaam bij FGB Facility Support en het ministerie van Binnenlandse Zaken

‘Wij wilden onderzoek doen’, vertellen Laura Suijkerbuijk en Monique Drenten ze kwamen daarvoor terecht bij onderzoeksbureau Cen­ter for People and Buildings (CfPB) dat opdracht­gever voor hun afstudeeronderzoek werd. ‘Bedrijven denken steeds strategischer na over de waarde van huisvesting in plaats van huisvesting alleen maar te zien als kostenpost. Door de juiste huisvesting en lo­catie kunnen instellingen zich onderscheiden. Een goed profiel werkt als een magneet die de juiste klanten en medewerkers aantrekt’, licht Monique toe. En Laura: ‘We onderzochten de relatie tussen organisatiewaarden – vernieuwend, dienstverlenend, klantgericht, flexibel, creatief en milieubewust bijvoorbeeld – huisvestingsam­bities en huisvestingsconcepten bij zes organisaties in de adviesbranche. De bedrijven verschilden in leeftijd, grootte en branche: een advocatenkantoor, een bureau voor organisatieadvies, een communicatie-, financieel, technisch en een huisvestingsadviesbureau. Het advo­catenkantoor was gesloten, privacy stond hoog in het vaandel. De directie vond het al heel wat dat ze tus­sen twee kantoren een glazen wand hadden geplaatst, weliswaar met folie beplakt. Het communicatieadviesbu­reau was juist weer heel open en gastvrij. Ze hebben hun pand ingericht als een miniatuurstad met een kerk en een plein waar de vergaderruimte op was gebouwd. Bij binnenkomst van het huisvestingsadviesbureau loop je meteen de bar binnen waar klanten kunnen lunchen met personeel en leidinggevenden. Bij de opening van het pand kregen klanten symbolisch een sleutel als ca­deautje en een rondleiding door de wijk. Een waarde als klantvriendelijkheid kun je ook laten zien door de ma­nier waarop je met parkeerplaatsen omgaat: de plaatsen het dichtst bij de entree zijn niet voor de directie, maar voor klanten.’

Onderzoek is moeilijk
Laura en Monique vonden het doen van onderzoek ‘su­perleuk maar het opzetten ervan wel heel moeilijk’. Mo­nique: ‘Daar word je op school niet echt op voorbereid. Hoe zet je een onderzoek op, hoe baken je het af – we konden niet ophouden met schrijven omdat we alles be­langrijk vonden. Dat leer je niet op school, dus hoe doe je dat? Gelukkig werden we extern begeleid door CfPB waar we allebei na ons afstuderen nog drie maanden konden blijven werken.’

Een 10
Hebben die 10 en de Scriptieprijs jullie geholpen bij het vinden van een baan? Laura: ‘Absoluut. Een medewer­ker van de FGB Facility Group waar ik nu werk, was als externe deskundige aanwezig bij het afstuderen. Daarna kregen we de vraag of we bij hen een presentatie van het afstudeeronderzoek wilden geven en van het een kwam het ander.’ Monique: ‘Ook bij mij heeft het zeker geholpen. Voor m’n afstuderen had ik al een keer een sollicitatiegesprek bij het ministerie van Binnenlandse Zaken, maar daar had ik niets meer op gehoord. Tot die 10. Toen werd ik meteen gebeld of ik zin had om daar te komen werken.’

De hogeschool is eigenlijk continu aan het verbouwen en verhuizen. Heeft de facilitaire dienst nog contact met jullie gezocht of de resultaten uit jullie afstudeeronder­zoek gebruikt? Monique: ‘Nou, nee, ik geloof niet dat ons rapport ooit bij de fadi terecht is gekomen. Maar het zou natuurlijk wel leuk zijn als ze het zouden lezen.’

Dorine van Namen

 

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top