Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
5 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Bki-deeltijd beter dan voltijd. Maar waarom?

Gepubliceerd: 27 March 2012 • Leestijd: 1 minuten en 55 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

De deeltijdvariant van bedrijfskundige informatica (bki) doet het een stuk beter dan de voltijdopleiding, blijkt uit de Keuzegids. Bij accountancy duaal is het net andersom. Frank Steenkamp probeert te verklaren waarom.

Met een tweede plek en 70 punten (zeg maar een 7,0) doet bki-deeltijd het prima in de onlangs verschenen Keuzegids Deeltijd & Duaal 2012. En een stuk beter dan bki-voltijd. Waarom dat zo is, is de vraag. 't Is iets ander onderwijs, het zijn andere en kleine klassen en er is meer mbo-instroom', vertelt Hans Maas, directeur van het instituut CMI waar de opleiding bij hoort. Maas zoekt naar mogelijke oorzaken waarom studenten van de deeltijdvariant van bki een stuk tevredener zijn over hun opleiding dan de voltijders. Die laatste opleiding scoorde in de laatste Keuzegids 54 punten en een twaalfde plaats op een totaal van achttien opleidingen. Maas: 'Wij weten niet waarom dat zo is, voor ons is het verschil niet echt verklaarbaar.

Ander type studenten
Ook Frank Steenkamp van het C.H.O.I. (Centrum Hoger Onderwijs Informatie, samensteller van de keuzegidsen) kan het verschil niet echt verklaren maar hij heeft wel wat aangrijpingspunten. Zo waarderen de voltijders de werkplekken, de mediatheek, de toetsing en de werkvormen minder dan de deeltijders. Ook over de docenten zijn de deeltijders meer te spreken. Steenkamp: 'Vooral hun didactische kwaliteit, maar ook hun deskundigheid en de begeleiding die ze geven, kregen in de voltijd kritiek. Bij de deeltijd is er veel minder kritiek. Bedenk hierbij wel dat een gunstiger oordeel ook kan liggen aan een ander type studenten en aan realistischer verwachtingen.'

Prettige schaalgrootte
Steenkamp denkt dat de deeltijdopleiding bki in het kleinere aantal contacturen zijn studenten relatief goed bedient. 'Ik vermoed dat deze studenten meer zelfredzaam zijn en gemotiveerder. Misschien is het onderwijs van bki iets geschikter voor zulke studenten dan voor de voltijdstudent. Verder zien we dat de Rotterdamse bki-deeltijd een prettige schaalgrootte heeft. Veel deeltijdopleidingen zijn té klein aan het worden, en dan wordt het aanbod vaak ook wat schraler.'

Accountancy
Vorige week probeerde onderwijsmanager Rob Kerman (accountancy) ook al het verschil in beoordeling tussen de voltijd- en de duale studenten te achterhalen. Pasklare antwoorden had hij niet. Keuzegidssamensteller Frank Steenkamp heeft ook hier enkele mogelijke verklaringen. Voor een deel betreft het 'domme pech', stelt hij. 'Omdat de opleiding op enkele aspecten nèt onder een klassengrens scoort (en daardoor bijvoorbeeld net twee minnetjes scoort in plaats van één, red.) . Daardoor worden de verschillen met de voltijdvariant wel wat sterk uitvergroot.'

Duale opleiding
Maar verschillen zijn er volgens Steenkamp wel. Zo scoort de opleiding wat betreft vaardigheden lager (dan de voltijdopleiding) op de onderwerpen 'problemen oplossen' en 'conclusies onderbouwen'. Ook is er bij de duale studenten onvrede over de werkplekken, de mediatheek en de ict-faciliteiten. Steenkamp: 'Het verschil met bki is dat dit geen deeltijdstudie is maar een duale opleiding. Met weinig contacturen maar jongere studenten die meer begeleiding nodig hebben en ook met een andere motivatie eens per week terug naar school gaan. Waar de (oudere) deeltijdstudent behoorlijk zelfredzaam en door de wol geverfd is, is de duale student dat misschien minder.'

Jos van Nierop

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top