Blog Corstin: De wereld beweegt
Blog van CorstinGepubliceerd: 2 days ago
Jurgen van Raak is docent Engels bij CMI (Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie) en volgt de masteropleiding leren & innoveren aan de HR. En hij blogt voor Profielen.
'Het zijn roerige tijden in het IT- en medialandschap: In Amerika is hevig gedebatteerd over het omstreden wetsvoorstel Stop Online Piracy Act (SOPA) dat nu overigens voor onbepaalde tijd in de koelkast staat. Deze wet moest ervoor gaan zorgen dat sites die Amerikaanse fi lms of muziek gratis aanbieden, worden geblokkeerd. Maar het gevolg zou zijn dat ook advertenties en zoekresultaten die hierop betrekking hebben, kunnen worden geblokkeerd.
De oude Australische mediamagnaat Rupert Murdoch (of 'oude' hier betrekking heeft op 'media' of 'magnaat' is aan de lezer) claimt dat Google de leider van de piraterij is: 'Het is ordinaire diefstal en Google is de leider met het gratis streamen van fi lms en het verkopen van advertenties rond illegaal materiaal', aldus de 81-jarige multimiljardair. In Nederland heeft stichting Stichting Bescherming Rechten Entertainment Industrie Nederland (BREIN) het voor elkaar gekregen dat internetproviders door de rechter verplicht worden de Zweedse fi lesharingsite The Pirate Bay te blokkeren.
Even voor de duidelijkheid: Het is 2012 en de Nederlandse regering trekt de komende jaren zo'n zes miljoen euro uit voor 'internetvrijheid' omdat steeds meer landen proberen het internet te controleren en zodoende de digitale vrijheid van meningsuiting te beperken. Terwijl je toch zou denken dat iedereen inmiddels wel zo'n beetje gewend is aan het internet en zijn onbegrensde mogelijkheden. Gelukkig is er ook goed nieuws: Het is volgens het Nederlandse kabinet onaanvaardbaar dat websites worden geblokkeerd, inhoud wordt gemanipuleerd en dat bloggers gevangen worden genomen. President Obama zegt te vrezen voor de innovatie als SOPA werkelijkheid wordt en in Zweden is fi lesharing een offi ciële religie geworden.
In mijn lessen gaat er geen presentatie voorbij zonder dat er een clipje van YouTube (eigendom van Google) langskomt. Als een docent een voorbeeld wil laten zien van hoe je een bepaalde vaardigheid goed (of juist heel fout) uitvoert, is YouTube vaak de eerste keuze. En als een taaldocent luister- of spreekoefeningen doet: YouTube. Zo zijn er onderwijsvoorbeelden te over. Beelden zeggen nu eenmaal meer dan woorden alleen, gemak dient de mens en meer van dat soort clichés. Maar ik ben toch blij dat ik mijn cassettebandjes heb bewaard en nog ergens een oude stereotoren met high-speed-dubbing-functie heb staan. Ik had nooit gedacht dat ik de woorden 'cassettebandje', 'stereotoren' en 'high-speed-dubbing' nog eens zou typen, maar het lijkt erop dat ik die nog hard nodig ga hebben als de miljardairs van de entertainmentindustrie, die te lui zijn om hun businessmodel te veranderen, hun zin gaan krijgen.'
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Back to Top