Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
19 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Het hbo is geen McDonald’s

Gepubliceerd: 12 November 2012 • Leestijd: 1 minuten en 19 seconden • Anne-Marit Dannijs Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Anne-Marit Dannijs is lerarenopleider maatschappijleer bij de Hogeschool Rotterdam en studeert psychologie.

Al in 1993 gebruikte de Amerikaanse socioloog George Ritzer de fastfoodketen McDonald’s als voorbeeld om te laten zien hoe efficiëntie, voorspelbaarheid, berekenbaarheid en beheersbaarheid de samenleving lijken te overheersen. Ook op de Hogeschool Rotterdam is de McDonaldisering duidelijk zichtbaar. Het college van bestuur vertelt de instituten hoe ze hun onderwijs moeten inrichten. Door die uniformiteit kunnen slechte opleidingen zichzelf verbeteren, maar in hun val ook een hele hogeschool meenemen. Kijk maar naar de Inholland-affaire. Goede opleidingen daarentegen worden door alle regelzucht beperkt in hun vrijheid. Creativiteit en boven het maaiveld uitstijgen worden aan banden gelegd door het onderwijsmodel en de voorgeschreven ureninvulling, de ptd zoals dat hier op de hogeschool wordt genoemd.

Toch kun je een onderwijsinstelling niet managen als een patatzaak. De verschillen tussen de opleidingen en hun modules zijn groter dan die tussen een hamburger en een cheeseburger. Ongelijksoortige taken worden in ptd’s getransformeerd naar eenheidsworsten van onderwijsen uitvoeringstaken in vastgestelde tijdseenheden. De docent wordt een lesboer die routinematig het format invult, uitvoert en vervolgens via het computersysteem Osiris gecontroleerd wordt. Dat doet misschien recht aan het werk van een fastfoodmedewerker met mbo 1-niveau, maar niet aan professionals op wo-niveau.

Uiteindelijk bevordert deze boekhoudersmentaliteit niet de kwaliteit van het onderwijs. Het garandeert alleen de kwantiteit ervan. En als je fastfood serveert, worden je studenten ook geen fijnproevers.
Nu bieden we ze kennis en competenties aan als hapklare McNuggets. Natuurlijk moet het onderwijs structuur en einddoelen kennen, maar niet op zo’n manier dat het uitdaging en zelfsturing in de weg staat. Bovendien versterkt efficiëntie het berekenende gedrag van studenten: waarom zou je nog iets doen als je er geen studiepunten voor krijgt? Het gevolg is dat studenten bij de balie van studentregistratie een kant-en klare studie bestellen. Dat is geen queeste meer naar kennis maar een kwestie van modules afronden, hokjes afvinken en tenslotte aan de balie je diploma ophalen. Wat mij betreft is het tijd dat McDonald’s plaats gaat maken voor haute cuisine.

 

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top